Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Privatleasing

Publicerad 3 jan 2017 14:27

11 fräckaste leasingbilarna 2017

Smakade julskinkan och nyårschampagnen bra?

Då är det dags att se framåt och till det nya året.

Varför inte börja med ett lite fräckare bilköp, eller rättare sagt privatleasingval.

Gör inte som alla andra som plockar ut en Volvo, en ny Seat eller en Audi A4. Det finns så mycket annat roligt i bilhallarna runtom i landet.

I dag tipsar vi om 11 lite fräckare val, lite annorlunda och lite modigare.

1. Citroën C4 Cactus

Foto: David Jakobsson

Kommentar: Nu när nya Citroën C3 ska lanseras hoppas jag att C4 Cactus får en nytändning. För det är en riktig rolig bil att köra, och säkert att äga. Tar du privatleasingalternativet behöver du heller inte fundera på värdeminskning och sånt tråkigt. C4 Cactus passar både stora och små familjer och det enda den kanske inte passar helt perfekt för är snabb motorvägskörning. Där är C4 Cactus lite för mycket småbil, trots storleken.

Pris: Citroën erbjuder privatleasing - eller hyra som Citroën kallar det - för 2190 kronor per månad inklusive service. Hos Citroën går det också att justera miltalet i efterhand.

Läs hela testet av Citroën C4 Cactus här.



2. Fiat 500

Kommentar: Fiat har gjort en lättare ansiktslyftning på sin storsäljare 500. Det här är en bil som inte förekommer i nyhetsflödet så ofta men med små uppdateringar då och då ser Fiat till att 500 håller måttet. Och det är fortfarande en av de allra roligaste småbilarna du kan äga och köpa. För egen del vet jag inte om jag skulle våga mig på ett rent köp men därför är privatleasing ett bra alternativ.

Pris: Torvalla Bil erbjuder Fiat 500 Lounge för 1499 kronor per månad. Då är det 4500 mil, ingen rökning och inga husdjur i bilen som gäller.

Sugen på en fräckare Fiat 500? Läs testet av Abarth 595 Anniversario här.



3. Alfa Romeo Giulia

Foto: David Jakobsson

Kommentar: Jag har letat och letat efter privatleasingerbjudande på nya, underbara, Alfa Romeo Giulia. Och till slut hittade jag ett hos Autolounge i Kungsbacka. För strax under 4000 kronor per månad så erbjuder de en en diesel-Giulia. Men jag vill inte köra en diesel-Alfa, aldrig i livet. Ska jag köra en Alfa Romeo så ska det såklart vara med en bensinmotor.

Det behöver inte vara värstingen Quadrifoglio och kanske inte ens fina Veloce. Men bensin ska det vara.

Pris: Det är som sagt få som ens erbjuder privatleasing på Alfa Romeo-bilar men Autolounge har i alla fall kvar sitt erbjudande på sin hemsida. Och om vi är många som börjar höra oss för till Alfa-importören kanske vi kan utöva någon slags påtryckning.

Läs hela testet av snygga Alfa Romeo Giulia här.




4. Hyundai Ioniq

Foto: Uli_Sonntag / ULI_SONNTAG

Kommentar: Jag gjorde mitt bästa för att få med fina Hyundai Ioniq till finalen av Car of The Year 2017 men mina jurykompisar höll inte med, i alla fall inte tillräckligt många. Därför blev jag glad när Teknikens Värld prisade modellen strax före jul. Och trots att Ioniq precis lanserats har Hyundai varit snabba med miniräknaren och fått fram ett privatleasingerbjudande.

Det fina med Ioniq är att du kan köpa den som hybrid, laddhybrid eller ren elbil. Och den är lika trevlig att köra vilket du än väljer, och du får samma utrymmen. Är det något man ska klaga på så är det kanske designen, den ser inte superkul ut.

Pris: Ioniq hybrid kostar 3759 kronor per månad och elbilen 4399 kronor per månad. Då är det tre år och 4500 mil som gäller, inklusive service och utan depositionsavgift. Vinterdäck och annan extrautrustning tillkommer.

Läs hela testet av nya mångsidiga Hyundai Ioniq här.



5. Renault Zoe

Kommentar: Vi är många som vill köra elbil men som inte riktigt vågar slå till med ett rent köp. För tänk om räckvidden blir mycket längre på moderna elbilar, vad gör vi då med våra gamla som klarar sig drygt 15 mil? Vem vill ha dem? Men ett privatleasingavtal över tre år kan vara ett bra sätt att komma igång med elbilskörandet, det är riskfritt. En Renault Zoe är på många sätt en perfekt liten elbil, en andrabil eller förstabil för den som håller sig inom kommungränsen.

Pris: Renault har mycket information om sina privatleasingerbjudanden med olika tillägg och förbehåll. Läs på ordentligt innan du skriver under. Men en Zoe R90 med 41 kWh-batteri kostar 3390 kronor per månad. Och har jag läst rätt så ingår batterihyra, service och vinterhjul.

Sugen på elbil? Här finns ett test av en systerbil till Zoe - Nissan Leaf.





6. Volkswagen Up!

Kommentar: Volkswagen har av någon anledning inget eget erbjudande på privatleasing av Up! Men jag hittar ett hos VW-återförsäljaren Lecab. Och det här är inget ovanligt. Flera stora återförsäljare har egna erbjudanden och inte sällan också egna privatleasingalternativ på bilar som importören inte valt att leasa ut.

Volkswagen Up! är en potent småbil som faktiskt fungerar okej även att åka långt med, ja förutsatt att det är maximalt två personer i bilen. Och inne i stan är den precis så liten och smidig som den ser ut att vara.

Pris: Lecab erbjuder en High Up! med 75 hk-motor för 1870 kronor per månad. Körsträckan är då 4500 mil över tre år men ett serviceavtal kostar 99 kronor extra.

Sugen på elvarianten av Up! Du läser vårt test av e-Up! här.



7. Mini Clubman

Foto: David Jakobsson

Kommentar: Mini satsade tidigt på e-handel och det är naturligt att Mini också satsar stort på privatleasing som finansieringsmetod. En snygg och enkel hemsida visar alla olika erbjudanden på ett smakfullt sätt. Bara där har Mini övertygat mig. Bakom ratten har Mini alltid varit en trevlig erfarenhet, även om jag haft svårt för den lite smaklösa inredningen. Mini är snyggare på utsidan än på insidan. Mini har också haft en tuff prisbild för svenska bilköpare - jag har ofta gillat bilarna men inte prislappen. Sånt behöver jag inte tänka på med privatleasing, någon annan får ta andrahandssmällen.

Pris: Billigaste Mini är en tredörrars One för 1995 kronor per månad i Mini To Go-paketet. En Clubman, som jag helst av allt vill ha, kostar 2945 kronor per månad.

Läs hela testet av Mini Clubman här.



8. Peugeot 2008

Kommentar: Med all rätt marknadsför Peugeot allra mest fina 308 och helt nya och fräcka 3008. Men det finns en del annat intressant i Peugeot-hallen också. I mitten av november testkörde jag Peugeot 2008, en bil som ramlat lite mellan stolarna på vår testavdelning. Tyvärr tror jag att detsamma händer för en del bilköpare. 2008 är en trevlig suv för två personer med ett högt och trevligt insteg och okej förarmiljö. Ett treårsavtal kan vara precis lagom för att se hur du gillar Peugeot och om du också faller för det här med att sitta lite högre, faller för suv-trenden.

Pris: Peugeot erbjuder en 2008 Active med 82-hästkraftersmotor och automatlåda för 1999 kronor per månad, inklusive service och försäkring. Vill du ha en kraftiga 110 hk-motor kostar det 200 kronor per månad extra.

Du läser vårt test av 2008 från november här.



9. Suzuki Vitara

Kommentar: Framför allt gillar jag designen och storleken på Suzukis modell Vitara. Visst, det är kanske inte samma ljudisolering som i de dyrare premiumbilarna men du åker väldigt bekvämt. Suzuki är också ett bilmärke där du kan hitta en relativt billig fyrhjulsdrift. När jag testkörde Vitara gillade jag den nya bensinmotor på 1,4 liter väldigt mycket. Försök att hitta ett bra privatleasingerbjudande på den i skogen av alla 1,6-litersmotorer, både bensin och diesel. 1,4:an räcker långt.

Pris: På leaseonline.se finns Suzuki med flera erbjudanden men tyvärr hittar jag där inget för 1,4-motorn. Men på Suzukis hemsida påstår de att det ska gå alla privatleasa alla Suzuki-modeller, trots att de inte visar upp något pris. En 1,6 bensin kostar på leaseonline.se 2935 kronor per månad.

Vitara S är en lite dyrare Vitara - du läser testet på den bilen här.



10. Nissan Juke

Kommentar: När Nissan i höstas presenterade nya Micra och berättade om alla personifieringsmöjligheter i den bilen hänvisade de till erfarenheten från Juke. Och kanske var Nissan Juke den allra första tokdesignade bilen som erbjöd köparen att fortsätta designa och välja färger och material. Och även om du väljer en helt vanlig standard-Juke så är det ingen risk att du försvinner i mängden. Det här är en bil och med modell som du måste gilla vid första ögonkastet för att orka leva med under tre år. Men gör du det har jag en känsla av att ni blir oskiljdaktiga. På det viset är Juke en perfekt privatleasingbil, för för få skulle verkligen våga köpa den rakt av.

Pris: Leasonline.se erbjuder även Nissan-bilar på sin sajt och här hittar vi en Juke med 1.6-litersbensinmotor för 2845 kronor per månad. Vill du på det ha automatlåda kostar det 2999 kronor per månad.

Nissan har byggt en bil i Golf-klassen också, Pulsar. Du läser testet av den bilen här.



11. Renault Captur

Kommentar: Det sägs alltid att franska bilar är lite speciella. Och varje gång jag sätter mig i en Peugeot, Citroën eller Renault så förstår jag varför det snacket finns. För det är sant. Det är alltid något lite avigt med en fransk bil. Ibland är det charmigt men då och då är det outhärdligt. Privatleasing kan vara ett bra sätt att testa något nytt, något som du aldrig kört förut. Captur är en väldesignad liten suv som rymmer familjen utan att vara för stor eller för vräkig. Sittpositionen och insteget är så där skönt suv:igt och motorn spinner fint under huven. Möjligen kommer du att sakna lite bett och karaktör i köregenskaperna, det är lite mjäkigt.

Gillar du det så kommer du att älska Captur. Gillar du det inte så vet du det och då kan du lämna tillbaka bilen efter tre år och 4500 mil.

Pris: Renault erbjuder en Captur med 90-hästkraftersmotor för 2295 kronor per månad. Extrautrustning och andra motoralternativ betyder att det blir dyrare.

Läs hela testet av Renault Captur här.


Relaterat