Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Privatleasing

Publicerad 30 aug 2016 09:52

Privatleasing: 12 bästa suvarna just nu

Privatleasing är årets hetaste trend på den svenska privatmarknaden.

Och de flesta bilköpare letar efter en suv.

Här kommer en lista på 12 riktigt bra suv-köp i mellanstorlek för den som vill teckna ett privatleasingavtal inför 2017.

Några av suv:arna är helt nya på marknaden, några är lite udda och spännande och ett par gamla favoriter till riktigt bra pris finns också med.

1. Mazda CX-3

Mazda har stor framgång med sina suv:ar och lilla CX-3 har fått massor av utmärkelser för sina fina köregenskaper. CX-3 vann också vår tv-duell mot Captur i våras i stor stil. På sajten leaseonline.se finns aktuella kampanjer på privatleasingavtal för CX-3 och du kan få en tvåhjulsdriven suv från 3150 kronor per månad. Billigaste fyrhjulsdrivna bil kostar 900 kronor till.

Du får en liten och smidig suv med bra teknisk nivå och hygglig komfort. Men se till att bagageutrymmet räcker och testa gärna den relativt höga ljudnivån i kupén innan du slår till.

Läs vårt test av Mazda CX-3 här.




2. Nissan Qashqai

En riktig klassiker bland svenska bilköpare och Nissan satsar mycket på privatleasing och ger bra erbjudanden på Qashqai, framför allt med de minsta motoralternativen. Billigast blir en tvåhjulsdriven med 1,2-liters bensinmotor för 3050 kronor per månad.

En fyrhjulsdriven bil med dieselmotor kostar hela 4640 kronor per månad vilket är ett lite för dyrt alternativ.

1,2-litersmotorn räcker till bra för dig som inte kör allt för mycket på motorväg.

Läs vårt test av Nissan Qashqai här.




3. Mitsubishi ASX

Säg suv och Mitsubishi och alla tänker förstås på laddhybriden Outlander PHEV. Men pratar vi privatleasing så blir den bilen aningen för dyr. Här dyker i stället lillasyskonet ASX upp. Det är en betydligt enklare bil än Outlander och också lite mer avskalad. Privatleasingerbjudandet börjar på 3195 kronor och för det får du en 1,6-liters bensinmotor och tvåhjulsdrift.

Ett fyrhjulsdrivet alternativ kostar tusenlappen extra och når då en nivå där det finns bättre alternativ.

Högt ljud i kupén och litet bagageutrymme är nackdelarna med ASX.

Läs vårt test av förra modellen av Mitsubishi ASX här.



4. Suzuki Vitara

Foto: David Jakobsson

Vitara har imponerat under flera testkörningar och det här är en väldigt behändig storlek på en mellanklass-suv. Suzuki har också ett erbjudande som kryper under 3000 kronor. För 2935 kronor per månad får du en Vitara med bensinmotor och framhjulsdrift. Billigaste fyrhjulsdrivna alternativ stannar på 3439 kronor per månad vilket är ett bra alternativ för den som behöver drivning på fyra hjul under vintern.

Dyraste Vitara kostar 4231 kronor per månad och för det får du dieselmotor och fyrhjulsdrift. Bästa alternativet här är ändå den billigaste fyrhjulsdrivna bilen.

Vitara har väldigt bra allroundegenskaper och bra komfort.

Läs vårt test av Suzuki Vitara S här.



5. Seat Ateca

Wow! Vi var många på Allt om bilar-redaktionen som föll pladask för Seat Ateca under en testvecka på sensommaren. Vi kunde jämföra direkt med Tiguan som fanns i testgaraget samtidigt och vi imponerades av prislappen på Ateca. Nästan 100 000 kronors skillnad mellan de två syskonbilarna syns förstås också på privatleasingerbjudandet där det - enligt färsk annonsering - ska gå att privatleasa en Ateca med 115-hästkrafters bensinmotor för strax under 3000 kronor per månad.

Seat har använt privatleasing för att sno åt sig marknadsandelar i Sverige och med bilar som Ateca och Leon har det varit en framgångsrik taktik.

Vi gissar att Seat Ateca blir höstens raket i bilhallarna runtom i Sverige.





6. BMW X1

Minstingen i BMW:s X-familj är ett populärt val både som köp och företagsleasing. Med så här lite dyrare bilar blir också månadskostnaden för en privatleasingkund något högre. Vi har hämtat ett erbjudande på en BMW X1 med fyrhjulsdrift från Holmgrens Bil och summan blir 4495 kronor per månad. Viktigt då är att jämföra vad som ingår i priset jämfört med andra erbjudanden och det kan förekomma vissa skillnader mellan olika handlare.

Ska du köpa en X1 är mitt råd att satsa på XDrive för att hålla uppe andrahandsvärdet men det behövs förstås inte om du väljer privatleasing. Ändå - 4500 kronor per månad blir ett hyggligt bra pris för en välutrustad BMW med fyrhjulsdrift.

Läs vårt test av BMW X1 här.



7. VW Tiguan

Det här är en av årets stora försäljningssuccéer i Sverige. Vi hämtar ett privatleasingerbjudande på en VW Tiguan med den fina 190-hästkrafters dieselmotorn och automatlådan DSG från Bilmetro och priset stannar vid 4495 kronor per månad inklusive fri service i tre år.

Här är rådet att verkligen tänka till med motorvalet. Behöver du inte all kraft i 190-motorn är det bättre att välja en mindre motor och därmed sänka månadskostnaden. Med privatleasingalternativet behöver du ändå inte ta risken med andrahandvärdet. Satsa i stället på de tillbehör som du verkligen kommer att behöva - som till exempel drag och Apple Car Play.

Det finns också många VW-handlare som är sugna på att sälja många bilar vilket ger dig lite prutmån.

Läs vårt test av nya VW Tiguan här.




8. Volvo XC60

Volvo laddar för en intensiv höst där nya XC40 ska presenteras och redan nästa år kommer nya XC60. Därmed kommer det att hagla erbjudanden på dagens XC60-modell vilket också blir ett nödvändigt vapen för Volvo att hålla uppe försäljningen i Sverige.

Många Volvo-handlare kommer att kämpa hårt för att få ut så många XC60 som möjligt. Det här är också en riktigt bra bil som är en av Volvos bäst säljande modeller alla kategorier - världen över.

Bilia erbjuder en fyrhjulsdriven XC60 med dieselmotorn D4 för 4785 kronor per månad. Men titta också på några av de riktigt fina bensinmotorerna och kanske räcker det med framhjulsdrift för att komma ner i månadskostnad?

Här behöver du inte oroa dig för värdeminskningen när nya XC60 kommer - njut av en bra bil i tre år.

Läs om de sista XC60-versionerna här.



9. Kia Sportage

Tillsammans med Nissan Qashqai Volvo XC60 är det Sportage som agerat loket i försäljningen av mellanstora suv:ar i Sverige. Sportage är populär i Sverige och den nya modellen har fått ett bra mottagande, trots att bland annat jag klagat en del på designen.

Kia Sportage fanns med i Kias stora sommarkampanj – som rullade som mest intensivt under fotboll-EM - och det går att privatleasa en Sportage Action för 3790 kronor per månad. Vill du ha en fyrhjulsdriven Sportage landar månadskostnaden på drygt 4500 kronor.

Just nu ingår 10 000 kronor i bränsle i varje köp eller leasingavtal. Läs vårt test av Kia Sportage HÄR.




10. Honda CR-V

Foto: David Jakobsson

Kommentar: Honda smyger lite på den svenska marknaden sedan populära modeller som Civic och Accord tappat i popularitet. En modell som ändå sticker ut är populära CR-V. Privatleasingerbjudandet på CR-V handlar gäller en fyrhjulsdriven variant med en tvåliters bensinmotor. Priset blir då 4495 kronor per månad.

Du får en bra allroundbil med bra utrymmen men förbrukningen är inte den allra lägsta. I dag är leveranstiden på en CR-V tre till sex veckor - så du hinner få en bra fyrhjulsdriven bil före vintern.

Läs vårt test av Honda CR-V här.



11. Opel Mokka

Opel planerar att uppdatera sin lila suv Mokka med en Mokka X-variant. Den Opel Mokka som du kan privatleasa för 3535 kronor är alltså lite till åren. Men du får en rätt tuff bil och behöver du inte massor av plats i baksätet och stort bagageutrymme så är det här en rätt behändig storlek.

Dyraste Mokka kostar 3925 kronor per månad men då får du en 1,4-liters bensinturbo på 140 hästkrafter.

Kan du vänta till efter årsskiftet så kommer nya Opel Mokka X och min gissning är att Opel då kommer att satsa hårt på privatleasing för att få upp sina volymer.

Läs vårt test av Opel Mokka här.




12. Ford Kuga

Foto: Sandro Campardo / AP KEYSTONE

Ford storsatsar på privatleasing och ni har säkert hört all radioreklam de senaste veckorna. Ford har i år visat nya stor-suv:en Edge men pratar vi mellanstorlek så är det lilla tuffa Kuga som gäller.

Ford har en rad bra motoralternativ och 4395 kronor per månad får du en Kuga med en 1,5-liters bensinmotor. Vill du hellre ha en tvålitersdiesel kostar det en bra bit över 5000 kronor per månad och det är Kuga inte alls värd, trots att de då också ingår fyrhjulsdrift.

Fords annonsering handlar allra mest om Focus men jag är säker på att det går att pruta på Kuga-priserna nu under hösten då Ford behöver jobba till sig marknadsandelar på en stark svensk marknad.

Läs vårt test av Ford Kuga här.