Pressrelease från Utellus

Publicerad 6 maj 2020 12:53

Rekordökning av antal registrerade elbilar under årets första kvartal

Den senaste statistiken från BIL Sweden visar att registreringen av laddningsbara bilar ökade markant under första kvartalet 2020 - bara i januari med 94 procent. Andelen registrerade bensin- och dieselbilar minskade samtidigt och av totalen nyregistreringar stod elbilarna för 30,7 procent, den högsta siffran någonsin.

Sverige ligger långt fram i den globala trenden kring en allt mer elektrifierad fordonssektor. Intresset för hållbarhet ökar vilket även innefattar att man vill köra bil så miljövänligt som möjligt, säger Kia Agerhem, vd Utellus.

Den svenska branschorganisationen BIL Sweden (http://www.bilsweden.se/) beräknar att antalet registrerade laddningsbara bilar kommer att vara ännu högre nästa år samma period, runt 40 procent. Bakgrunden till prognosen är bland annat den kraftiga ökningen av utbudet av elbilar i olika prisklasser, vilket också ställer nya ökade krav på att infrastrukturen runt laddning påskyndas och möter den ökade efterfrågan.

Elbilens framtidsutsikter stödjer vårt gemensamma mål om en 100% förnybar energisektor, där vi tillsammans minskar utsläpp och ökar miljömedvetenheten i samhället, säger Kia Agerhem.

I mars 2020 finns det ca 2 200 publika laddstationer och ca 112 500 laddningsbara bilar i Sverige (källa: https://www.elbilsstatistik.se/). Att installera en egen laddbox och slippa uppsöka en extern laddplats är för privatpersoner en smidigare lösning för att säkra att bilen alltid är laddad när den ska användas.

Utellus erbjuder en svensktillverkad laddbox som är en av marknadens minsta enheter, helt gjord av återvunnen aluminium. Mycket fokus har lagts vid användarvänligheten där laddboxens funktioner enkelt nås via en molntjänst där användaren själv hanterar laddningen som enkelt kan anpassas efter t.ex. energiproduktionen från egna solceller på taket.

Om Utellus

Utellus grundades 2006 och är ett personligt elbolag med visionen om ett 100% förnybart, hållbart och decentraliserat energisystem. Utellus hjälper privatpersoner, bostadsrättsföreningar och företag att producera sin egen solel (https://www.utellus.se/solceller/) och erbjuder även batterier för lagring av solenergi och laddboxar till elbilar. Utellus säljer el från vind och sol, 100% märkt med Bra Miljöval, och har under flera år tilldelats utmärkelsen ”Sveriges mest nöjda elkunder” av Svenskt Kvalitetsindex. Bolaget ingår i Peas Industries som har verksamhet inom vindkraft, solenergi, bioenergi och geoenergi. Läs mer på www.utellus.se

Kia Agerhem VD Utellus 070-660 09 27 kia.agerhem@utellus.se

Av Utellus