Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 10 feb 2013 12:00

Range Rover – kaxig, dyr och härlig att resa i

Kaxiga Range Rover bjuder på en hög och skön resa.

Kaxiga Range Rover bjuder på en hög och skön resa.

Foto: Range Rover

"Flytta på dig, fattiglapp – här kommer jag"!

Range Rover är en av de stöddigaste och mest politiskt inkorrekta bilarna som går att köpa. Men trots all lyx och en prislapp som lätt hamnar över en miljon går Range Rover aldrig över gränsen till det vulgära.

Det här är en sällsynt härlig bil för den som har råd. Och som inte är rädd för att visa det.

Generation ett av Range Rover presenterades 1970, och det finns många som hävdar att det var den första riktiga suven. Range Rover var en stor och vräkig bil med komfort i bästa personbilsklass. Samtidigt hade den fina terrängegenskaper som den lånat från pappa Land Rover. När nu den fjärde generationen av Range Rover presenterats är konceptet oförändrat – det är en stor vräkig lyxbil med fantastisk komfort och fina terrängegenskaper.

Range Rover har vuxit genom åren och är nu större än någonsin. Den nya bilen är hela 5 meter lång, 2,2 meter bred och drygt 1,8 meter hög. Trots att modellen blivit större sen den förra generationen så har den blivit betydligt lättare – drygt 400 kilo lättare. Hemligheten med den sällsynt lyckade bantningskuren är att hela bilen nu byggs i aluminium.

Mjuk resa

Bilen är en dröm att resa i. Tack vare luftfjädringen svävar man mjukt fram som på små moln. Ljudkomforten är fenomenal, varken vindtjut eller buller från hjulen lyckas leta sig in i kupén. Utrymmena inne i bilen är mycket väl tilltagna och man behöver aldrig trängas. Inredningen håller världsklass, här är det bara att njuta av fina material och en sofistikerad känsla för detaljer som ger Range Rover en särprägel. Och det mesta som man behöver i utrustningsväg finns med som standard. Vill man ändå uppdatera med till exempel fyrzons klimatanläggning, en ännu bättre ljudanläggning eller något annat så finns det många leksaker i tillvalslistan. Det är mycket lyx. Men inte för mycket.

Det bär lite emot att ge sig ut i riktig terräng med en så här fin och dyr bil, bara tanken på kvistar som repar lacken eller vassa stenar som kan förstöra de fina aluminiumfälgarna får nog de flesta ägare att avstå. Men om man nu ändå skulle få för sig att ge sig ut på ett äventyr så ställer Range Rover gärna upp – det här är en bil som är byggd för att klara det. Range Rover är permanent fyrhjulsdriven och har ett system med olika program som automatiskt anpassar fyrhjulsdriftens karaktär efter de omständigheter som råder. Vill man kan man också själv bläddra mellan de olika programmen och se vilket man tycker funkar bäst.

Hög frigång

Markfrigången är i standarläge 22 centimeter. Det är bättre än flera konkurrenter. Och tack vare luftfjädringen så kan man med ett enkelt knapptryck sätta bilen i terrängläge och får då en markfrigång på hela 29,5 centimeter. Får man för sig att köra i vatten med bilen så är vaddjupet 90 cm i terrängläge.

Tre olika motoralternativ finns för nya Range Rover, två V8:or och en V6:a. Bensinmotorn är på hela 510 hästar. Den ger Range Rover en accelerationstid 0–100 km/h på 5,4 sekunder. En V8-diesel på 340 hk och mäktiga 700 Nm finns också. Instegsmotorn är den "lilla" V6-dieseln med 258 hk och 600 Nm. Det är en bra motor som ger den stora bilen rätt kvicka egenskaper, samtidigt som den faktisk inte är så törstig som man skulle kunna tro. 0,75 liter per mil blandad körning uppges bilen dra.

Oavsett vilken motor man väljer till Range Rover så får de dra tunga släp, alla är godkända för 3 500 kilo.

 

Expressen rättar: I en tidigare version av artikeln uppgavs att bilen drog 7,5 liter per mil i blandad körning. Detta var fel. 0,75 liter är naturligtvis den korrekta förbrukningen.