Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Privatleasing

Publicerad 8 jan 2016 12:27

Berggren: För jobbigt att hitta rätt leasingbil

De handlare som lyckas nås sina kunder digitalt kommer att sälja fler bilar.

De handlare som lyckas nås sina kunder digitalt kommer att sälja fler bilar.

Foto: VW

Jag blir rätt ofta imponerad av bilbranschen och deras sätt att utvecklas i takt med olika krav och önskemål.

Men när det gäller privatleasing är det många som går i otakt.

Nu är det hög tid att bilförsäljarna vågar släppa taget av gamla inövade rutiner.

Jag har varit på ett stort antal föreläsningar och så kallade workshops där olika biltillverkare berättad om hur de ser på bilbranschens och bilarnas digitala framtid. Det har oftast handlat om hur de nya bilarna ska vara uppkopplade mot internet, om nya digitala tjänster till bilägaren, om självkörande bilar och om smarta bilar som utnyttjar en stor mängd datorer för att fatta rätt beslut.

Men det har inte lika ofta handlat om själva bilförsäljningen.

Redan för ett år sedan var ordet "privatleasing" mer sökt hos Google än ordet "billån". Redan det borde ha satt fart på bilföretagen, både importörer och försäljare.

PRIVATLEASING: Se upp för fällorna som kan bli en smäll för plånboken

Fler vill hyra – och göra affär via internet

Trenden har också varit tydlig de senaste åren:

• Fler och fler vill hyra i stället för att äga.

• Fler och fler vill sköta sina inköp via internet.

Under en dryg vecka har jag roat mig med att surfa runt på de olika bilföretagens hemsidor i jakten på information och erbjudanden till privatleasingkunder. Och herregud - det liknar många och mycket den gången jag i början av 2000-talet betygsatte de olika bilmärkenas svenska hemsidor. Då var det mycket vit text på svart botten och otydliga menyer. Och när det gäller privatleasing är det ofta otydligt, rentav bedrägligt och bara väldigt illa presenterat.

Bilbranschen tycks övertygande om sina produkters förträfflighet och omsorgen av kunden är näst intill obefintlig.

Det är hög tid att släppa produkten och börja fokusera på kunden - i alla fall i den delen som har hand om försäljningen.

Ett stort och för branschen avgörande beslut är hur importör och återförsäljare ska arbeta tillsammans i den nya digitala världen.

LISTA: PRIVATLEASING – 21 bra bilar – så mycket kostar de per månad

Kunderna vill veta exakt vad det kostar – efter en googling

Jag kan bjuda på några grundförutsättningar:

• Den nya kunden har ingen relation till en bilhandlare. Kunden har inte åkt runt med sina föräldrar till olika bilhallar i området och inte sällan har han också flyttat från hemstaden.

• Den nya kunden googlar när den vill veta något. Privatleasing och bilmärke är en vanlig kombination. Om ens bilmärke förekommer.

• Den nya kunden vill göra hela sitt inköp så gott som klart via internet - alltså kunna få reda på exakt vad det kostar där och då och inte, som nu, tvingas i väg till en återförsäljare för att göra om hela köpet en gång till.

• Den nya kunden vill ofta ha så lite kontakt med en försäljare som möjligt. Helst ska bilen beställas via internet och levereras hem till dörren - på samma sätt som vi i dag kan köpa vitvaror, teknikutrustning, byggvaror, kläder, mat och antika möbler.

Få bilförsäljare kan hantera det här eftersom importör och återförsäljare inte lyckats riva gamla murar och strukturer. I dag bråkas det fortfarande om distrikt och gränsdragningar.

Privatleasing: Så funkar det

Bäst på nätet vinner kunderna

Men den nya digitala kunden väntar inte på att branschen ska vakna. Den nya digitala kunden väljer det som kan uppfylla kraven och önskemålen. Går det att köpa bilen X helt digitalt så kommer den nya digitala kunden att välja bilen X trots att den kanske enligt alla gamla krav är sämre än bilen Y.

Då spelar det ingen roll ifall Y är uppkopplad mot nätet, kan köra själv eller har alla appar i världen.

Den viktiga digitala revolutionen i bilbranschen kommer att ske i själva bilköpet.