Pressrelease från Pressmeddelande Direkt

Publicerad 28 nov 2019 22:12

Uppdaterad 28 nov 2019 22:13

Mynewart lanserar ny näthandel i Sverige för abstrakt konst.

Danska konstgallerier Mynewart har lanserat en svensk version av sin webbhandel. Målet med lanseringen är att inom ett par år bli den största nätbutiken i Sverige för abstrakt konst och stora oljetavlor.

Arbetet med Mynewart.se ska till en början ske med av ett skandinaviskt team från huvudkontoret i Danmark, men på sikt kan bolaget komma att även öppna ett Svenskt kontor.

Malthe är country manager för den svenska webbhandeln och beskriver hur ett stigande intresse för abstrakt konst lett till att man slagit upp ännu en nätbutik i Norden.

• Vi har länge kunnat se hur intresset för stora tavlor ökat här i Skandinavien, delvis då det är lättare än någonsin idag att få inspiration från t.ex. sociala medier nu när det väl blir dags att börja göra om och inreda i hemmet.

Utöver försäljning av konst till privatpersoner så ska Mynewart.se även erbjuda offerter för företag som vill köpa in konst för att dekorera sina kontor eller mötesrum.

På sikt ser bolaget även över de möjligheter som pop-up butiker och direktförsäljning av konst genom exempelvis sociala plattformar, säger Malthe.

Mynewarts sortiment består främst av abstrakta tavlor, grupptavlor och extra stora tavlor. Samtliga tavlor är handmålade oljemålningar från Mynewarts internationella nätverk med konstnärer.

Tack vare ett eget nätverk med kreatörer säger bolaget att man lyckats hålla nere priserna på sin konst jämfört med andra motsvarande nätbutiker.

• Något som vi tidigt bestämde oss vid lansering var att använda oss av ett internationellt nätverk med konstnärer för de målningar som nu ligger uppe på vår sajt. De flesta av konstnärerna anlitas sedan under perioder då de själva kanske inte har lika många egna uppdrag. Det här är anser vi är något utav en win-win situation och gör även att vi kan vara på benen när det dyker upp nya spännande tavelmotiv.

Malthe Cowland

Info@mynewart.se