Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Renault Megane kombi – betyg i 10 kategorier

1. Motor 

205 hästkrafter, paddlar på ratten och sjustegad dubbelkopplingslåda inbjuder förstås till sportig körning. Och det är inga som helst problem. Trots att det inte är så stor cylindervolym så erbjuder motorn bra kraft även på låga varvtal. Här finns till och med launch-control för "riviga starter".



2. Körupplevelse 

Jag har varit kritisk till fyrhjulsstyrningen i både Espace och Talisman men jag tycker att den fungerar bättre i Megane kombin. Kanske är det för att det är en mindre bil än både Talisman och Espace. Men se upp vid undanmanövrar - då kan styrningen överraska.




3. Utrustning 

Det skiljer 100 000 kronor mellan den billigaste Life-versionen och den dyrare GT men i praktiken är det väl Zen-nivån som är något slags minimum. Där finns den mindre av de två pekskärmarna. Vill du ha en större bildskärm och autobroms blir det näst dyraste Bose. Även om du slår till med GT-nivån behöver du betala för till exempel adaptiv farthållare.




4. Komfort 

Sportstolarna passar förstås testkörningen bra men frågan är om du orkar ha de här rejält skålade stolarna i längden. Bra sittställning även om vi ska varna för det låga insteget. Paddlarna ställer till det eftersom de sitter lite fel. Stort baksäte men i bak sitter du lågt i bilen, vissa gillar inte det.




5. Miljö 

Här finns det förstås betydligt snålare drivlinor än den vi valt på testbilen. Och med paddlar på ratten, en kvick gasrespons så bjuds du in att köra lite väl häftigt för att miljövännerna ska vara nöjda. 134 gram CO2 per kilometer och sex liter bensin per tio liter låter som en svunnen tid.



6. Säkerhet 

Renaults så kallade autobromssystem fick kritik redan på Espace och det är för att den börjar fungera först vid 30 km/tim - den är alltså helt verkningslös vid kökörning. Espace fick fem stjärnor av EuroNCAP och det borde även Megane när den väl krocktestas. Filbytesvarnare från 70 km/tim och uppåt.



7. Design 

Med små medel har Renault lyckats få till ett eget ansikte på Megane och kombin har fina linjer utmed sidan. Taklinjen är också snygg och det här är en modell som är snyggast som kombi. Den stora massan bil bakom b-stolpen är inte så iögonfallande.



8. Interiör 

Den stora bildskärmen är lätt att hantera. Blå detaljer i GT-modellen förstärker sportkänslan, även om Renaults vanliga sport-färg är gul. Lite trist ändå att Renault står fast vid mestadels svart inredning. Och det känns inte lika ljus och fräscht som i andra bilar. Kan bli sunkig med tiden.



9. Ekonomi 

Med ett så stort prisspann är det svårt att sätta ett generellt betyg på hela modellserien. Men tittar vi på prislappen som kommer att landa på minst 280 000 kronor för en GT-bil finns det andra alternativ. Enligt Renaults hemsida är privatleasingkostnaden från låga 2 550 kronor per månad. Men även här blir GT:n förstås dyrare. 



10. Lasta 

Det låga och plana lastgolvet är en rejäl fördel. Hela inkastat är stort vilket underlättar när du varit på Ikea. Megane-kombin är ytterligare ett bevis på att mellanklassbilarna sväljer minst lika mycket som stor-kombisarna gjorde för tio år sedan. Anledningen är förstås att överhänget vid hjulen både fram och bak dragits ner till ett minimum.

Totalt: 28 (av 50)


Annons: