Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 2 feb 2016 19:14

Privatleasing – här är de okända fällorna

Privatleasing är det allra hetaste på svensk bilmarknad.
Det marknadsförs som det enkla ägandet utan risker. Men bildrömmen kan lätt bli en mardröm.
Vi har tagit del av en av de största privatleasingaktörernas guide för vad man ska tänka på som privatleasingkund.

1. Återlämningsavtal

En del i ditt privatleasingavtal med bilförsäljaren är ett avtal om hur återlämnandet ska gå till. Det här är inget som säljaren visar dig direkt utan något du verkligen ska ta dig tid att läsa och förstå. Återlämningsavtalet berättar om flera av de punkter som följer men som grund är avtalet viktigt.



2. Service

Alla nya bilar som omfattas av garanti bör servas enligt instruktionerna i servicehandboken. Och det gäller inte minst privatleasingbilarna där man på ett sätt kan säga att du som kund hyr bilen av tillverkaren. I den guide som vi tagit del av från en aktör på marknaden så kostar en missad service så mycket 20 000 kronor i ytterligare värdeminskning. Pengar som du som kund får betala. Och tänkt på att även om moderna bilar ofta berättar när det är dags för service så gör de det rätt sent, kanske 50 mil före det är dags. Ska du ut och resa är det bra att ha kolla på när bilen ska servas. Och bilen ska servas före den når det antal mil som står i serviceboken.



3. Vård och underhåll

Flera bilföretag reglerar i återlämningsavtalet hur bilen ska vårdas. De vill att du tvättar in- och utvändigt regelbundet, fyller i och lagar stenskott, håller koll på vindrutan och har regelbunden kontroll på däcktrycket. En bil med massor av stenskott och lackskador eller med ovanligt högt slitage på däcken kan bli dyr att återlämna. Motparten kan då hävda att bilen är i så dåligt skick att du behöver betala ytterligare för värdeminskningen.



4. Skadebesiktning

Foto: Bonnie Schupp

När du lämnar tillbaka bilen så besiktigas den av bilåterförsäljaren enligt den rutin som står i återlämningsavtalet. Nu gås bilen igenom och återförsäljaren kan ha synpunkter på slitage, skick och faktiska skador på bilen. Det vanliga är att bilen ska vara tvättad och städad både in- och utvändigt.
Återförsäljaren ska dokumentera skadorna och det är bra om du gör samma sak för att ha bevis om det skulle bli en tvist senare.



5. Körsträcka

I ditt leasingavtal har ni kommit överens med återförsäljaren om en årlig körsträcka. Det är viktigt att den sträckan hålls - annars kan ni tvingas betala avgift för de extra milen. Enligt det exemplet vi tagit del av kostar varje extra mil 11 kronor. Det kan alltså bli väldigt dyrt att köra för långt med bilen under avtalstiden. Märker du att du angivit för få mil så är det bättre att justera avtalet snabbt och betala lite mer per månad än att köra över och ta allt vid återlämnandet.



6. Däckslitage

Principen är att bilen ska lämnas tillbaka i samma skick som den var när du fick den. Men du fick en ny bil vilket förstås blir omöjligt att lämna tillbaka. Här räknar återförsäljaren med att fräscha sommardäck ska ha tre millimeters mönsterdjup kvar. Lämnar du tillbaka bilen med vinterdäck ska det vara fem millimeter kvar.



7. Skadad fälg

Skadade aluminiumfälgar är mycket vanligt då fälgen skadas vid minsta beröring mot till exempel en trottoarkant. Skador på fälgen ska inte vara mer än fyra millimeter. Men det vanligaste är att om du kör i en kant så blir fälgen skadad på ett antal ställen.



8. Skador på lack

Stenskott och mindre bulor kan vara svåra att bedöma och hur allvarliga de är beror också på var de sitter. En liten bula på dörren vid en skärmkant eller linje kan vara svår att få bort med mindre än att byta hela dörren. Det som återförsäljaren ändå accepterar som normalt är repor som kan poleras bort, mjuka bulor som ej kräver omlackering men maximalt då två bulor per karossdel, stenskott som är mindre än 1,5 millimeter och mindre repor som inträffat vid i- och urlastning, till exempel vid bagageluckan. Det går också ofta bra med mindre lackspår från biltvätt.



9. Utrustning och besiktning

Bilen ska återlämnas med samma utrustning som du fick med när du hämtade den. Och tänk på att det här gäller vinterdäck, fälgar, antal nycklar, punkteringssatser, varningstrianglar och reservhjul. Allt. Och att missa något kan bli onödigt dyrt. Monterad extrautrustning ska fungera och bilen ska inte ha några fel- eller varningslampor som lyser. Bilen ska vara godkänd enligt vanlig kontrollbesiktning.



10. Glas och lyktor

Foto: Yuriy Kodentsev

Dagens avancerade vindrutor med flera kameror inmonterade är dyra att byta. Och även lyktorna blir mer och mer avancerade. Här är det vanliga att återförsäljaren går med på maximalt två stenskott i vindrutan men då ska de sitta utanför synfältet. På lyktan gäller stenskott som är mindre 1,5 centimeter.



11. Interiör

Inredning och klädsel ska vara tvättad och skött. Normalt anses vara smuts och fläckar som går bort med hjälp av vanlig rekonditionering. Däremot brukar brännmärken från till exempel cigaretter, skador i klädseln, djurlukt, djurhår och kraftigt nedsmutsad klädsel betyda att du tvingas betala en del för den ytterligare värdeminskningen.