Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Privatleasing

Publicerad 11 nov 2017 14:00

Uppdaterad 11 nov 2017 14:25

GUIDE: Allt du behöver veta om privatleasing

1/2

Foto: Volvo

2/2

Foto: Colourbox

Privatleasing är fortsatt populärt på bilmarknaden och det har sina förklaringar.

Att leasa en bil kommer med många fördelar.

Men även solen har sina fläckar och det finns en hel del fallgropar som du bör tänka på innan du bestämmer dig för att privatleasa.  

Här är allt du behöver veta – regler, villkor och kostnader.  

Att ha en bil utan att köpa den blir allt vanligare. Lösningen heter privatleasing. 

När du leasar en bil så prenumererar du på den, du betalar med andra ord nyttjandet av bilen utan att lägga in någon kontantinsats. 

Kostnaden för privatleasingavtalet varierar beroende på vilken typ av bil, hur långt du förväntas köra, utrustningsnivå och längden på avtalet. 

I fjol exploderade marknaden för leasing och såväl privatpersoner som företagare använder nu den etablerade betalningsformen. Motormännen uppskattar att cirka 50-60 000 bilar hyrs ut via privatleasing varje år. 

– Om man är mer ekonomiskt lagd så är sällan privatleasing ett fördelaktigt alternativ. Men det kan vara bra om man har sparat ett kapital som man vill använda till något annat. Det är väldigt individuellt det där, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare vid Motormännen. 


LÄS MER:
11 fräckaste leasingbilarna 2017

Privatleasing – så funkar det

Leasingavtalet – så beräknas kostnaden

När du privatleasar kan man säga att ett avtal mellan tre parter sluts: kunden, finansbolaget (leasegivaren) och bilhandlaren (leverantören). Ni kommer överens om bestämda villkor, som till exempel hur pass långt du väntas köra varje månad. Ju fler mil du väntas köra desto högre kommer månadskostnaden att bli. Skulle du köra längre än förväntat tillkommer extra kostnader, och det kan stå dig väldigt dyrt. 

Avtalstiden gäller i regel mellan 24-36 månader och beroende på hur avtalet ser ut kan du välja att köpa loss den – i vissa fall till ett fördelaktigt pris, men det är ingen garanti. 

Var noga med att läsa igenom avtalet. Varje fråga som kan tänkas uppstå måste vara besvarad i avtalet, till exempel: "har jag rätt till en lånebil om min leasade bil blir stående i flera månader efter en olycka?". 

– Får man inte svar på den typen av frågor i avtalet så ska man inte skriva på. Alla de här extremer måste finnas med där för att man ska kunna känna sig trygg. Det är en snårig djungel för det är sällan som biltillverkare har samma avtal, säger Carl-Erik Stjernvall. 

 

 

Normalt och onormalt slitage

Förutom körsträcka kan även onormalt slitage leda till ökad kostnad. Se därför till att lusläsa avtalet för att se vad som räknas som normalt och onormalt slitage. På Volkswagen räknas "mindre kantskador och andra skador av däcksida utan brott eller sprickor i materialet" som normalt slitage, medan "skär- eller klämskador på sidor från till exempel trottoar- kanten. Ojämnt eller onormalt däckslitage. Regummerade eller olika däck" räknas som onormalt.

LÄS MER: 11 fräckaste leasingbilarna 2017

Om du till exempel leasar en Volvo räknas mindre stenskott på motorhuven och fronten som normalt slitage, medan repor som är "tillräckligt djupa för att nå underliggande metall eller plastmaterial" bedöms vara onormalt slitage. 

Dubbelkolla alltid vad som gäller för just ditt avtal och kom ihåg att det kan skilja sig beroende på om du vill ha en Volvo XC60, Audi A3, BMW i3, Peugeot 208 eller något annat bilmärke. 

Ju tydligare regler desto bättre, för när du ska lämna tillbaka bilen ställs du inför en knepig situation. 

– Där ska den bedömas av den person som tjänar mest på att hitta så många fel som möjligt och du har ingen möjlighet att få någon ytterligare opartisk kontroll. Sen får man försöka så bäst man kan om man tycker de är för hårda, säger Carl-Erik Stjernvall. 

Leasingavtalen är skrivna på så sätt att man verkligen måste ta hand om bilen, och när du väl lämnar tillbaka den är du rätt utlämnad. 

– Det är ingen rolig situation och också en risk i hur det här avtalet är upplagt, säger Carl-Erik Stjernvall. 


LÄS MER: Privatleasing – fällor som kan stå dig dyrt

Operationell och finansiell leasing

Det här är leasingformer som är riktade mot företag och rör inte privatleasing. 

 

 

Så funkar det med restvärde

Här är den stora fördelen med privatleasing. När du hyr en bil behöver du inte tänka på hur mycket bilen är värd när avtalstiden har löpt ut. För privatleasing så är det enda du har att beakta månadskostnaden. Du har alltså ett fast restvärde och inte ett rörligt. 


LÄS MER: Privatleasing – fällor som kan stå dig dyrt

Fördelar med att privatleasa

Fördelarna med att privatleasa är många. 

I regel krävs det ingen kontantinsats för att sluta ett avtal, men vissa företag tar ut en förhöjd första månadskostnad. Att leasa en bil är relativt enkelt och smidigt där du vet hur mycket din bil kommer kosta varje månad. Samtidigt får du en helt ny bil, men se upp för bilhandlare som lurar på dig en gammal modell. Tänk också på att en månadsavgift på 3 000 kronor kan låta billigt, men det resulterar i en kostnad på 108 000 kronor sett över tre år.

Om du vet vilken bilmodell du vill ha så kan du flörta med flera olika leverantörer och finansbolag för att få det bästa möjliga avtalet. 

En annan fördel är att när du väl ska lämna tillbaka den så slipper du sälja den. Du kan också välja att köpa loss den, eller börja leasa en ny och modernare bil beroende på hur ditt avtal ser ut. 

I regel inkluderar privatleasingavtal eventuella reparationskostnader. 

– Man har fulla garantier och det är tryggt att veta att den startar varje gång man ska använda den. Det kommer inga oväntade kostnader, inga stora reparationer som man behöver stå för själv. Man får en ekonomiskt överblickbar utgift. För cirka 3 000 kronor i månaden så kan det kännas som en enkel form av bilägande, säger Carl-Erik Stjernvall. 

Nackdelar med att privatleasa

Men allt är inte frid och fröjd, utan privatleasing medför även en del nackdelar och risker. 

Det är viktigt att komma ihåg att när du väl har slutit ett avtal så är du fast med det. Att säga upp kontraktet kan vara väldigt svårt och bli en dyr affär.

LÄS MER: 11 fräckaste leasingbilarna 2017

Beroende på hur ditt avtal ser ut så kan en del extra kostnader tillkomma, som till exempel onormalt slitage och fler körda mil än vad som var överenskommet. Se till att ta reda på vad det är som gäller för ditt avtal. I vissa fall så har du ingen rätt att ändra antal mil under avtalstiden. 

– Rent generellt kan man inte avbryta avtalet i förtid. Om det går så är det förenat med en ganska så stor avgift. Det räcker med att man gör en snabb sökning på en marknadsplats som Blocket och då ser man flera hundra människor som försöker överföra sitt leasingskap, säger Carl-Erik Stjernvall vid Motormännen. 

Leasingavtal tar ingen hänsyn till förändrade familjesituationer eller om du plötsligt skulle få en företagsbil och sitter på två bilar. 

– Man behöver vara helt säker på att man kommer kunna ha bilen i tre år och det är ganska lång tid. Man kan ju inte vara helt säker på att något oförutsett inträffar. 

Konsumentskyddet ger dig inte heller lika bra skydd när du hyr en bil i stället för att köpa. När du hyr en bil så har du i lagens mening inte köpt den och därmed har du ingen konsumentköplag – eller reklamationsrätt – att luta dig mot. 

– Det är den största risken, att man inte får någon hjälp och det är inte lika lätt att klaga på saker. Det betyder att om du är missnöjd med bilen – till exempel om den vibrerar när du kör – så kan du oftast inte klaga utan du får helt enkelt leva med det, säger Carl-Erik Stjernvall. 

I stället för konsumentköplagen så gäller avtalslagen. Kort sagt ska allt som gäller stå med i avtalet. 

– Det blir inte samma konsumentlagstiftning som tillämpas om det skulle inträffa något oförutsett. Det gör att man kan ifrågasätta saker och ting efteråt, men det måste man då hitta i avtalet. Kan man inte direkt i avtalet visa vad det är för brist så är finns det ingen annan hjälp man kan få, säger Carl-Erik Stjernvall och fortsätter: 

– Det är lite svårt att ha den fullständiga blicken över alla riskerna eftersom avtalen är lite olika skrivna. Det finns säkert en del som är bättre, och en del som är sämre.

LÄS MER: Privatleasing – fällor som kan stå dig dyrt

Ett leasingavtal garanterar inte heller att du kan köpa loss bilen för ett billigare pris när avtalstiden har löpt ut – trots att du kan ha lagt ut över 100 000 kronor på att hyra den i tre år. Detta är dock något du kan förhandla med din handlare. 

– Utifrån bilhandlarnas ögon är ju det här ett sätt att få ut bilar på marknaden som man gärna vill göra affär på så många gånger som möjligt. De vill ju gärna sälja den här som vanlig begagnad bil om tre år. Det är ett helt annat regelverk än vad man kanske är van vid och det är en ren marknadsmässig överenskommelse som vilken affär som helst, säger Carl-Erik Stjernvall. 

Det finns också en hel del fällor som kan stå dig dyrt. Konsumentverket har granskat sex slumpvis utvalda leasingavtal där dessa synliggörs. I samtliga sex fall hade leasingföretaget rätt att höja månadsavgiften, om till exempel räntan går upp. Skulle din bil börja krångla så gäller fortfarande samma månadsavgift, även under tiden när du inte kan köra den. Det kan också råda en del oklarheter vem du ska rika dina anspråk mot: leasingföretaget eller billeverantören? 

Kom också ihåg att leasing-givaren har laglig rätt att ta ifrån dig bilen om du inte betalar månadsavgiften.

LÄS MER: Privatleasing – fällor som kan stå dig dyrt

Skillnad på företagsleasing och att leasa privat?

Att leasa bilen privat skiljer sig från att leasa den via ett företag. Om du gör det privat kan du få ut milersättning för att du kör med den i tjänst. Men om du leasar den via företaget, vilket kan bli billigare, så kan du betala förmånsskatt för att använda den privat. 

Så för att avgöra vad som passar dig bäst måste du ta reda på vilket förmånsvärde bilen har och vad du betalar för bränsleförbrukningen. När du leasar genom företag kan du också vilja mellan operationell och finansiell leasing (läs mer om det ovan). 

 

LÄS MER: 11 fräckaste leasingbilarna 2017

Leasing hos olika biltillverkare – Volvo, Audi, BMW, Peugeot

Det är viktigt att komma ihåg att samma avtal inte gäller för alla biltillverkare. Oavsett om du väljer en Volvo XC60, Peugeot 280 eller någon Audi eller BMW så måste du lusläsa avtalet. 

Det kan ibland vara värt att fundera extra kring vilket bilmärke du väljer att leasa – ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Vissa bilmärken är nämligen bättre att köpa, medan andra är bättre lämpade för privatleasing. 

– Det finns till exempel en skillnad i andrahandsvärde. Premiummärken som Audi, Mercedes och BMW sjunker i värde ganska snabbt. Då kan det vara en större poäng om man privatleasar en sådan bil jämfört med att man har privatleasing på en Kia, säger Carl-Erik Stjernvall och utvecklar: 

– Kia en sådan bil som är populär att köpa privat för den har så lång garantitid, och det gör att också att den har bättre andrahandsvärde. Om du har ett leasingavtal så har du ingen nytta av att det är ett bra varumärke. 


LÄS MER: Privatleasing – fällor som kan stå dig dyrt

Tänk på det här innan du privatleasar

Här åtta saker som är bra att tänka på innan du ingår ett privatleasingavtal: 

1. Betala inte för tilläggstjänster som du själv lätt kan göra

2. Akta dig för handlare som luras med gamla modeller

3. Jämför priser för samma modell: antal mil och avtalslängd

4. Se till att extrautrustning ingår i priset

5. Kom överens om skicket av bilen innan den ska lämnas tillbaka

6. Välj rätt motor och växellåda till rätt bil

7. Välj rätt storlek på bilen för dig – en för liten bil kan bli dyrare i längden

8. Se upp för dyra extramil

LÄS MER: 11 fräckaste leasingbilarna 2017