Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Privatleasing

Publicerad 13 maj 2019 10:07

Privatleasing – 10 fällor som kan stå dig dyrt

Privatleasing fortsätter att vara hett i bilbranschen. Att leasa – eller egentligen hyra – en ny bil kan verka lockande. Och det är för många ett vettigt och bra sätt att skaffa sig en ny, miljövänlig och trafiksäker bil.

Men det finns en hel del fallgropar och det gäller att välja rätt bil och rätt leasingavtal.

Här är 10 punkter som hjälper dig att välja rätt.

1. Vad ingår egentligen?

Kolla upp vad som ingår i avtalet

Foto: Istockphoto



Kommentar: Bilföretagen är duktiga på att formulera lockande annonser om privatleasingavtal. Men inte lika duktiga på att berätta vad som ingår. Och de är rentav usla på att presentera avtal som går att jämföra med konkurrenter. Förutom själva hyran för bilen handlar avtalen om försäkring, service och alltsomoftast hantering av sommar- och vinterdäck. För att kunna jämföra vad det egentligen kostar per månad så behöver du skriva upp varje delkostnad mellan de olika avtalen. Det finns några få aktörer som paketerar olika erbjudanden med samma innehåll.
Allra viktigast är att jämföra samma typer av avtal med samma kontantinsats och samma avtalstid. Däremot kan du glömma begreppet restvärde - efter avtalets slut lämnar du tillbaka bilen. Det är också viktigt att förså vad avtalet säger ifall bilen går sönder.



2. Extra mil och slitage

Ser ny ut – men är en gammal modell


Kommentar: Det är viktigt att ta höjd för antalet mil per år då det påverkar värdeminskningen mycket. Det kan vara lockande att försöka nöja sig med till exempel 1 000 mil per år men de flesta företag tar mycket bra betalt för de mil som körts utöver de som angetts. Se till att hålla dig under det milantal per år som ditt avtal säger. Det är också viktigt att bilen slits "normalt". Skador eller onormalt slitage betyder oftast en extrakostnad när bilen returneras. Speciellt viktigt är det att tänka på ifall du har djur och småbarn i bilen, som ofta kan betyda lite extra slitage på inredningen. Vissa avtal gäller inte om du har husdjur i bilen.



3. Se upp för gamla bilar

Foto: Mercedes

Kommentar: Det är rätt fräckt – men vi har noterat att det här och där förekommer erbjudanden på utgående modeller. Och det är mycket stor skillnad mellan generationer. Bilföretagen är inte så nogräknade när de erbjuder utgående modeller till de som vill köpa en bil och de verkar vara ännu fräckare till privatleasingkunder. Här gäller det verkligen att se upp så att du inte tvingas betala lika mycket för en klart sämre bil än för den nya och modernare. Enklast är att googla bilmodellen och läsa på när det är modellskifte på gång. Och kom ihåg att alltid fråga handlaren vilket modellår det är på bilen alternativt när bilen är byggd. Årsmodell enligt registreringsbeviset är tyvärr inte till någon hjälp alls.


4. Storleken har betydelse

Små bilar är billigare att leasa

Foto: Skoda


Kommentar: Stora bilar kostar mer än små – och det gäller privatleasing i lika hög grad som privatinköp. Och när du sitter och jämför månadskostnader så är det lätt att jaga kronor och ören. Men storleken på bil är viktigt. Har du till exempel ofta personer i baksätet är det viktigt med benutrymmet bak och mer eller mindre nödvändigt med en femdörrarsbil. Behöver du ett stort bagageutrymme så är det viktigt att hitta en bil med rätt typ av utrymmen – både till storlek och form. Att köpa en för liten bil kan bli dyrt i längden.



5. Motor är viktigt

Ofta små motorer för att pressa priset

Foto: Ford


Kommentar: Det påstås att privatleasingkunden inte bryr sig om vilken motor som sitter under huven. Och på de erbjudanden som finns ute på marknaden är det tydligt att det är många bilar med små motorer och manuella växellådor. Men en bil med för liten motor är väldigt otrevlig att köra på till exempel motorväg. Här behöver du analysera hur du ska använda bilen. Växellådan är också viktig, det skiljer mycket mellan körbarheten bland automatlådorna. De steglösa växellådorna, kallade CVT, ska du helst inte välja – trots att de ger låg förbrukning. Många av de erbjudande som finns avser bilar med manuella växellådor och den som vill ha automatlåda kan behöva betala extra eller rentav välja en annan bil.



6. Tilläggstjänster

behöver du inte däckhotell ska du heller inte betala för det

Foto: IStockphoto


Kommentar: Att ta hand om vinterdäcken är den kanske mest populära tilläggstjänsten som bilföretagen tjänar mycket pengar på. Här kan du jämföra rakt av med priset för privata så kallade däckhotell. Det finns också extratjänster gällande service och underhåll och vad som ingår i servicen. Här är det lätt att gå bort sig och betala alldeles för mycket för tjänster som du kan göra själv eller betala andra för att göra. Läs det finstilta och kom ihåg att jämföra samma typer av tjänster.



7. Ofta exklusive moms

Med eller utan moms?

Foto: Istockphoto


Kommentar: Många bilföretag listar sina erbjudanden på hemsidorna men ofta blandar de ihop privatleasing med erbjudanden om leasing för företag. Trots att du väljer privatköp eller privatleasing är det vanligt att priserna står är exklusive moms. Det här gör det ännu svårare att jämföra olika tillverkare med varandra.



8. Tjänstebil eller leasing

Lönar sig inte att privatleasa en stor bil

Foto: VOLVO


Kommentar: Kanske är du i en situation där du kan välja mellan att skaffa tjänstebil eller att privatleasa en bil. Och här är det svårt att ge ett tydligt råd. Tjänstebilsförarna får ofta relativt låga förmånsvärden för stora bilar jämfört med små bilar så en tumregel är ett det lönar sig mer att privatleasa en liten bil. Och tvärtom - vill du ha en bil i storleken V60 eller större så kan det vara mer fördelaktigt att ta tjänstebilsalternativet. Kom också ihåg att tjänstebilen kostar ditt företag mycket pengar och du kan försöka förhandla dig till en högre lön mot att du väljer bort tjänstebilen. En löneökning som du kan använda för att privatleasa en mindre bil.



9. Hybrider dyrare

Att privatleasa en hybrid är en dyr affär

Foto: Toyota


Kommentar: Laddhybrider och hybrider har blivit populära tjänstebilar på grund av sina låga förmånsvärden. Men laddhybriderna är dyra i inköp och därmed blir de också dyra att privatleasa. Här finns inte alls samma rabattsystem som för tjänstebilarna. Så ska du privatleasa en laddhybrid gäller det att du räknar på milkostnaden och när det lönar sig, troligen behöver du också köra mycket på el.



10. Annan finansiering

Privatköp låser upp kapital som kan vara bättre att investera i annat

Foto: Lev Dolgachov


Kommentar: Lite förenklat kan man säga att ett privatköp av bil låser upp ditt kapital i bilen. Hyr du en bil fördelas kostnaden per månad och du kan använda kapitalet till annat – till exempel din bostad eller andra investeringar. Lyckas du få pengarna att öka i värde så kan du räkna av det från månadskostnaden. Du kan också jämföra månadskostnaden i privatleasingavtalet med vad det skulle kosta att låna pengar på banken till ett rent nybilsköp. Just nu är räntan låg vilket kan ge en låg månadskostnad över tre år även på ett banklån. Men lånar du pengar till bilen behöver du också räkna på bilens värdeminskning. En ny bil kan tappa så mycket som 40-50 procent av inköpspriset på tre år.


Relaterat