Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Privatleasing

Publicerad 17 okt 2017 16:24

11 bästa suvarna att privatleasa

Småbilar är populärast bland privatleasingkunder tack vare den låga månadskostnaden.
Men suvar är hetast bland nybilsköparna. Och visst går det att göra väldigt bra leasingavtal även på suvar.
Vi har listat de 11 bästa privatleasingbilarna bland höstens suvnyheter.

1. Mazda CX-3

Foto: Mazda

Pris: Från 3 199 kronor per månad.
Kommentar: Nya mellanklassuven CX-5 från Mazda tillhör höstens stora nyheter. Och den finns faktiskt att privatleasa på leaseonline.se för 5 950 kronor. Men det är lite dyrt för den bilen. Istället rekommenderar vi en titt på lillebror CX-3. Här finns en tvåhjulsdriven med den lilla bensinmotorn för 3 199 kronor per månad. Det är ett bra pris om du vill ha den lite högre sittpositionen och den något högre markfrigången. Priset stiger med några hundralappar per månad om du lägger på mer utrustning för att landa på 4 285 kronor för en fyrhjulsdriven bil med en dieselmotor och autmatlåda. Mitt tips är att välja de billigare bensinarna, speciellt om du bara ska använda CX-3 till kortare turer. I snabb motorvägsfart så är den lite väl högljudd, då finns det andra alternativ.


2. Peugeot 5008

Foto: Peugeot

Pris: Från 4 145 kronor per månad.
Kommentar: Peugeot marknadsför såklart Car of The Year 2017 så hårt de kan. Första suv att vinna den prestigefulla titeln finns också att privatleasa. Men de billigaste 3008:orna går ändå loss på drygt 3 500 kronor per månad. Då gillar jag bättre leaseonline.se:s erbjudande på den större 5008 för 4 145 kronor per månad. Då får du en sjusitsig bil med samma design både på in- och utsidan för bara några hundralappar mer. Dieselmotorn kostar ytterligare 500 kronor är det är det såklart inte värt. Tänk bara på att den bakre stolsraden fungerar bäst för barn och små, tunna vuxna.


3. Opel Crossland-X/Citroën C3 Aircross

Foto: Opel

Pris: Från 2 795 (Opel) eller 2 998 (Citroën) kronor per månad
Kommentar: Syskonbilarna Opel Crossland X och Citroën C3 Aircross helt nya för i höst och sajten carplus har snabbt räknat fram ett privatleasingerbjudande. Det är två kompetenta suv:ar som båda har olika körlägen för att anpassa framhjulsdriften till olika underlag. I praktiken är det en avancerad form av antispinn och inte att förväxla med riktig fyrhjulsdrift. Ljudnivån i kupén kan vara besvärande i höga farter. Opels version är något billigare och har Opels traditionella instrumentering, som många gillar och känner igen. Citroën C3 Aircross ser lite roligare och häftigare ut, speciellt som tvåfärgad. Citroën är ett lite roligare val. Men är det värt 200 kronor per måndad? Båda priserna gäller bensinmotor på 1,2 liter på drygt 80 hästkrafter och femväxlad manuell låda.


4. Kia Stonic

Foto: Kia


Pris: Från 3 198 kronor per månad.
Kommentar: Kias lilla Stonic är rykande färsk i svenska bilhallar och det är sajten carplus.se som varit snabba att räkna fram ett privatleasingpris på Stonic. Designen är en riktig fullträff och det här är en laxig liten suv för den som nöjer sig med ett litet bagageutrymme. Som en Picanto eller Rio fast med högre sittposition. Kia erbjuder sin sedvanligt höga säkerhetsutrustning och en enkel interiör med det mesta du behöver. Men har du provat en Optima, Niro eller Sportage så kommer du eventuellt att bli överraskad av att Stonic är mer en småbil än de större Kia-bilarna. Lite bullrigare överlag alltså.


5. Subaru XV

Foto: Subaru

Pris: Från 3 495 kronor per månad.
Kommentar: Subaru byter generation på sin mellanklassbil XV i vinter. Båda bilarna finns för privatleasing hos carplus.se Den äldre XV kostar från 2 950 kronor per månad och den nya bilen – helt ny i höst – kostar 500 kronor per. Det är det värt. Varje dag i veckan. Alla 36 månaderna. Gamla XV led av väldigt högt vägljud – under testkörningen trodde jag länge att bakdörren var öppen – som åtgärdats i den nyare modellen. Nu finns också bland annat Apple CarPlay och Subarus säkerhetssystem EyeSsight. XV är en behändig mellanklassuv och på många sätt en typisk Subaru – som vi vet att de svenska bilköparna älskar. Se upp med gaml XV bara.


6. Kia Niro PHEV

Foto: Kia

Pris: Från 4 795 kronor per månad.
Kommentar: Hyllad av mig många, många gånger och av tidningen Teknikens Värld nyligen utsedd till Sveriges bästa laddhybrid. Att privatleasa en laddhybrid kan vara första steget mot din egen elektrifiering. Glöm bara inte att du behöver skaffa dig en säker och effektiv hemmaladdning, till exempel med en laddbox. Niro finns också som hybrid och är då tusenlappen billigare per månad. Hybrid-Niro har en låg faktiskt förbrukning och klarar du dig bara med ett lite mindre bagageutrymme än i en större mellanklasskombi så är Niro ett finfint bilval.


7. Volkswagen Tiguan

Foto: Volkswagen

Pris: Från 3 295 kronor per månad.
Kommentar: Årets stora Tiguan-nyhet är förstås den lite längre och sjusitsiga Tiguan Allspace. Men den bilen finns än så länge inte bland privatleasingbilarna på volkswagen.se eller hos biloffert.se eller återförsäljaren Atteviks där jag provar live-chatten utan framgång. Privatleasingkunderna får alltså hålla tillgodo med en femsitsig Tiguan – än så länge. Men det är absolut inget dåligt val. Mycket hög teknisk nivå. Bra körställning och överlag en bra komfort på alla fem platserna i bilen. Volkswagen erbjuder på sin sajt en 1,4-liters bensinare för 3 295 kronor. Samma motor, båda med fyrhjulsdrift, kostar hos biloffert 3 954 kronor. Båda har manuell växellåda. Här är VW:s erbjudande det bästa men det gäller också att detaljstudera utrustningslistan.


8. Seat Ateca

Foto: Seat

Pris: Från 3 345 kronor per månad.
Kommentar: Seat har två stora bilnyheter i år: lilla Ibiza och den lill-suven Arona. Ibiza kom redan i våras och finns för privatleasing på flera håll. Vi väntar fortfarande på de första kalkylerna för Arona som blir en vass konkurrent bland de nya småsuvarna. Fjolårets kanske bästa suvköp alla kategorier – Seat Ateca – finns och sajten biloffert har två olika modeller. Med en enlitersmotor kostar Ateca 3 345 kronor per månad och med den större 1,4-litersbensinaren blir det drygt 400 kronor dyrare per månad. Här behöver du testköra båda innan du bestämmer dig. Körstilen avgör. Jag gillar enlitersmotorn men den kräver en lugn körstil, motorn knorrar lite när den är under belastning där det också märks att ljudisoleringen inte är på samma nivå som för de dyrare premiumbilarna.


9. Toyota C-HR

Foto: Toyota

Pris: Från 3 720 kronor per månad.
Kommentar: Toyotas väldigt populära suv har fått ett stort genomslag. Den är speciell i designen - både på in- och utsidan – och det är en bil att antingen älska eller hata. Vill du ändå prova på bilen och om den passar för dig så har sajten biloffers.se ett privatleasingerbjudande på 3 720 kronor per månad. Då för du en 1,8-liters hybriddrivlina som har bra bränsleekonomi och ett koldioxidvärde på låga 87 gram per kilometer. Då kan du också testa det lite speciella baksätet och hur det fungerar för din familj.


10. Honda CR-V

Foto: Honda

Pris: Från 3 847 kronor per månad.
Kommentar: Hondas CR-V tillhör inte höstens suvnyheter men platsar på den här listan tack vare bra köregenskaper och bra komfort. Sajten biloffert har ett erbjudande på en tvåliters bensinmotor och manuell växellåda. Bränsleförbrukningen sticker iväg uppåt 7-8 liter per tio mil, beroende på hur du kör, men privatleasing är ett bra sätt att lära känna Honas design och teknik. Många som valt Honda stannar i märket och många fortsätter med biltypen CR-V i flera generationer. CR-V passar verkligen vissa bilförare väldigt bra.


11. Jeep Compass

Foto: Jeep

Pris: Från 4 895 kronor per månad.
Kommentar: Nya Jeep Compass annonseras hårt i Sverige just nu och är helt ny för i höst. Som vanligt har carplus räknat fram ett leasingpris riktigt snabbt och för Compass landar det lite över konkurrenterna. Det har förstås att göra med att Jeep-handlarna befarar en kraftig värdeminskning. Och det i sin tur betyder att privatleasing är ett bättre alternativ än ett rent köp. Jeep pendlar lite i kvalitet och det är stor skillnad mellan generationer och mellan modeller. Jeep har också en teknik och en komfort som vissa älskar och andra hatar. Att leasa är ett sätt att prova sig fram om Jeep är något för dig. Och om inte annat så är det ett väldigt fräckt varumärke, nästan en livsstil.

LÄS MER: Privatleasing – fällor som kan stå dig dyrt