Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Rekond/Bilvård

Publicerad 17 jul 2019 17:00

Undersökning: Svenska bilverkstäder levererar inte

Bilden är en genrebild.

Bilden är en genrebild.

Foto: DAVID JAKOBSSON

Fem bilar lämnades in på service. Bara en godkändes – med nöd och näppe.

– Resultatet är sämre än vi väntat oss och vittnar om att branschens utlovade bättring har uteblivit, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på M Sverige.

2014 sändes ett reportage i Kalla Fakta där M Sverige (före detta Motormännen reds. anm.) testade olika bilverkstäder i landet. Resultatet visade att sju av åtta verkstäder fick underkänt i sin service och dåvarande konsumentministern krävde förbättring av branschen. 

En garanti för korrekta verkstadsjobb som branschen sedan dess försökt införa är ett system som kallas Godkänd Bilverkstad (GBV). Trots ansträngningen har endast ett tjugotal av branschens tusentals bilverkstäder fått GBV-godkännande.

Nyligen gjorde M Sverige om sitt test för att se om det skett någon förbättring sedan 2014. Men resultaten är nedslående.

LÄS MER: Service av elbil – så mycket kostar den 

Endast en av fem godkändes

Fem bilar lämnades in på vanlig service. Vissa var märkesauktionerade och andra tillhörde en verkstadskedja. Arbetet innehåller moment som byten av filter, oljor och vätskor samt en rad kontrollfunktoner. Med hjälp av dessa kan bilägaren informeras i tid kring brister eller defekter innan de blivit allt mer allvarliga.

Efter servicen gick tekniska experter från M Sverige igenom bilarna grundligt för att kontrollera att rätt arbeten utförts.

Endast en av dessa fick godkänt – men knappt.

– Det är under all kritik. Våra tester visar tydligt att bilägarna inte har fått det de har betalat för, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på M Sverige. 

LÄS ÄVEN: Kundernas betyg: Här är landets bästa bilverkstäder 

Misslyckas att leverera fackmässig tjänst

– Det var förvånande att se att så många verkstäder inte kunde leverera en felfri och fackmässig tjänst. Även om många punkter i protokollet är utförda har kunden trots allt betalat för alla punkter och har verkstaden missat, eller struntat i, att utföra en del av dem så är det varken fackmässigt eller enligt gällande branschpraxis, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

– De värsta missarna i årets tester gäller bilarnas bromssystem. Här har vi anmärkningar på nästan varje bil. Antingen är det arbeten som inte har utförts eller så är det reparationsbehov som bilägaren inte har fått information om. Vad vi kan se finns det bara en orsak till det – verkstaden har slarvat och inte utfört de jobb eller kontrollpunkter som anges i serviceprotokollet.