Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 2 mar 2014 08:00

Porsche Macan: Känslan av tysk superkvalitet

Porsche Macan.

Porsche Macan.

1/8

Porsche Macan.

Porsche Macan.

2/8

Porsche Macan.

Porsche Macan.

3/8

Porsche Macan.

Porsche Macan.

4/8

Porsche Macan.

Porsche Macan.

5/8

Porsche Macan.

Porsche Macan.

6/8

Porsche Macan.

Porsche Macan.

7/8

Porsche Macan.

Porsche Macan.

8/8

LEIPZIG. En suv hör inte hemma på en racerbana – precis som en sportbil inte har något ute i terrängen att göra.

Men när vi provkör nya Porsche Macan står det klart att det från och med nu är helt nya regler som gäller. Den här bilen bjuder på en hittills oöverträffad kombination av terrängegenskaper, sportkänsla och praktiska kvalitéer.

Sportbilstillverkaren Porsche tog ett stort steg när de 2002 breddade sin verksamhet och lanserade sin stora suv Cayenne. De möttes omedelbart av kritik, hån och spådomar om bilmärkets förestående undergång. Men Porsche har bevisat att satsningen var rätt. Cayenne är nu det tyska bilmärkets mest sålda modell och varumärket är starkare än någonsin tidigare. När Porsche nu breddar sin verksamhet ytterligare och lanserar en lillebror till Cayenne är kritikerna nästan helt tysta.

Grunden till Macan är Audi Q5, en hel del av tekniken som finns i botten är hämtad från Volkswagens lagerhyllor. Men det här är trots det en ”riktig” Porsche, många av delarna har byggts om för att leva upp till varumärkets lite högre standard.

Brölar skönt

Vi provkör bilen på Porsches egen racerbana utanför fabriken i Leipzig. Den sexcylindriga motorn brölar skönt när vi släpper lös de 400 hästkrafterna och den nästan två ton tunga bilen accelererar längs banan. De stora bromsoken biter bra när de greppar om de 350 millimeter stora bromsskivorna i fram och bilen styr förvånande lätt in i kurvorna. Bakom ratten råder det ingen tvekan om att Macan är en sportbil, en sportbil med riktig Porschekänsla.

På samma sätt känns bilen självklar utanför vägen. När bilen provkörs på en terrängbana råder inga tveksamheter. Det är inga problem att klara 40 graders lutning uppför, ta sig över stora stenar eller igenom löst underlag.

Svävar mjukt

Det är dock ute på de vanliga vägarna som Porsche Macan imponerar allra mest. Det här är en bil som är riktigt skön att åka i – komforten är helt enkelt grym. Testbilen, som är extrautrustad med luftfjädring, svävar mjukt fram över den tyska asfalten och trots att hastighetsmätaren ibland passerar 200 km/h är det tyst i bilen. Inte mycket vindbrus. Nästan inget ljud från de stora däcken.

Till att börja med erbjuds Porsche Macan med tre olika sexcylindriga motoralternativ. Instegsvarianterna är en dieselmotor på 258 hästar och en bensinmotor på 340 hästar. De här motorerna passar modellen fint, kanske imponerar dieseln mest med sin kombination av råstyrka och lena gång. 340-hästarsbensinaren är också ett riktigt bra alternativ, lite lugnare är den 60 hästar starkare och en aning hetsigare turbomotorn.

Påkostat och lyxigt

Det känns påkostat och ombonat lyxigt inne i kupén. Porsche kan verkligen det här med att skapa interiörer. Inuti Macan härskar känslan av gedigen tysk superkvalitet. Allt sitter fast. Inget gnisslar. Inget knarrar. Dessutom ser det snyggt ut i den här bilen, speciellt om man väljer till panoramataket och en mörk inredning. Mycket av designen här har lånats från andra Porschemodeller och är man van att köra Porsche känner man sig ordentligt hemma här.

Det finns en högt dragen mittkonsol, som från början hämtades från Carrera GT och som sen går igen i alla modeller. Ratten har kopierats från supersportbilen 918 Spyder. Stolarna känns också igen, de är fasta och ger bra stöd. Baksätet är också okej, även om långa passagerare får problem på grund av den sluttande taklinjen.

Dyr bil

Porsche bygger dyra bilar, det gäller så klart också Macan. Grundpriserna är 798 000 kronor för turbon och 595 000 kronor för S-versionen på 340 hästar och för dieseln. Det kan tyckas vara billigt för en så här mångsidig bil som klarar både vardag, racerbana och terrängkörning. Men bilarna blir betydligt dyrare när man börjar plocka på den utrustning som man förväntar sig i en sådan här bil.

Även om alla utrustningsdetaljer håller högsta klass – bra ljudanläggning, bra klimatanläggning, bra känsla i alla knappar – så fattas mycket i grundutförande. Inte ens farthållaren är standard. Och börjar man sen välja till luftfjädring, Sport Cronopaketet som filar till accelerationssiffrorna lite och bi-xenonljus så rullar pengarna snabbt i väg. Räkna med minst 100 000 innan utrustningsnivån är anständig.

När väl notan är betald så har man dock en sällsynt trevlig och mångsidig bil. Och det skulle inte vara någon större överraskning om Macan snart är Porsches mest sålda modell.

 

Klicka här för att se våra betyg på Porsche Macan.

 

Klicka här för att läsa fakta om Porsche Macan.

Relaterat