Pressrelease från Matkasse.se

Publicerad 28 nov 2019 22:01

Slipp stressen och spara in på körandet – handla en matkasse

Så här i juletider är det många som upplever stress. Gör något nytt denna julen – testa att få hem ett julbord direkt till dörren. Slipp hetsen kring planering av matinköp och undvik långa köer i matbutikerna.

Svenskarnas matintresse är fortsatt högt under 2019 och likaså medvetenheten om sund och näringsrik mat – allt fler ersätter några av veckans middagar med gröna rätter. Food & Friends Matrapport 2019 visar att just helgmatlagningen är något som de flesta uppskattar. Vi ägnar också allt mer tid i köket för att laga mat och framförallt på helgen för att laga läcker helgmat. Helgmatlagningen är den roligaste matlagningen i Sverige och hela 61procent tycker det är trevligt.

Oavsett om du ska planera julmaten eller en tre-rätters meny inför en vanlig helg så krävs det en hel del förberedelser för att det ska bli en bra upplevelse.

Slipp onödig körning och småhandlande

Att sätta menyer är oftast kul – men när väl menyn är satt är det dags att handla in alla ingredienser till helgmiddagen. Detta steg kan vara frustrerande. Många gånger inträffar det att en viss råvara inte finns i en butik- och du måste då ta dig vidare till nästa butik och hoppas på bättre tur där. Detta kostar dig både tid – och onödig körning med bilen.

Food & Friends Matrapport 2019 rapport visar också att en typisk svensk besöker matbutiken minst tre gånger i veckan. Stockholmare och göteborgare är de som utmärker sig tydligast med att besöka butiken ofta. 48 procent av stockholmarna och 52 procent av göteborgarna besöker butiken 3 gånger i veckan. Detta är ganska mycket tid i ett långsiktigt perspektiv. Att många ofta tar bilen till butiken är i ett miljöperspektiv inte särskilt bra.

Som tur är så finns det en bra lösning på dilemmat – helgmat med färdiga menyer i en matkasse. Genom att beställa en färdig helgkasse så slipper du lägga tid på att planering samt att det är både miljövänligt och ekonomiskt att beställa hem matkassen eftersom bilåkande till mataffären undviks.

Helgmat med färdiga menyer i en matkasse

För en helgmeny så får du oftast bra instruktioner på hur du lagar maten och i vilken turordning. Detta är något ett vanligt recept sällan har med och har du själv satt ihop en meny så är risken att det är några moment som behöver tillagas strax innan servering. Detta är en liten detalj som är lätt att glömma.

Det finns flera olika kassar för olika typer av helger. Middagsfrid erbjuder en flexitarisk julbordskasse som är ett helt färdigplanerat julbord. Där ingår det goda recept baserat på fräscha råvaror med hög kvalité i moderniserad tappning. Julbordet är helt utan rött kött och innehåller traditionell sill och lax tillsammans andra goda rätter.

För många svenskar är just fredagsmys en av de bästa händelserna på veckan. Det finns kassar som innehåller en av veckans middagar, särskilt avsedd för just fredagen. För att enkelt skaffa dig en bra överblick över de olika leverantörerna så kan du använda dig av en jämförelsesajt som Matkasse.se.

Om Matkasse.se

På matkasse.se kan du enkelt sortera efter din kostinriktning och jämföra matkassar från olika leverantörer som du kan beställa hem till dörren.

G. Lindh
info@matkasse.se