Pressrelease från FICO

Publicerad 19 dec 2019 13:26

Volvo Cars väljer beslutsstöd från FICO

Volvo Cars ska digitalisera och snabba på introduktionen av nya kunder i prenumerationstjänsten Care By Volvo med hjälp av beslutsstöd från FICO. Care By Volvo är en ny tjänst från Volvo Cars som erbjuder kunder en ny Volvo till en fast månadsavgift där service, underhåll och försäkring är inkluderat.

Prenumerationstjänsten Care By Volvo gör att kunder kan dra nytta av fördelarna med att ha tillgång till en ny Volvo samtidigt som man slipper utmaningarna med att äga ett fordon. Tjänsten har lanserats för att möta kundernas förändrade attityder kring bilägande och att färre önskar att fullständigt äga sin bil.

Vid introduktionen av Care By Volvo användes manuella nätbaserade kreditkontroller för att introducera nya kunder till tjänsten. Även om dessa var tillräckliga när tjänsten ursprungligen lanserades i Tyskland, så ansågs inte processen vara skalbar nog för att kunna användas i resten av Europa och Nordamerika.

Bakom Volvos val av beslutsstödet Decision Modeler från FICO, finns ett antal viktiga faktorer, bland annat att FICO kan stödja en global utrullning av Care By Volvo, att FICO har omfattande erfarenhet från fordonsindustrin och att lösningen Decision Modeler ses som en branschledande lösning för beslutsstöd. Valet av Decision Modeler visar på en ökad efterfrågan av avancerat beslutsstöd inom bilindustrin.

“FICO är stolta över att få hjälpa Volvo lyckas med sin innovativa prenumerationstjänst, som kan bli förstahandsvalet för människor runt om i världen,” säger Steve Hadaway, ansvarig för FICO i Europa, Mellanöstern och Afrika.

FICO Decision Modeler för samman FICO Blaze Advisor Decision Rules Management System med molnet. Användare kan använda affärstermer, snarare än programmering, för att skapa beslutsregler och publicera dessa regler som beslutstjänster eller applikationer. FICO Decision Modeler är en del av FICO Decision Management Suite, som är en integrerad serie verktyg för att bygga och rulla ut analysapplikationer på FICOs beslutsstödsplattform.

Av FICO