Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Privatleasing

Publicerad 1 okt 2018 15:26

Privatleasingen ökar – VW sopar banan med Volvo

1/4

Foto: LASSE SWÄRD

2/4

Foto: LASSE SWÄRD

3/4

Foto: PRIVAT

4/4

Foto: VOLKSWAGEN

Privatleasing av nya bilar når nya höjder. Sedan årsskiftet har andelen ökat till 30 procent av privatmarknaden. I augusti var andelen hela 42 procent.

– Vi bedömer att ökningen fortsätter. Problemen och klagomålen är mycket få, säger Lars Lieberg, bilhandelsansvarig på MRF, Motorbranschens Riksförbund.

Volkswagen är klart mest populära märket att privatleasa.

MRF:s färska sammanställning av årets första åtta månader visar flera intressanta förändringar. Dels väljer allt fler att privatleasa igen, efter en tillfällig avmattning våren 2017. Dels har Volkswagen fullständigt sopat banan med konkurrenterna – inklusive Volvo Cars.

Volkswagen har lagt beslag alla tre pallplatser plus fjärde plats med modellerna Golf, Tiguan, Passat och Polo.

Volvo har rasat från tredje till trettonde plats med modellen V40. Även V60 backar och återfinns nu på plats 16.

Annika Bjerstaf, pressansvarig på Volvo car Sverige förklarar det med ökat fokus på den dyrare modellen XC40:

– Under året så har vi koncentrerat oss på att bereda plats för högre produktion av XC40, då den bilen har en stor efterfrågan. V40 och V40 Cross Country har därmed fått stiga lite åt sidan. Det är ett av skälen till att andelen privatleasing krympt på den bilen. 

En annan förklaring är högre priser. 

– Så har också kostnadsbilden för V40 och V40 Cross Country förändrats – och det uppåt från modellår 18 till 19. Det vill säga vi har smalnat av utbudet för modellen till förmån för ökad produktion av XC40. I praktiken innebär det att vi flyttat V40 och V40 Cross Country närmare XC40 i varianter och utbud, säger Annika Bjerstaf.

LÄS ÄVEN: Fällor med privatleasing som kan stå dig dyrt 

Nya fordonsskatten har påverkat privatleasingen

För bara fem år sedan svarade privatleasing för sju procent av nybilsmarknaden för privatköp. Efter en topp på 31 procent 2016 föll andelen till 26 procent, för att därefter stadigt öka igen till 29 procent vid halvårsskiftet.

Därefter började kurvorna peka brant uppåt. Den 1 juli infördes det nya skattesystemet bonus malus. Det gav en dramatisk skjuts åt privatleasingen – andelen rusade till 37 procent i juli och vidare till 42 procent i augusti.

Om det blir så högt även framöver är tveksamt. MRF menar att siffrorna de senaste två månaderna ska tolkas med stor försiktighet. Bonus malus gav extremt många nyregistreringar i juni och på motsvarande sätt ovanligt få nya bilar i juli och augusti. Det gjorde att förhållandet mellan typ av bilar och mellan privatsålda och företagsköpta bilar rubbades.  Före den 1 juli var det bilar med förbränningsmotorer som gällde, efter den 1 juli laddbara bilar.

– Många handlare registrerade på nya bilar i juni för att slippa malus den 1 juli (den förhöjda skatten). Sådana bilar räknas därefter som begagnade. Vi får se vart de tar vägen. Om de privatleasas kommer de inte att synas som sådana bilar i statistiken, förklarar Lars Lieberg.

LÄS ÄVEN: Det här måste du veta innan du köper bil 

Kunderna börjar förstå avtalen

MRF tog i fjol, i samarbete med bland andra finansbolagen, fram en broschyr som förklarar för konsumenten villkoren för privatleasing. Där finns också bilder som visar exempel på vad som kan anses vara normalt slitage på bilen.  Bakgrunden till initiativet var kritik, inte minst från Konsumentverket, för att många avtal var otydliga och med villkor som kunde medföra oförutsedda extra kostnader för leasingtagaren. 

Lars Lieberg uppfattar det som att avarterna försvunnit och att verksamheten i dag fungerar bra. 

– Bilhandeln har lärt sig att hantera detta professionellt. De allra flesta kunder förstår villkoren och sköter bilen som man ska. Då blir det heller inga problem när bilen ska lämnas tillbaka, säger han. 

– Nu börjar handlarna också få tillbaka den första stora vågen som leasades ut för tre år sedan. Det sker i ett bra marknadsläge. Det är lätt att sälja begagande bilar i dag, säger han.

– Ett sätt att mäta kundnöjdheten är att titta på hur många som väljer att hyra igen. Där ser vi att andelen som gör det ökar, säger han.

LÄS ÄVEN: Allt du behöver veta om privatleasing – stor guide 

Volkswagen toppar listan för privatleasade modeller

Det bekräftas av Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige.

– Vi har en hög lojalitet för våra privatkunder och den är ännu starkare när det gäller leasing. Nästan 80 procent av våra kunder väljer att teckna sig för en ny Volkswagen när avtalsperioden är slut.

 I vilken utsträckning har era återförsäljare haft problem med kunder när de återlämnar bilen?

– Sånt förekommer säkert ibland, men det är viktigt att våra återförsäljare är tydliga med villkoren när en affär görs upp med kunden. Precis som när man äger sin bil privat så kan skador medföra reparationskostnader och de måste i förekommande fall tas ut även när det gäller en leasad bil.

Etta, tvåa, tre och fyra. Hur vill du förklara era framgångar med privatleasing?

 – Vi har ett starkt varumärke och produkter som kunderna vill ha. I kombination med bra andrahandsvärden så blir också ett erbjudande om privatleasing attraktivt för många. Kunden upplever att man får mycket för pengarna.

Vad tror du om privatleasing framöver?  Får bonus malus någon inverkan?

– Privatleasing har potential att växa. Vi ser att det ger möjligheter för kunder som kanske investerat i ett nytt boende och just i det läget inte vill eller har möjlighet att betala kontant för en bil. Eftersom bonus malus kan tänkas styra mot storleksmässigt något mindre bilar så kan det också gynna privatleasingen ytterligare, men det är för tidigt att säga något om det.

LÄS ÄVEN: 10 riktigt dåliga leasingval just nu 

Konsumentverket: Läs igenom avtalet ordentligt

Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, råder den som funderar på att privatleasa att noga läsa igenom avtalsvillkoren. 

– Vad händer om det blir något fel på bilen? Den kan bli stående på verkstad, men man måste normalt ändå betala full månadsavgift. Man måste ha klart sig för hur det ska regleras, säger hon. 

– Många undrar över vad som är normalt slitage, hur det ska definieras. Bedömningen sker när bilen lämnas tillbaka och då är man som leastagare ganska utlämnad. Det är därför bra om man undersöker vilka krav som ställs på bilens skick vid återlämnandet och om det finns några begränsingar hur bilen får användas, säger hon.

– Det bästa är om någon oeberoende part får göra slutbesitkingen. En del företag erbjuder den möjligheten.

Avtalsperiodens längd, i regel tre år, är en annan källa till problem.

– Det gäller att man noga tänker igenom hur ens levnadsituation ser ut. Man binder sig för en och samma biltyp under flera år och man har generellt inte rätt att säga upp avtalet i förtid. Även om leasgivaren går med på det riskerar en förtida uppsägning lbir mycket kostsam, säger Charlotte Söderlund.

LÄS ÄVEN: Här är 12 bästa stora suvarna 

Sofia valde Nissan Qashqai – är mycket nöjd

När Sofia Nodenving skulle skaffa ny bil föll valet på en Nissan Qashaig - på privatleasing.

– Det känns tryggt. Jag vet vad bilen kostar varje månad. Service och vinterdäck ingår, säger hon.

I våras var det dags att skaffa en ny bil. En trygg och säker bil skulle det vara eftersom tillökning väntade i familjen.

– Jag har ingen tidigare erfarenhet av privatleasing, förutom en kortare tids hyra av en elbil för några år sedan. Det var krångligt med elbil då, i dag är det säkert bättre.

– Det är mest jag som ska använda bilen. När jag listade mina krav och vad bilen får kosta fastnade jag för Nissan Qashqai. Jag har dessutom sett just den modellen i flera sammanhang och fastnat för den.

Har månadskostnaderna hittills stämt med vad ni kom överens om eller är det något som avvikit?

– Nej, allt stämmer. 

Är det några särskilda råd du vill ge till den som ska privatleasa för första gången?

– Det känns extra bra att ha en god relation till sin återförsäljare om det skulle vara någonting. Man tecknar ju sig för en längre tid, så det tycker jag är viktigt.

Är du nöjd med bilvalet?

– Ja, man sitter lite högre än i en vanlig bil, den har lagom med utrymme, barnvagnen får plats och den känns trygg och säker att köra. Jag är jättenöjd.

– Alternativet att köpa bil känns mer osäkert i dag när tekniken utvecklas så snabbt. Vem vet hur mycket  bilen är värd om tre år? Det behöevr jag inte tänka på när jag leasar, säger Sofia Nordenving.

LÄS ÄVEN: 14 bilar värda att vänta på