Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Romson kräver svar av Volkswagen

Åsa Romson kräver att Volkswagen i Sverige ska bryta tystnaden.
Foto: Anna-Karin Nilsson

Volkswagen i Sverige har ännu inte gett något klart besked om dieselbilar sålda i Sverige omfattas av avgasfusket.

Nu kräver klimat- och miljöminister Åsa Romson svar.

– Volkswagen behöver klargöra detta till Volkswagen-användare i Sverige, säger Åsa Romson till SvD Näringsliv.

Volkswagens avgasfusk som från början omfattade 500 000 bilar på den amerikanska marknaden, har nu växt till 11 miljoner bilar över hela världen sedan Volkswagen själva valt att lägga korten på bordet.

 Det går alltså inte att utesluta att skandalbilarna rullar också i Sverige. Men än så länge har Volkswagen i Sverige inte gått ut med någon information, utan hänvisar till koncernens officiella pressreleaser. 

Men nu kräver klimat- och miljöminister Åsa Romson ett svar från Volkswagen i Sverige. Romson har vänt sig till Transportstyrelsen för att få svar på om de aktuella bilarna också finns i Sverige.

– Jag har nu säkerställt att Transportstyrelsen har krävt ett klargörande från Volkswagen Sverige kring detta. Det ska bli tydligt om det finns bilar i Sverige som innehåller de här manipulationerna. Om det är så skulle det vara mycket, mycket allvarligt, säger Åsa Romson till SvD Näringsliv.

Transportstyrelsen bekräftar för SvD Näringsliv att de blivit kontaktade av Volkswagen i Sverige, men att man inte fått någon information utöver den som redan gått ut i medier. I brevet som Transportstyrelsen fått från Volkswagen finns ingen information om bilar sålda i Sverige.

Christofer Fjellner, M, sitter i EU-parlamentets Miljöutskott som på tisdagen satt press på EU-kommissionen gällande EU:s lagstiftning, 

I EU:s miljöutskott vill man se en bättre översyn av testcyklerna gällande bilar. Men Christofer Fjellner vill även se sanktioner mot de bilmärken som missköter sig. 

– EU kan dra tillbaka typgodkännandet, det vill säga tillståndet för att sälja bilarna. jag anser att man bör göra detta innan Volkswagens kan bevisa att de kan leva upp till EU:s regler, säger han. 

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Här hittar du aktuella erbjudanden!

Annons: