Pressrelease från Pressmeddelande Direkt

Publicerad 18 dec 2019 07:00

VPN - gratis eller betala?

Idag finns ett stort antal VPN-tjänster på marknaden, alltifrån stora leverantörer med miljontals användare till mindre svenska leverantörer som endast har svenska kunder. Alltifrån dyra varianter som lovar guld och gröna skogar till gratisvarianter som kanske inte kan garantera lika många funktioner eller samma hastighet. I denna djungel av olika tjänster - vad ska man välja?

Hur bra är de gratisalternativ för VPN som finns på marknaden idag? Eller är det värt att betala en slant för tjänsten? Med ett dussintal högkvalitativa VPN-tjänsteleverantörer på webben finns stora möjligheter att hitta den tjänst som passar just dig bäst.

För en billig månadsavgift på oftast under hundralappen om du betalar månadsvis och betydligt lägre om du betalar årsvis, kan du enkelt ansluta till en VPN-server och skydda dig när du är online. Frågan handlar mer om att välja den bästa tjänsten bland alla olika alternativ. Men samtidigt vill man ju alltid betala så lite som möjligt för så mycket kvalitet och funktioner som möjligt.

På marknaden finns gott om gratis VPN:er - även här är vissa bättre än andra. Dock har de absolut flesta gemensamt att alla gratis VPN-leverantörer är att det finns begränsningar jämfört med premiumtjänster som kostar. Exempelvis kan det finnas ett max i bandbredd du kan använda vilket kan leda till en långsam uppkoppling, listan över valbara servrar kan vara kort och ofta stöter du på störande reklam.

Ännu värre är risken för tvivelaktiga sekretesspolicyer, säkerhetsbrister och ibland direkt försäljning av dina data - något som kan vara extremt allvarligt. Se därför till att läsa genom avtal, recensioner och hör dig för noggrant innan du börjar använda dig av en gratisversion av VPN. Självklart finns det bra gratisversioner också, men genom att använda en större, kändare betalversion av ett VPN minskar du riskerna för problem. Återigen är det viktigaste att jämföra, göra research och läsa recensioner innan man bestämmer sig.

Av Pressmeddelande Direkt