Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 18 okt 2004 16:37

Uppdaterad 18 okt 2004 16:40

RÄTT & FEL. Dragkroken släppte från bilen

Dragkroken lossnade från bilen, husvagnen släppte - och kraschade i centrala Alvesta.
Stefan Olsson är skakad av incidenten.
- Tänk om någon människa hade träffats av husvagnen...
Mardrömmen blandas med ilska mot biltillverkaren.
- Dragkroken var fabriksmonterad. Har det hänt mig, kan det hända andra. Men Mercedes bryr sig inte, säger han.
Stefan Olsson direktimporterade i våras en Mercedes V220 CDi - populärt kallad Vito - årsmodell 00, från Tyskland. En bil som gjord för familjens behov.

Slungades runt

Nu var det hustrun Pia som körde bilen på Lekarydsvägen i Alvesta med sonen Jimmy, 7, som passagerare. De hade varit och hämtat svärfars husvagn. Utanför kyrkogården hände det: den löstagbara dragkroken lossnade från sitt fäste, husvagnen slungades runt och lade sig på sidan på den hårt trafikerade vägen. Den blev skrot - men, turligt nog, ingen kom till skada. Nu efteråt frågar sig Stefan Olsson hur det kunde hända - och varför inte Mercedes vill undersöka orsaken. - Vito säljs enbart med en fabriksmonterad löstagbar dragkrok, som tillverkas av underleverantören Oris. Därför borde det vara Mercedes ansvar att ta tag i det hela. En självklar åtgärd vore att återkalla alla Vitobilar för att kontrollera dragkroken. - För, hemska tanke, det kan ju hända andra att dragkroken lossnar och att folk skadas eller dödas av skenande släp. Stefan Olsson har arbetat som fordonstekniker i 25 år och är nu teknikchef på trimningsföretaget BSR Svenska AB i Växjö. Han hävdar bestämt att dragkroken har sina brister. Som att låsvredet kan slira på axeln och visa "låst" när det är "olåst". Och att det på Viton inte finns något att fästa säkerhetslinan i. Han har försökt att få kontakt med tillverkaren Oris. Tystnad. Han har upprepade gånger varit i kontakt med Mercedes huvudkontor i Sverige. Men säger att han mötts med likgiltighet: "bilen är ju direktimporterad", "du måste själv kontakta Mercedes i Tyskland" och "en undersökning, den får du själv bekosta". - Kan de människorna sova gott? frågar han sig.

Besviken på Folksam

Lika besviken är han på försäkringsbolaget Folksam: - Man betalade de pengar svärfar ville ha för vagnen - utan att visa minsta intresse av att undersöka haveriet. I dag har Stefan Olsson en ny dragkrok på bilen. Den är permanent, fastsvetsad. MOTOR kontaktade Sverker Dahl, PR-chef på Daimler Chrysler i Sverige. Han säger: - Vi erbjöd Stefan Olsson att kontrollera bilen, men han avböjde om han inte fick skriftlig garanti på att kontrollen inte skulle kosta honom något. - Det kan ju här handla om ett handhavandefel, men hade det visat sig vara ett fabrikationsfel så hade vi självklart stått för alla kostnader.