Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Porsche Macan: Bilen som kan hantera allt

Porsche Macan.
Foto: David Jakobsson
Interiören får toppbetyg men är du lång kan det bli trångt i baksätet.
Foto: David Jakobsson
Med 400 hästkrafter händer det grejer!
Foto: David Jakobsson
Den högt dragna mittkonsolen har Macan ärvt från Carrera GT.
Foto: David Jakobsson
Fronten påminner mycket om Porsche Cayenne.
Foto: David Jakobsson
Porsche Macan.
Foto: David Jakobsson
Ratten är kopierad från Porsche 918 Spyder.
Foto: David Jakobsson
Porsche Macan.
Foto: David Jakobsson
1 / 8

LEIPZIG. Det går inte att bygga en bil som kan allt.

Ja, så brukar det i alla fall vara. Men nu är Porsche banne mig nära att bryta mot den här naturlagen.

Nya suven Macan bjuder på en hittills oöverträffad kombination av terrängegenskaper, sportkänsla och praktiska kvalitéer.

Vanligtvis hör ju inte en suv hemma på en racerbana, precis som en sportbil inte har något ute i terrängen att göra. Men när vi provkör nya Macan på Porsches anläggning utanför den tyska staden Leipzig står det klart att det från och med nu är helt nya regler som gäller.

Den sexcylindriga motorn brölar skönt när vi släpper lös de 400 hästkrafterna och accelererar längs banan. De stora bromsoken biter bra när de greppar om de 350 millimeter stora bromsskivorna fram och bilen styr sen exakt och lekande lätt in i kurvorna. Bakom ratten råder det ingen tvekan om att Macan är en sportbil, en sportbil med riktig Porschekänsla.

Lekande lätt

På samma sätt känns bilen självklar utanför vägen. När bilen provkörs på en terrängbana råder inga tveksamheter. 40 graders lutning uppför – inga problem. Att ta sig över stora stenar – inga problem. Löst underlag – lekande lätt.

Det är dock ute på de vanliga vägarna som Porsche Macan imponerar allra mest. Bilen är riktigt skön att åka i. Komforten är grym, väl i klass med många större konkurrenters. Testbilen, som är extrautrustad med luftfjädring, svävar mjukt fram över den tyska asfalten och trots att hastighetsmätaren ibland passerar 200 km/h är det tyst i bilen. Inte mycket vindbrus. Nästan inget ljud från de stora däcken.

Baksätet okej

Det känns påkostat och ombonat lyxigt inne i kupén. Inredningen har lånats från andra Porschemodeller och är man van att köra Porsche känner man sig ordentligt hemma här. Det finns en högt dragen mittkonsol, som från början hämtades från Carrera GT och som sen går igen i alla modeller. Ratten har kopierats från supersportbilen 918 Spyder. Stolarna känns också igen, de är fasta och ger bra stöd. Baksätet är också okej, även om långa passagerare får problem på grund av den sluttande taklinjen.

Porsche bygger dyra bilar, det gäller så klart också Macan. Priserna börjar på 595 000 kronor för S-versionen på 340 hästar och för samma pris får man också en dieselbil på 258 hk. Turbon kostar från 798 000 kronor. På det här får man räkna med att lägga till en del extrautrustning för bilarna är långt ifrån fullutrustade från start.

Betyg: Porsche Macan

1. Motor

 

3,6 liter, 400 hk och ett grymt vridmoment på 550 Nm. Den sexcylindriga turbomotorn är naturligtvis härlig – men man får inte riktigt ståpäls av den som man får av boxermotorerna i 911. Den billigare S-versionen är nästan lika bra, dieselmotorn lika så.


2. Körupplevelse


Det handlar inte om en körupplevelse, utan om flera. En upplevelse av skön vardagsbil. En annan av en sportbil som man gärna piskar lite bana med. Och en upplevelse av en terränggående suv som klarar hårda strapatser långt bortom asfaltsvägarnas slut.


3. Utrustning


Det fattas mycket här i grundutförande – inte ens farthållare är standard. Alla grejer man plockar i bilen håller dock högsta kvalitet. Bra ljud, bra klimatanläggning. De flesta kunderna kommer nog att välja till luftfjädring, Sport Cronopaket och bi-xenonljus.


4. Komfort


Sportbilar brukar inte vara speciellt sköna att åka i. Inte terrängbilar heller. Men Porsche Macan, som är både och, är en överraskning. Bilen rör sig mjukt och fint. Man sitter skönt, utan att störas av oljud från vare sig vinden eller från de stora hjulen.


5. Miljö


Macan Turbo släpper ut mellan 208 och 216 gram CO2 per kilometer, beroende bland annat på vilka hjul som sitter på bilen. Det är så klart för mycket för att det ska kännas riktigt bra, men med tanke på prestanda och funktionalitet måste det räknas som okej.


6. Säkerhet


Ett plus för modellens fina vägegenskaper och fint fungerande ESP-system. Bilen är dock ännu inte testad av Euro Ncap. Och vi hittar inte några som helst nyheter på säkerhetsområdet här. De flesta förarassistenterna hittar vi dessutom som extrautrustning.


7. Design


Här kan man ju ha olika uppfattningar – jag tycker att designen är det minst lyckade med den här bilen. Bakifrån ser Macan ut som resultatet av en het kärleksnatt mellan en Audi Q3 och en Subaru Impreza från 1999. Fronten har lånat många detaljer från yxiga Cayenne.


8. Interiör


Porsche kan verkligen det här med att skapa interiörer. Inuti Macan härskar känslan av gedigen, tysk superkvalitet. Allt sitter fast. Inget gnisslar. Inget knarrar. Dessutom ser det snyggt ut i den här bilen, speciellt om man väljer till panoramataket och en mörk inredning.


9. Ekonomi


595 000 kronor är bra för en så här pass mångsidig bil, framför allt om man väljer den snåla och supertrevliga dieselmotorn. Men kronorna kommer att rulla i väg snabbt om man vill ha en anständigt utrustad vagn. Räkna med minst 700 000 kronor för en färdig bil.


10. Lasta


Det ser inte ut att finnas så mycket lastutrymme kvar i den lilla suven med det sluttande taket. Men Porsche hävdar att det med baksätet uppfällt ryms 500 liter, fäller man ner blir siffran 1 500 liter. Lasttröskeln är hög, vilket gör tunga lyft jobbiga och riskerar att repa kofångaren.


Sammanställning:

Macan är en körglad suv som kombinerar fina

terrängegenskaper, sportkänsla och praktiska kvaliteter.

34/50 getingar

Fakta: Porsche Macan Turbo

Pris: Från 798 000 kr.

Garantier: 2 år nybil, 3 år vagnskada, 3 år lack, 12 år rost.

Motor: Sexcylindrig bensin.

Cylindervolym: 3 604 cc.

Effekt: 400 hk.

Vridmoment: 550 Nm.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, automat.

0–100 km/h: 4,8 sekunder (4,6 med Sport Crono).

Toppfart: 266 km/h.

Bränsleförbrukning: 8,9–9,2 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 208–216 gram/km.

LängdxBreddxHöjd: 4 699 x 1 923 x 1 624 mm.

Tjänstevikt: 1 925 kg.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: