Pressrelease från GP Bullhound

Publicerad 18 mar 2019 11:15

Vinnarna i racet för självkörande bilar

Den svenskgrundade investmentbanken GP Bullhound pekar ut fem bolag som just nu gör extra stora framsteg inom autonom körning, i sin nya rapport Autotech: The Mother of All Tech Battles . Bolaget ser också goda förutsättningar för Sverige att haka på den heta trenden. Volvo, Scania och Volvo Cars och Autolivs gemensamma bolag är några av de bolag som ligger extra bra till.

Sverige är också ett av de länder som kommit längst i utvecklandet av lagar och regler för att möjliggöra för autonoma fordon ute på allmänna vägar.

- Sverige har väldigt goda förutsättningar för en förarlös framtid där företag som Volvo, Scania, Zenuity och Einride alla bryter ny mark inom sina respektive fokusområden. Det finns också en rad intressanta lokala start-ups som är bra positionerade inom sektorn, inklusive MaaS Global, Sensible4, Uniti, och Autonomous Mobility, säger Sven Raeymaekers, partner på GP Bullhound.

Google och Tesla dominerar visserligen nyhetsflödet – men det finns 60 andra företag som investerar tungt i forskning och utveckling kring förarlösa fordon. Den listan inkluderar bilproducenter som ökat sina insatser i sektorn genom antingen förvärv, investeringar, partnerskap eller en kombination av alla tre. Till exempel köpte GM 2016 uppstartsbolaget Cruise Automation för uppskattningsvis en miljard dollar. Ford har i sin tur investerat samma belopp i uppstartsbolaget Argo AI som utvecklar förarlös teknik.

Lyxbilstillverkarna BMW och Daimler har valt en lite annan väg i form av strategiska partnerskap med Intel (MobilEye) respektive Bosch.

Även underleverantörerna till bilindustrin investerar tungt på området. Exempelvis har Aptiv, tidigare Delphi Automotive Systems, förvärvat en serie bolag, däribland teknikföretagen Ottomatika, NuTonomy och Quanergy – i ett försök att vara med när denna heta marknad utvecklar sig.

Vilka fem länder är mest redo för autonom körning?

Sverige är ett av de fem länder som, tillsammans med USA, Storbritannien, Holland och Singapore, har kommit längst i utvecklandet av lagar och regler för att möjliggöra för autonoma fordon ute på allmänna vägar.

- Merparten av de mest avancerade projekten för autonom körning sker i USA, men Norden ligger väldigt långt fram. Exempelvis är Sveriges infrastruktur för väg- och kommunikationsnätverk i världsklass, vilket är en nyckelfaktor för att kunna få till en framgångsrik utveckling av autonom körning”, säger Sven Raeymaekers, partner på GP Bullhound.

Fem bolag som vid sidan av Google och Tesla är extra intressanta att hålla ögonen på inom sektorn för förarlösa bilar

• Waymo– Alphabet (USA)
  • Cruise Automation – General Motors (USA)
  • Aptiv (IRLAND)