Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Privatleasing

Publicerad 27 sep 2016 12:52

Privatleasing – 8 dyra fallgropar

Oväntade kostnader kan göra din billeasing till en dyr affär.

Det varnar Konsumentverket nu för.

Här kan du se verkets 8 varningspunkter.

Leasingföretagen marknadsför billeasing som enkelt, bekvämt och krångelfritt, Men Konsumentverkets granskning av sex slumpvis utvalda leasingavtal visar att det finns gott om fallgropar.

– Vi ser att avtalen är otydliga och svåra att förstå. Konsumenten riskeras även att drabbas av stora oförutsedda utgifter. Nu hoppas vi att branschen ser över riktlinjer och rekommendationer för privatleasing, säger Martin Ekelöf, jurist på Konsumentverket.

Leasing omfattas inte av konsumenttjänstlagen eller konsumentköplagen.

Konsumentverket kommer att gå vidare med tillsyn i flera fall där avtalen innehåller villkor som myndigheten bedömer är oskäliga eller vilseledande.

Här är 8 punkter att vara vaksam på, enligt Konsumentverket.

1. Kan höja avgiften när som helst

Foto: Welcomia / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Samtliga granskande avtal ger leasingföretaget rätt att höja avgifterna, exempelvis om räntan går upp. Men bara ett leasingföretag sänker avgifterna om det får lägre kreditkostnader. Det finns företag som erbjuder fast avgift, men läs villkoren noga, rekommenderar Konsumentverket.



2. Fullt betalt för trasig bil

Foto: Gpointstudio / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Om det blir fel på bilen och den inte kan användas under en tid blir det inte billigare för dig. Du får inte dra av någon summa utan måste ändå betala full månadsavgift till den du leasar bilen av.



3. Oklart om bilen går sönder

Foto: Ivanko_Brnjakovic / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

När det inträffar fel på bilen kan du hamna i en mycket komplicerad situation. Det kan vara oklart var du ska rikta dina anspråk till. Är det mot leasingföretaget eller är det mot billeverantören? Du kan komma att behöva experthjälp.



4. Dyrt om du ångrar dig

Foto: Kzenon / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Ifall du ångrar dig och vill avbeställa leasingen - innan du får bilen - kan det kosta mycket pengar. Dessutom måste leasingbolaget gå med på en avbeställning för att det ens ska vara möjligt. Du tvingas betala för leasingbolagets kostnader till leverantören och en avbeställningsavgift på två procent av nybilspriset eller lägst 3 000 kronor. Det är dyrare än om du måste avbryta ett vanligt bilköp.



5. Kan ta bilen – du betalar ändå

Foto: Miroslav110 / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Om du inte betalar månadskostnaden i tid kan vissa leasingföretag ta tillbaka bilen och bryta avtalet redan efter två veckor. Det kan innebära att du tvingas betala stora summor utöver att de tar tillbaka bilen.




6. Väldigt dyrt att säga upp avtal

Foto: Skynesher / GETTY IMAGES E+

Du har generellt inte rätt att säga upp avtalet i förtid och är alltså fast i avtalet under hela den överenskomna löptiden - vanligen tre år. Om leasingavtalet går med på en uppsägning riskerar det att bli mycket dyrt. Ofta handlar det om 35 procent av återstående leasingavgifter.



7. Övermil kostar skjortan

Foto: Rittikrai_Pix / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Du kan inte ändra antal mil under avtalstiden. Ifall du får ändrade körvanor - exempelvis måste pendla längre till och från arbete– kan du tvingas betala för att du kört "övermil" - alternativt att du står med en bil som du betalar avgift för, men inte kan köra eftersom du redan använt upp milen.



8. Vad är normalt skick?

Foto: Bart Coenders / GETTY IMAGES E+

När bilen lämnas tillbaka efter leasingperiodens slut ska den vara i normalt skick, men vad som bedöms som normalt skick eller onormalt slitage kan vara oklart. Som konsument är du utlämnad till leasingbolagens bedömning.