Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 28 sep 2016 11:30

Så bra är nya Merca E-klass kombi

Mercedes E-klass kombi

Mercedes E-klass kombi

1/5

Foto: Mercedes

Mercedes E-klass kombi

Mercedes E-klass kombi

2/5

Foto: Mercedes

Mercedes E-klass kombi

Mercedes E-klass kombi

3/5

Foto: Mercedes

Mercedes E-klass kombi

Mercedes E-klass kombi

4/5

Foto: Mercedes

Mercedes E-klass kombi

Mercedes E-klass kombi

5/5

Foto: Mercedes

Så elegant.

Så behaglig komfort.

Och ett så stort bagageutrymme.

Mercedes nya E-klass kombi blir en tuff konkurrent till Volvos flaggskepp V90.

Vill du köpa en stor, komfortabel och elegant kombi så är det i höst du ska slå till. Mercedes och Volvo har verkligen flyttat gränserna med sina storlastare E-klass respektive V90.

Precis som vid den första testkörningen av E-klass i sedan-version – i Lissabon i mars – så testkör vi E-klass med tvålitersdieseln på 194 hästkrafter. Och eftersom motorn inte blivit starkare även sommaren så är den förstås i klenaste laget även i kombin.

Du behöver hålla dig lugn med gasfoten för att inte motorn ska varva hårt och låta mycket. Men låter du den niostegade växellådan arbeta inom sitt register så rullar det både snålt och behagligt.

Det är populärt att peta in fler steg i automatlådorna men någonstans går gränsen till en mer eller mindre steglös låda. Jag hade gärna sett att Mercedes markerat de nio stegen lite tydligare och snabbat på växlingarna.

Det här är en svår balansgång mellan bränsleeffektivitet och körbarhet som är svår att få till. Mercedes har valt en snål och komfortabel gång.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är nya E-klass kombi

Mycket fin interiör och komfort

Från Lissabon-testet minns ni säkert också hur jag hyllade Mercedes hela instrumentering med den stora breda bildskärmen. Jag har under sommaren kört flera E-klass-modeller – och även den med halva skärmen – och det är tydligt att Mercedes skapat en ny trend.

Vi kommer att få se breda digitala bildskärmar i alla bilar i framtiden – det är så här det ska se ut och allt annat känns gammalt.

Mercedes är också mästare på att skapa en komfortabel sittställning. Det är stor skillnad mot både Volvo och Audi där jag behöver kliva ner i bilen. Och trots att nya E-klass är låg jämfört med konkurrenterna är den inte alls jobbig att kliva in i. Här kommer Mercedes att locka massor av medelålders bilköpare. Att också stol och ratt kan justeras i det oändliga gör att alla kan få en helt perfekt körställning.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är nya E-klass kombi

Stabil och behaglig på vägen

Köregenskaperna är balanserade precis som i E-klass sedan men ändå märks det att det här är en bil på närmare fem meter. Det känns lite som att släpa på en ryggsäck – det märks i ratten att det finns något stort och tungt längst bak.

Styrningen är lagom lätt för att ändå vara stabil och E-klass är ramlar inte in i kurvorna som vissa konkurrenter där utväxlingen i styrningen ska kompensera får längd och tyngd.

Rakt fram på motorväg är E-klass väldigt stabil och behaglig även om svensk asfalt påverkar rulljudet. Det är stor skillnad jämfört med de släta motorvägarna i Portugal.

Funktionerna för att hålla bilen i rätt fil är relativt enkla att sköta och Mercedes funktion med en väldigt tydlig varning när jag vinglar över strecken är bra. Det är inte bara pip eller vibrationer utan bilen bromsas också in lätt. Tydligt. Mercedes har också valt att inte påverka styrningen för mycket men jag kör ändå hellre utan filkörningsassistent när jag är utanför motorvägen.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är nya E-klass kombi

Tuff prissättning gentemot V90

Testbilen är en så kallad SE Edition vilket betyder en rabatt på cirka 20 000 kronor jämfört med det vanliga grundpriset för en E220D. Mercedes arbetar också med specialpris för tjänstebilar vilket gör att du kan få en E-klass kombi för näst intill samma pris som en motsvarande V90.

Konkurrensen i svenska bilhallar blir intensiv mellan de här två lyxiga kombibilarna.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är nya E-klass kombi

 

Byta till nya E-klass? Se vad du kan få för din gamla bil här