Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Rekond/Bilvård

Publicerad 2 jun 2008 10:50

Fixa bilen sommarfin

Din bil förtjänar en skönhetskur.

Din bil förtjänar en skönhetskur.

Foto: Patrik Lindgren

Vinterns härjningar har tärt hårt på bilen och skavankerna avslöjas i solen. Nu är bilen väl värd en skönhetskur. Här är vår 20-stegs guide till hur du fräschar upp din bil inför sommaren.

När lacken känns len som treans sandpapper, och dörrarna och bakluckan beckat igen av en smörjig massa – då är det dags att ge bilen en välbehövlig skönhetskur.
Bilrekonditionering hos ett proffs kan kosta allt från 1 500 till 10 000 kronor. Med någon halvdag över och några hundringar i plånboken kan du enkelt göra jobbet själv. Du sparar pengar och lär känna din bil på samma gång.
Fuska inte. Den gamla sanningen gäller även här – ju bättre grundarbete, desto finare slutresultat. Att investera i bra hjälpmedel höjer arbetsglädjen, unna dig bra rengöringsprodukter.
Passa på att kontrollera vätskenivåerna i motorn och däckens lufttryck.

1. AVFETTNING

Använd ett petroleumbaserat avfettningsmedel, så kallad kallavfettning, till nederdelen av bilen där de svårlösta asfaltsfläckarna sitter. Avsluta med alkalisk avfettning på resten av bilen.
Till aluminiumfälgarna finns speciell fälgrengöring, som fräter bort tjärfläckarna.

2. SPOLA HÖGTRYCK

Högtryckstvätt är ett måste, ju högre vattentryck desto bättre. Ett alternativ till hemmaaggregatet är att åka in till en gör-det-själv-hall då du också kan ställa bilen på en lyft och spola undertill.
Upplöst smuts ska rinna över en ren yta, då fastnar den inte på nytt. Skölj därför nerifrån och upp – mycket noga.

3. HANDTVÄTTA

Undvik repor genom att använda rikligt med vatten, räkna med minst två hinkar för hela bilen. Överdosera inte med schampo och undvik sandkornen i botten av hinken. Tvätta alltid längs karossen, aldrig i cirklar då det kan repa. Öppna dörrarna och tvätta dörrtrösklarna.

4. MOTORTVÄTT

Är motorn riktigt skitig kan det vara på plats med en motortvätt eftersom smutsen kan påverka funktionerna. Men känner du dig det minsta osäker på hur det ska utföras, vänd dig till en fackman. Annars – tejpa plast över all elektronik. Spraya på avfettning, skrubba lätt med svamp eller borste och skölj med varmt vatten. Tvätta al-drig när motorn är varm.

5. SKINNA BILEN

Kalkhaltiga torkfläckar efter vatten är aldrig snyggt. Välj ett sämskinn av syntetisk typ.

6. SNABBVAX

Snabbvax är ett bra alternativ till traditionella vaxer. Vissa ska läggas på när bilen fortfarande är blöt och skinnas efteråt.

7. VAX

Snabbvax i all ära men ett vanligt konventionellt vax har längre hållbarhet. Använder du en polermaskin kortar du arbetstiden rejält. Börja med att lägga på maskeringstejp på alla plastdetaljer som annars kan missfärgas/skadas av polermaskinen. Polera sedan med en lackrengörande polish. Var försiktig och tryck inte hårt, då kan lacken brännas där den är tunn. Kör med lågt varv på maskinen. Fortsätt med flytande hårdvax, nu med en trasa (det finns även speciella vax för maskinbearbetning). När vaxet har torkat poleras bilen med en mikrofiberduk som suger upp smutsen.

8. PLASTDETALJERNA

För last- och gummidetaljer finns speciella sprayer som ger listerna sin forna lyster åter.

9. DÄCKEN

Allt för starka kemikalier fräter bort däckens lager av smuts- och UV-skydd, svamp och schampo räcker.

10. LACKFÖRSEGLING

Lackförsegling skyddar lacken från slitage precis som ett vanligt lack, men varar längre än ett halvår.

11. DÖRRHANDTAG

Dörrhandtag och repor hör samman. Milt polermedel löser problem.

12. KROMGLANS

Har bilen mycket krom vill man ju att det ska glänsa. Autosol eller liknande metallpolish slipar upp till högglans.

13. REPOR OCH STENSKOTT

Riktigt små repor kan rubbas bort. Är det större ytor, exempelvis en del av en skärmkant, bör man lägga på grundfärg och lacka. Fula märken eller stenskott i fronten kan fixas med ett lackstift. Tvätta rent och låt torka, sedan fyller du bara i skadorna. Polera och vaxa när lacken har torkat ordentligt, efter cirka en vecka.

14. DAMMSUGA

Efter vintern är det sannolikt dags för en ordentlig omgång med dammsugaren.

15. KLÄDSELTVÄTT

Grus och annat skräp drar till sig fukt. För fläckar på textilmattor och dynor finns det speciella klädseltvättar. Vissa kräver att man borstar in medlet och sedan torkar torrt. Det finns också speciellt framtagna produkter för att ta bort mindre trevliga dofter och/eller mögel.

16. LÄDERKLÄDSEL

Bör man smörja in en gång per år för att den inte ska spricka eller bli ful. Använd specialpreparat som säljs i bilvårdsbutiker.

17. INTERIÖREN

Pensla bort damm från ventilationsgallren med en mindre målarpensel. Till instrumentpanelen räcker vanligt ljummet vatten.

18. RUTORNA

Rengör rutorna med vanligt fönsterputsmedel med en ren bomullsduk eller frotté och eftertorka med en annan torr duk.

19. VÄDRING

Låt bilen stå torrt med gummi- mattor urtagna. Fukt och dålig lukt försvinner.

20. FUNKTIONSKONTROLL

Nu återstår bara rutinkontrollen av olja, vatten, broms-, kylar- och spolarvätska. Och kolla  lufttrycket i däcken.

Voilá – bilen är vårfin och klar.