Pressrelease från MollDog Media

Publicerad 27 jan 2020 15:49

Snart är det dags för Formel 1-VM 2020

Den 15 mars är det dags för den 71:a upplagan Fédération Internationale de l'Automobile, världsmästerskapet i Formel-1. Något vi tänker titta närmare på i den här artikeln. Plattan i mattan, nu kör vi.

Nytt år, nytt decennium, nya race. Snart är det äntligen dags att slänga sig in i en ny säsong av intensiva tävlingar. Den 20 maj är det dags för Speedway Grand Prix men innan dess får vi njuta av något helt annat, nämligen världsmästerskapet i Formel 1, som inleds den 15 mars.

Formel 1-VM består av 22 stycken Grand Prix runt om i världen. Bland annat kommer vi få världens skickligaste förare rusa fram i länder som: Australien, Vietnam, Spanien, Azerbadjan, USA, Japan, Brasilien och Österrike. Att det är en internationell tävling råder det med andra ord inga som helst tvivel om.

Tävlingssäsongen inleds som sagt den 15 mars. Arenan för detta stora event är Grand Prix Circuit i Melbourne, Australien, där 20 förare tillhörande 10 stall kommer att göra upp. För den som vill höja spänningen ytterligare finns det idag goda möjligheter att spela på racen direkt via datorn, plattan eller mobilen vi exempelvis spelsajten LeoVegas som vunnit stor popularitet bland användarna de senaste åren.

Dessa tävlar i Formel 1-VM 2020

Det är alltså 20 förare från 10 olika stall som kommer att göra upp under årets gång. Se listan nedanför (stall är utskrivet i fetstil, förare och stallets nation står utskrivet i parentes).

Alfa Romeo Racing (Kimi Räikkönen, Antonio Giovinazzi, Schweiz)
Scuderia Ferrari (Sebastian Vettel, Charles Leclerc, Italien)
Haas F1 Team (Romain Grosjean, Kevin Magnussen, USA)
McLaren F1 Team (Lando Norris, Carlos Sainz Jr., Storbritannien)
Mercedes AMG Petronas Motorsport (Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Tyskland)
Red Bull Racing (Alexander Albon, Max Verstappen, Österrike)
Racing Point F1 Team (Sergio Pérez, Lance Strol, Storbritannien)
Renault Sport Formula One Team (Daniel Ricciardo, Esteban Ocon, Frankrike)
Scuderia Toro Rosso (Pierre Gasly, Daniil Kvyat, Italien)
Williams (George Russell, Nicholas Latifi, Storbritannien)

Som vi kan finns det tyvärr inga svenska förare i årets upplaga av Formel 1-VM. Däremot är Skandinavien representerat av två finländare: Kimi Räikkönen för Alfa Romeo Racing och Valtteri Bottas för Mercedes AMG Petronas Motorsport.

Formel 1-VM 2020 pågår fram till den 29 november 2020, vilket gör det till den längsta säsongens i Formel 1:s historia. Med andra ord inleder vi det nya decenniet med att slå rejält på stora trumman. Vad som också är annorlunda är att Tysklands Grand Prix har lyfts ut ur tävlingen då Mercedes inte har valt att gå in som huvudsponsor i år. Därtill har Nederländernas Grand Prix kommit tillbaka efter 35 år av frånvaro. Men kanske är det som mest spännande att Vietnam ska vara med för första gången med en ny bana som har öppnat i huvudstaden Hanoi. Årets däckleverantör är italienska Pirelli.

Av MollDog Media