Pressrelease från Finansis

Publicerad 10 jan 2020 22:20

Finansis lanserar ny jämförelsetjänst

Att hitta billånet med lägst ränta är en utmaning för många människor. En anledning är att långivare tillämpar individuell räntesättning, vilket innebär att det är svårt att veta vilken långivare som erbjuder bäst ränta. Ekonomisajten Finansis.se har därför lanserat en ny jämförelsetjänst som underlättar att jämföra billån utan säkerhet. I denna artikel delar Finansis.se med sig av sju tips hur låntagare kan hitta det billigaste billånet.

Privatlån utan säkerhet

Privatlån utan säkerhet är den populäraste låneformen för att finansiera ett bilköp. Fördelen med privatlån är den låga räntan som sätts individuellt utifrån låntagarens ekonomiska förutsättningar. Med en bra kreditvärdighet erbjuds ofta en ränta omkring 3 - 6 %. En till fördel med privatlån är möjligheten att låna till hela bilens värde, vilket innebär att man inte behöver någon kontantinsats. En kontantinsats är däremot ett måste om man väljer ett billån där bilen används som säkerhet.

Många kreditupplysningar

Låntagare som tillfrågar ett flertal banker om låneerbjudanden riskerar att samla på sig ett flertal kreditupplysningar hos Upplysningscentralen (UC). Med tanke på att kreditupplysningar har en negativ påverkan på kreditvärdigheten är det viktigt att hålla koll på antalet kreditupplysningar som registreras i UCs register. Speciellt med tanke på att kreditupplysningarna ligger kvar i registret under 12 månader.

Låneförmedlare

Ett smart sätt att undvika många kreditupplysningar är att använda en låneförmedlare som förmedlar billån utan säkerhet. Låneförmedlaren hjälper låntagare att hitta det billigaste billånet genom att låta upp till 38 långivare konkurrensutsättas. Att använda en låneförmedlare är kostnadsfritt eftersom låneförmedlaren får provision från bankerna för att förmedla lån.

Samla lån och krediter

Låntagare som har många befintliga skulder kan samla alla befintliga lån i samband med billånet. Genom att samla många mindre lån hos samma långivare är det ofta möjligt att sänka räntekostnaderna och de fasta avgifterna.

Betalningsanmärkningar

Betalningsanmärkningar behöver inte vara ett hinder för att få låna pengar till ett bilköp. Däremot ställs ofta hårdare krav på inkomst och befintliga skulder. De flesta långivare ställer även kravet att ingen ny betalningsanmärkning får ha inkommit under de senaste sex månaderna.

Billån utan UC

Låntagare som behöver låna ett mindre belopp upp till 30 000 kr kan det vara lockade att ansöka om ett lån utan UC med snabb utbetalning. Denna låneform är däremot betydligt dyrare än privatlån. Räntan ligger oftast mellan 25 - 39 % samtidigt som det ofta tillkommer en uppläggningsavgift och en månatlig aviseringsavgift.

Återbetalningstiden påverkar räntekostnaden

Det kan vara lockande att välja en lång återbetalningstid för att få en så låg månadskostnad som möjligt. Det är viktigt att komma ihåg att de totala räntekostnaderna ökar med en längre återbetalningstid.

Finansis.se

Av Finansis