Pressrelease från iXpress AB

Publicerad 21 nov 2019 21:16

Uppdaterad 21 nov 2019 21:17

Bilen och telefonen återförenas

Först kom biltelefonen - 80-talet fräckaste pryl. En fast monterad telefon i bilen som gjorde det möjligt att ringa samtal utanför hemmet. Det dröjde dock inte länge förrän telefonen bröt sig loss från bilen och blev den mobiltelefon vi känner idag. Men nu tävlar plötsligt biltillverkarna mot varandra om vem som på bästa sätt integrerar dagens telefoner i sina bilars mjukvara.

Mobiltillverkarna och bilindustrin i samverkan

Nuförtiden tänker vi nog sällan på att bilen och telefonen en gång i tiden var så tätt ihopkopplade som dom en gång var. Men allt eftersom tekniken utvecklas så flyttar nu telefonen sakta tillbaka in i bilen. Biltillverkarna utvecklar tillsammans med Apple och Samsung tjänster som gör det möjligt för användaren att använda sina personliga appar i bilen. Apple har CarPlay och för Android finns det Auto. Dessa tjänster har i sin tur appar såsom Spotify och Google Maps inbyggda vilket gör att användaren kan använda dessa både på sin telefon eller direkt i bilen.

Spin-off-effekter på övriga marknader

Att mobiltelefonerna är på väg tillbaka in i bilarna får positiva spin-off-effekter på andra marknader. Näthandelsföretaget iXpress ser positivt på utvecklingen och ser hur det kommer nya produkter för att kunna fästa sin telefon i bilen, koppla in den med bra kablar, med mera. Marknaden för mobiltillbehör har vuxit kraftigt på senare år i samband med genomslaget av smartphones, men konkurrensen har varit stenhård. iXpress välkomnar efterfrågan på mer bilspecifika tillbehör då det är något dom arbetat med att få in i sitt sortiment under en längre tid.

Om iXpress

iXpress är ett Malmö-baserat företag med över 15 års erfarenhet, som bland annat inriktar sig på service, reparationer och försäljning av begagnade mobiltelefoner från Samsung och Apple, med flera, Dessutom erbjuder företaget en rad tjänster, så som hård- och mjukvarulösningar för både privatpersoner och företag.

Av iXpress AB