Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Renaults nya suv Kadjar är helrätt

Nya Renault Kadjar
Foto: David Jakobsson
Nya Renault Kadjar
Foto: David Jakobsson
Nya Renault Kadjar
Foto: David Jakobsson
Nya Renault Kadjar
Foto: David Jakobsson
Nya Renault Kadjar
Foto: David Jakobsson
Nya Renault Kadjar
Foto: David Jakobsson

ZARAGOZA. Den är snygg. Den är billig. Den är bekväm.

Nya Renault Kadjar har många styrkor som kan göra den till en riktigt populär bil i Sverige.

Men – den är inte perfekt.

Renault Kadjar är en bil som prickar rätt på många sätt. Bilen, som Renault vill kalla crossover, lyckas kombinera det bästa från flera olika världar.

För det första är utrymmena i bilen bra. Här finns gott om plats både fram och bak, även om man har långa ben. Även lastutrymmet håller kombiklass med sina 527 liter med uppfällt baksäte. Fäller man ner, det är bara att dra i en liten spak, får man hela 1 478 liter att fylla.

Kadjar delar mycket av tekniken med sin syskonbil Nissan Qashqai, hela 60 procent av prylarna under skalet lär vara samma. Men Renault har ändå fått fram sin egen särart och karaktär i den här modellen. Viktigast var att få till komforten – och det har man lyckats med.

BETYG+BILDER: Så bra är nya Kadjar

Bilen rullar tyst och mjukt

En tur med Kadjar är en riktigt behaglig upplevelse. Bilen går tyst och mjukt på vägen, utan att gå över gränsen och bli gungig.

Chassit sväljer stora jämnheter bra, men man kan störa sig lite på att det bullrar från hjulen på grövre underlag, speciellt när vi kör med 19-tummare. Dessutom kan man få uppleva hur små störande vibrationer letar sig upp i ratten. Framstolarna är byggda på samma ramar som Nissan Qashqai, men har själva format skumgummit under klädseln. Resultatet är sköna stolar. Kanske kunde man önska sig att sittdynan skulle gå att vinkla upp ordentligt för att ge mer stöd för låren.

Att Kadjar är byggt med fokus på komfort är tydligt när man kör den på kurvigare vägar. Detta är inte speciellt rolig bil att köra. Styrningen är stendöd och det mjuka chassit bjuder inte upp till dans, direkt. Men bilen går tryggt och stabilt, även när vi kör den på riktigt risiga grusvägar.

BETYG+BILDER: Så bra är nya Kadjar

Billigast med bensinmotor

Kadjar kommer att säljas med tre olika motorer i Sverige. Det handlar om en bensinare på 130 hästar och två dieslar på 110 respektive 130 hästkrafter. Bensinmotorn är det billigaste alternativet och kan bli storsäljare i Sverige, om man får tro Renault. Motorn går rätt tyst och ger tillräckligt mycket kraft.

Roligt blir det dock inte.

Den minsta dieseln, som kallas Energy dCi 110, är en riktigt snål motor. Med den ska Kadjar dra 3,8 liter per tio mils blandad körning och släppa ut 99 gram per kilometer, enligt EU-körcykeln. Det räcker för att Kadjar ska klassas som miljöbil och skattebefrias i fem år. Den stora dieselmotorn är dock det trevligaste alternativet. Tack vare ett vridmoment på 320 Nm som kommer tidigt i varvtalsregistret blir den lättkörd.

BETYG+BILDER: Så bra är nya Kadjar

Fyrhjulsdrift enbart med stora dieselmotorn

Det är också endast i kombination med den stora dieseln som Kadjar kommer att erbjudas med fyrhjuls drift. Det handlar om ett system där föraren kan välja om bilen lite hur man vill ha det. Vill man köra tvåhjulsdrivet för att spara så mycket bränsle som möjligt väljer man det.

Väljer man automatläge känner bilen själv av omständigheterna och distribuerar kraft mellan fram och bakaxel. Det finns också ett ”lock-läge” som används om man ska ge sig ut på riktigt dåligt underlag. Här låses fyrhjulsdriften och vridmomentet fördelas 50/50 mellan axlarna.

Lock kan vara aktivt upp till 40 km/h, överstiger man den hastigheten väljer bilen själv automatläget.

BETYG+BILDER: Så bra är nya Kadjar

Riktigt lockande pris

Priserna på Renault Kadjar är riktigt lockande, med tanke på att det är en så pass stor och bekväm bil.

Med bensinmotorn börjar priserna på 187 900 kronor och 110-hästarsdiesel, som inte finns i lägsta utrustningsnivån, börjar på 222 900 kronor.

Vill man ha värstingversionen med stora dieseln och fyrhjulsdrift bli det naturligtvis lite dyrare, men för 257 900 kronor får man en ordentlig bil med en hel del utrustning.

BETYG+BILDER: Så bra är nya Kadjar

Renault Kadjar dCi 130 4WD

Pris: Från 257 900 kronor.

Garantier: 5 år nybil, 3 år vagnskada 3 år lack, 12 år rost.

Motor: Fyrcylindrig diesel.

Cylindervolym: 1 598 cc.

Effekt: 130 hk.

Vridmoment: 320 Nm.

0–100 km/h: 10,5 sekunder.

Toppfart: 190 km/h.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, manuell.

Förbrukning: 4,7 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 123 gram/km.

LängdxBreddxHöjd: 4 449x2 058x1 613 mm.

Tjänstevikt: 1 536 kg.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: