Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 4 jan 2014 08:00

Så bra är Volkswagens första elbil E-Up

Volkswagen E-Up.

Volkswagen E-Up.

1/6

Volkswagen E-Up är smidig i stadsmiljö.

Volkswagen E-Up är smidig i stadsmiljö.

2/6

Volkswagen E-Up.

Volkswagen E-Up.

3/6

Vitt, grått svart och stilrent i Volkswagen E-Up.

Vitt, grått svart och stilrent i Volkswagen E-Up.

4/6

Elmotorn med 82 hästkrafter.

Elmotorn med 82 hästkrafter.

5/6

Bara att plugga in för att ladda bilen.

Bara att plugga in för att ladda bilen.

6/6

En elbil får inte vara en kompromiss på hjul, säger man på Volkswagen. Och på många sätt lyckas man med sin första serieproducerade elbil e-Up. Men fortfarande måste man kompromissa med både plånbok och räckvidd.

Lilla e-up! är en trevlig liten citybil, och det är alldeles logiskt att Volkswagen nu rullar ut modellen med eldrift. Till det yttre så väl som det inre är det mycket lite som skvallrar om att det här är en elbil. Den stora skillnaden jämfört med en bensindriven bil finns under skalet. En elektrisk elmotor på 82 hästkrafter driver på framhjulen och batteriet har en teoretisk räckvidd på 160 kilometer. Maximalt vridmoment är 210 Nm, och det levereras omedelbart från stillastående.

Det som är slående med e-Up är att det känns som att köra en helt vanlig bil. Det är ett gott betyg. Vridmomentet gör att det är extra trevligt att dra i väg när trafikljusen växlar om till grönt, och det finns kraft över till motorvägskörning trots att toppfarten bara är 130 kilometer i timmen.

Räckvidden räcker

I verkliga förhållanden, med klimatanläggningen påslagen och bara några få plusgrader ute, ska man inte räkna med en räckvidd på mer än tio mil. Men för de allra flesta räcker den här sträckan till och blir över, särskilt om man har möjlighet att ladda bilen på jobbet. En app till telefonen gör att man kan fjärrstyra bilen. Med ett par knapptryck i telefonen är bilen varm och skön, eller sval och behaglig, innan man ger sig av. I appen kan man också se hur mycket batteriet har laddat.

Laddar fullt gör man i ett vanligt vägguttag på sex timmar. Vilken ström man använder är förstås viktigt med tanke på utsläppen, och därför erbjuds alla köpare att skaffa andelar i ett vindkraftbolag, köpa eller hyra. De flesta kommer säkerligen att välja att hyra in sig för 28 kronor per andel och månad – motsvarande 1000 kWh per år. Elen köps sedan till självkostnadspris; c:a 66 öre/kWh. Att köpa loss en andel kostar 6 700 kronor. 1000 kWh räcker till 500 mils körning med e-Up.

Erbjuder hyrbil

Längre bilresor är förstås besvärliga, inte minst för att infrastrukturen för laddning är dålig i Sverige. Det har Volkswagen löst genom att erbjuda hyrbilar till ett förmånligt pris till elbilskunderna. Dessutom ingår två fria bärgningar de två första åren om det skulle vara så att man blir stående efter vägen med tomt batteri. Men visst är det så att elbilen fortfarande är en kompromiss när det gäller räckvidden, det kommer man inte ifrån.

En annan kompromiss är priset. E-Up kostar fortfarande för mycket för att kunna vara en eldriven ”folkvagn”.