Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Privatleasing

Publicerad 11 okt 2016 12:13

12 billiga och bra privatleasingbilar

Privatleasing handlar om att hitta rätt bil till rätt månadskostnad.

För många betyder pengarna mer än själva bilen.

Så, okej då - vi har letat fram 12 riktigt billiga privatleasingavtal som du kan slå till på i höst. Men vi har också sett till att det här inte är några vrak - alla tipsen är fullgoda bilar som du kommer att bli nöjd med.

1. Småbil: Volkswagen Polo TSI 90

Pris: från 1 875 kronor per månad.

Kommentar: Visst, VW:s lilla Up! är aningen billigare men för bara ett par hundralappar till får du en riktig fyradörrarsbil, om än inte den allra mest iögonfallande och fräcka. Polo är det trygga valet i klassen. Du kommer att känna igen dig från flera av de större syskonen både vad gäller design, inredning och köregenskaper. Polo är ibland lite bortglömd eftersom den är så anonym men det ska du å andra sidan använda för att pressa priset någon hundralapp till.

Du läser vårt test av VW Polo här.



2. Småbil: Opel Corsa Joy 1,4 Ecotech

Pris: från 1 995 kronor per månad.

Kommentar: Slår du till nu får du bland annat vinterdäck på köpet. Dagens Corsa presenterades till modellåret 2015 och var kan man säga den sista gamla bilen före Opel sparkade i gång sin stora genomgång av modellprogrammet. Men den nya Opel-ledningen hann i sista stund få med ett par saker i Corsa som inte alls har gjort bort sig. Bilen fick bra betyg i vårt stora test. Trivs du med Opel så finns den större Astra och nästa år visas nya Insignia.

Du läser ett test av Opel Corsa här.



3. Småbil: Peugeot 208 5d Active Puretech 82

Pris: från 1 999 kronor per månad.

Kommentar: Under 2015 visade Peugeot upp en lätt ansiktslyft 208 där framför allt drivlinorna fått sig en översyn. Bilen fick också ett utseende som mer påminner om succén 308. Bilen fick viss kritik för chassi, styrning och växellåda i vår betygsättning och där tipsade vi om att leta efter alternativet med dieselmotorn på 100 hästkrafter. Bensinmotor på 82 hästkrafter är en kompromiss som syns på prislappen.

Det senaste testet av ansiktslyfta 208 hittar du här.



4. Småbil: Ford Fiesta Trend 1.0 Ecoboost

Pris: från 1 695 kronor per månad.

Kommentar: Nypriset på Fiestan är högre än flera av konkurrenternas men ändå blir månadskostnaden lägre. Det vittnar om två saker: att värdeminskningen på Forden inte är högre än på de andra och att Ford verkligen vill få i väg sina Fiestor. Enlitersmotorn var relativt ny då när vi körde Fiesta i Rom och fick massor av beröm. Motorn har prisats av många sedan dess.

Du läser vårt test av Fiesta från det att den lanserades i januari 2013 här.




5. Mellanklass: Renault Megane Zen 100 1,2 Tce

Pris: 2 795 kronor per månad.

Kommentar: Nya Megane är en av årets stora nyheter i mellanklassen och det finns många olika privatleasingalternativ med olika priser beroende på motor och utrustningsnivå. Vi har valt utrustningsnivån Zen och en 1,2-liters bensinmotor på 100 hästkrafter. Den passar bra till bilen som helhet. Inom kort släpper Renault också privatleasingerbjudanden på den helt färska kombin som är ett bra alternativ.

Du läser vårt test av Megane här.



6. Mellanklass: Volkswagen Golf TSI 110 Masters

Pris: från 2 695 kronor per månad.

Kommentar: Det här är den kanske allra mest populära privatleasingbilen i höst och också Sveriges mest sålda bil under månaderna efter sommaren. Här finns det massor av olika erbjudanden och det handlar om att välja rätt motor och rätt utrustning. När du gjort det så kan du med fördel också spela ut olika handlare mot varandra. Jag vet en person som förhandlade ner sin månadskostnad 300 kronor bara på ett par telefonsamtal.

Du läser vårt test av VW Golf här.



7. Mellanklass: Citroën C4 Puretech 110 Feel

Pris: från 2 490 kronor per månad.

Kommentar: Mycket de senaste två åren hos Citroën har handlat om C4 Cactus och företagets nya strategi. Men bakom den här lite udda fasaden finns det en hel rad rätt bortglömda men bra modeller. C4 är en av dem och är du rädd för att Citroëns lite äldre modeller ska falla i glömska när den nya designen slår igenom på allvar är privatleasing ett bra alternativ. C4 är också något annat jämfört med till exempel VW Golf - och vem vill vara exakt som alla andra?




8. Mellanklass: Audi A3 1,2 TFSI 110

Pris: från 2 570 kronor per månad.

Kommentar: Mellanklassbilen A3 fick en lättare designgenomgång i somras och då också ett uppdaterat motorprogram. Att du kan privatleasa en Audi för drygt 100 kronor mindre per månad än syskonbilen VW Golf säger en del om den här marknaden. Och varför inte passa på. För även om VW-gruppens bilar har liknande köregenskaper så är det Audi som ligger allra längst fram när det handlar om drivlina och körglädje. För de här pengarna får du tre väldigt sköna bilår.

Vi sätter helt färska betyg på den ansiktslyfta Audi A3 här.




9. Kombi: Citroën C4 Grand Picasso Puretech 130

Pris: från 3 390 kronor per månad.

Kommentar: Citroën visade nya C4 Grand Picasso på senhösten 2013 inför modellåret 2014. Bilens bottenplatta kallas EMP2 och används som bäst i Citroën, Peugeot och Opels nya modellprogram. Senast i raden av nya bilar på samma tekniska plattform är Peugeot 3008. C4 Grand Picasso finns som fem- och sjusitsig och har en lite udda design, inte minst i inredningen och instrumenteringen. Men som vanligt backar vi inte för udda privatleasingval - det är ändå inte du som bilköpare som tar risken med ett dykande andrahandsvärde.

Du hittar vårt test av C4 Grand Picasso här.



10. Kombi: Volkswagen Touran 1,4 TSI 150

Pris: från 2 995 kronor per månad.

Kommentar: Volkswagen visade Touran förra sommaren inför det här modellåret och en stor sak vid presentationen var att visa upp bilens alla 47 olika förvaringsfack. Stilren är ett ord som passar bra in på Tourans design. Tråkig skulle andra säga. Men bilens köregenskaper är så stabila och bra att det inte går att bara vifta bort den här bilen som ett tråkigt val. Det är "äckligt disciplinerat" för att prata hockeyspråk. Att privatleasa en Touran för under 3 000 kronor per månad är ett väldigt stabilt och oklanderligt val.

Du hittar vårt test av VW Touran här.




11. Kombi: Audi A4 Avant 2,0 TDI Sport 150

Pris: från 3 495 kronor per månad.

Kommentar: Audi började fasa in nya A4:or förra sommaren och i vintras fick vi för första gången bekanta oss med kombiversionen. Till att börja med fick Audi kritik för att de inte vågade förnya bilen mer men i takt med att fler och fler modeller visats upp har kritiken tystnat. En del av kritiken har handlat om de minsta motorerna men vi vågar ändå tipsa om 150-hästkraftersdieseln. Prislappen smyger i väg en del men du får också en väldigt tyst och bekväm bil under leasingavtalet.

Du hittar vårt test av Audi A4 Avant här.




12. Kombi: Volvo V60 T3 Business

Pris: 3 477 kronor per månad.

Kommentar: Volvos populära 60-serie sjunger på sista versen och kommer att bytas ut under nästa år. Men V60 är fortfarande en populär bil att köpa och det går att komma över välutrustade bilar med den lilla bensinmotorn. Ni kanske minns att vi körde en V60 under 10 000 mil häromåret och då noterade vi bland annat att det drog kallt vid bakdörrarna. Något att tänka på om det ska sitta små barn i baksätet. V60 är annars en klassisk arbetshäst från Volvo med bra köregenskaper och effektiva drivlinor. Tar du ett privatleasingavtal behöver du inte riskera att andrahandsvärdet dyker i samband med modellbytet. I dag är det ett klart bättre alternativ än ett privatköp - oavsett om Volvo börjar rea ut de sista Classic-bilarna.