Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Rekond/Bilvård

Publicerad 23 nov 2018 11:39

6 allvarliga bilproblem i vinter som få tänker på

Den svenska vintern kan vara riktigt tuff mot våra bilar. Därför är det extra viktigt att se till att ditt fordon är väl rustat för de kommande månaderna.

Svenska bilverkstäder har listat 6 vanliga problem, där flera faktiskt är potentiella livsfaror. Men det finns en räddning.

– Varje år rullar det in bilar på verkstäderna med vanliga fel som kunde ha förhindrats med en enkel kontroll, säger Jan Sturm, analyschef på autobutler.se.

Som du kan se i listan här under handlar det inte om att köpa nya vinterdäck – i stället är det problem som få är medvetna om.

1. Kylarvätskan fryser

Problem: Kylarvätskan i bilen kan frysa på grund av väldigt kalla temperaturer utomhus. Det leder till att motorn inte kyls i den utsträckning som krävs, vilket i sin tur kan leda till mycket omfattande skador på motorn. För att inte tala om att du kan bli stående var som helst i mindre angenämt väder.

Lösning: Kontrollera mängden glykol i kylvätskan som oftast ska bestå av 50 procent vatten och 50 procent glykol. Självklart kan du få hjälp med detta hos en bilverkstad. (Och kom ihåg att alltid ha med nödutrusning i bilen ifall du skulle bli stående – bland annat filt, ljus, vatten och laddad mobiltelefon.)


2. Batteriet dör


Problem: Det som kan få bilen att inte ens vilja starta på vintern är batteriet. Bilbatterier kan dö av kalla temperaturer då dess kapacitet kan försämras med upp till 50 procent. Det här problemet kan dyka upp när batteriet mer än tre till fem år gammalt, när bilen stått ute i kylan i flera dagar eller pm du bara kör  korta sträckor. Dessutom innehåller nya bilar så mycket teknik som drar ytterligare kraft från batteriet (till och med när bilen är avstängd). Ett dött batteri vill du inte råka ut för på långresor i vinter – potentiellt farligt.

Lösning: Köp en batteriladdare som enkelt underhållsladdar bilbatteriet. Det går också att välja motorvärmare som går att kombinera med batteriladdare. Eller så uppsöker du en verkstad som hjälper dig att kontrollera ditt batteri.


3. Lång bromssträcka


Problem: Nej, det här handlar inte om dåliga däck – eller om du ska välja dubbat eller dubbfritt. I stället gäller det här fel däcktryck. Det kan på fel väglag påverka bromssträckan, vilket får allvarliga konsekvenser om du måste få stopp på bilen. Ja, det här är ju ett fel förenat med livsfara.

Lösning: Bevaka däcktrycket ofta eller be om hjälp att få det kollat. Förresten, om du nyligen bytt till vinterdäck så glöm inte att efterdra hjulmuttrarna efter fem mil.


4. Motoroljan tjocknar

Problem: Både motoroljan och växellådsoljan kan få allvarliga problem om viskositeten inte är rätt anpassad efter temperaturen. Det beror på att oljan i bilen kan bli tjockare, vilket gör att den inte smörjer bilens viktiga komponenter effektivt, vilket i sin tur kan leda till stora skador på motor och växellåda. Kanske inte ett livsfarligt fel för dig som person, men det kommer kosta rejält att fixa.

Lösning: Välj en modern helsyntetisk olja, det är det säkra alternativet på vintern. Som alltid, kolla i bilens instruktionsbok för att se att du inte väljer helt tokigt.


5. Bromsarna slutar fungera

Problem: En av bilens viktigaste egenskaper är att bromsa effektivt, vilket är extra viktigt när det råder vinterväglag. Fuktigt klimat kan öka risken för att det kommer vatten i bromsvätskan, framförallt på äldre bilar. Vatten i bromssystemet är livsfarligt eftersom det kan göra att bilen inte går att bromsa.

Lösning: Att undersöka om det finns vatten i bromsvätskan är ett jobb för en bilverkstad. Fråga om det vid nästa service – och har du redan nu bromsproblem bör du omgående uppsöka en verkstad!


6. Livsfarlig rost


Problem: Fukt, salt och grus på vintervägarna ökar chansen för rost. Rost kanske inte låter så akut men om den sätter sig på bromsrören kan bli riktigt farligt.

Lösning: För att undvika rost ska du se till att förvara bilen torrt, tvätta den regelbundet och i bästa fall även underredsbehandla bilen hos en expert. Passa även på att kolla bromsskivor och övrigt när du byter däck/skiftar hjul. Det är inte alls ovanligt att det dyker upp även på relativt nya bilar, om du inte kör bilen så mycket.

Källa: Autobutler