Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Porsche Boxster – fynda en sportbil i vår

Porsche Boxster S från 2003.
Porsche Boxster S från 2003.
Porsche Boxster S från 2003.
Porsche Boxster S från 2003.

Porsche Boxster kanske inte ser lika tuff ut som släktingen 911.

Men den är utan tvekan en riktigt potent sportbil.

Nu går det dessutom att hitta fina exemplar till vettiga priser.

Porsche Boxster dök upp 1996 och formen med den putande nosen och den Porscheklassiska profilen är i stort sett orörd sedan dess.

Den tvåsitsiga modellen har en mittmonterad sexcylindrig boxermotor, den första versionen av bilen med modellbeteckningen 986 hade en cylindervolym på 2,5 liter och en effekt på 204 hästar.

År 2000 kom en 2,7-litersmaskin med 220 hk och en S-modell på 252 hästar. 2003 och 2004 fick Boxster S några hästar till och landade på 260. Sen fick Boxster en ganska rejäl facelift och den nya modellbeteckningen.

Storslagen vägkänsla

Tittar man bara på bilens lite gulliga utseende så är det lätt att låta sig luras och avfärda denna modell. I USA har bilen till exempel ofta kallats för ”Tjejporsche”, vilket naturligtvis är sexistiskt trams. Det här är en snabb och smidig sportvagn för alla förare som gillar att köra bil. Tjejer som killar.

Styrningen i Boxster är fast och vägkänslan är storslagen. Eftersom både motor och förare än placerade mellan hjulaxlarna är viktfördelningen i det närmaste perfekt och bilen är sällsynt lätt att hantera.

Fjädringen är också bra i Boxster, trots att Porsche har tvingats kompromissa en hel del för att komforten ska bli okej klarar sig bilarna också bra om man skulle ta ut dem på en racerbana. För den som planerar mycket barnkörning kan det vara idé att satsa på en S-version. Det som skiljer Boxster S från den vanliga är för det första en motor med mer effekt. Bilen har också lite kraftigare bromsar, vilket gör bankörningen betydligt roligare.

Bra kvalitet

Porsche Boxster är inte bara en rolig bil, har det visat sig. Det är också en modell som orsakar sina ägare få problem.

Mycket beror förmodligen på att bilarna har ägare som tar hand om dem extra noga, men den viktigaste förklaringen är förmodligen att det handlar om välbyggda bilar. Detta gör dem till hyfsat trygga begagnatköp – om man bara väljer en svensksåld bil och ser till att den inte har fått slita ut sig som racerbil tidigare i livet.

Se till att få fram ägarhistorik på bilen och kontakta gärna tidigare ägare och fiska efter information.


QUIZ: Porsche 911 - vad kan du om ikonen?

FAKTA

SE UPP MED

Läckage. En del bilar läcker olja mellan motor och växellåda. Se efter så att det är torrt där, annars måste en packning bytas. Och det är lite krångligt.

Importbilar utan historik. Många Boxster är importerade och har tveksam historik. Undvik dem.

PLUS

Körglädje. Det är fantastiskt roligt att köra Boxster. Oavsett om det är en S eller inte.

Komfort. Det är kanske svårt att tro – men man reser rätt behagligt i den här lilla cabben.

MINUS

Endast tvåsitsigt. Glöm Boxster om du behöver skjutsa folk. Det finns nämligen inget baksäte.

Lågt insteg. Det kan vara lite besvärligt att ta sig i och ur en Boxster. Har kroppen börjat säga ifrån kanske en annan bil är att föredra.

FAKTA

Porsche Boxster S, modellår 2003

Pris: Från cirka 160 000 kronor.

Motor: Sexcylindrig bensin.

Cylindervolym: 3 179 cc.

Effekt: 260 hk.

Vridmoment: 310 Nm.

Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, manuell.

0–100 km/h: 5,7 sekunder.

Toppfart: 264 km/h.

Förbrukning: 10,5 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 255 g/km.

LängdxBreddxHöjd: 4 35zx1 780x1 295 mm.

Tjänstevikt: 1 400 kg.

Annons: