Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 17 aug 2013 14:23

Porsche Boxster S – alldeles för bra

FÖR BRA? Nya Boxster S är nästan lika bra som 911 – men till ett mycket lägre pris.

FÖR BRA? Nya Boxster S är nästan lika bra som 911 – men till ett mycket lägre pris.

Det här kan vara Porsches bästa misstag. De har nämligen byggt en Boxster S som är alldeles för bra. Trots att den bara kostar hälften så mycket så kan den på allvar konkurrera med Porsches flaggskepp 911.

Och det kan väl inte vara meningen?

Den förra Porsche Boxster var en prisvärd och riktigt bra sportbil, inget snack om det. Och Porsches behov av en lite billigare modell i programmet är lätt att se. Men gamla Boxster var betydligt tråkigare än sin legendariska storebror 911. Och många puritaner dömde ut bilen på samma sätt som de tidigare dömde ut budgetmodeller som 914, 924 och 944 - Boxster var helt enkelt inte någon "riktig" Porsche. Och jag höll i viss mån med.

Men nu är det dags att tänka om. På allvar. Nya Boxster S är på alla sätt en "riktig" Porsche. Bilen är på vissa punkter till och med bättre än den nya 911:an.

Hjärtat i bilen är precis som i 911 en härlig sexcylindrig boxermotor som låter underbart. I Boxter S är maskinen 3,4 liter stor och ger 315 hästar. Det räcker för en acceleration 0-100 km/h på fem sekunder, vilket bara är cirka en halv sekund långsammare än 911 Carrera S.

I det närmaste perfekt balans

911 har motorn i bak. Det har inte Boxstern, här är den i stället mittmonterad och sitter alltså framför bakaxeln och precis bakom ryggen på förare och passagerare. Och här är det en riktigt lyckad lösning. Tack vare placeringen får Boxster en riktigt bra viktfördelning, mycket bättre än 911:ans. Boxster är lekande lätt och riktigt rolig att köra. Bilen kommunicerar tydligt med föraren och berättar hela tiden vad som händer med greppet mot asfalten. Bilen beter sig harmoniskt även när den körs riktigt hårt. Balansen upplevs i det närmaste som perfekt. Och kraften från den varvvilliga maskinen finns i hela registret.

I kupén känns mycket igen från nya Porsche 911. Allt andas kvalitet. Stolarna är fantastiska. Alla knappar sitter där de ska på en "riktig" Porsche. Det lilla larviga baksätet som finns i 911:an fattas på grund av den mittmonterade motorn, men det är nog få som saknar det. Det enda som jag stör mig lite på är det lilla tygtaket, som låter lite för mycket i motorvägsfart. En bra grej med det är dock att det precis om i 911:an kan manövreras i fart.

Helrätt prislapp

Exteriört så har det hänt mycket jämfört med den gamla Boxstern. Framifrån och från sidan så tycker jag att bilen är riktigt, riktigt snygg med sin nya, lite mer aggressiva look. Aktern gillar jag dock inte alls, bakifrån ser Boxster lite vek ut, tycker jag. Inte alls så där stöddig som en "riktig" Porsche ska se ut. Här får jag dock mothugg från andra på redaktionen som tycker att den är "skitläcker" bakifrån.

Något som vi dock alla är helt överens om är att prislappen är helrätt. Boxster S kostar från 599 000 kronor. Det är ungefär ­hälften så mycket som man får ­betala för en "riktig" Porsche ­Carrera S cabriolet.