Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 21 dec 2016 11:56

Pommes frites gör dig till en sämre bilförare

Undvik snabbmaten. Ät hellre mat som håller blodsockret på en jämn nivå.

Undvik snabbmaten. Ät hellre mat som håller blodsockret på en jämn nivå.

Foto: Carmen Steiner / CARMEN STEINER

Jul- och nyårstrafiken innebär att du behöver vara extra alert som bilförare.

– Att äta snabbmat gör dig mer dåsig och trött. Det är inga bra egenskaper bakom ratten, säger Bella Seger, en av kockarna bakom "Den trafiksäkra menyn".

Att vara trött och köra bil är ingen bra kombination. Allt om Bilar har tidigare skrivit om hur för lite sömn fördubblar riskerna för en bilolycka, och hur det faktiskt ligger bakom fler olyckor än alkohol.

Och nu i jul- och nyårstider är det vanligt att sena klappinslagningar, middagar och andra bestyr gör alla lite extra trötta.

Undvik snabbmat

Lägg till att väldigt många av oss ska ut i trafiken... Ekvationen blir dessutom ännu sämre med snabbmat i magen, menar kockarna Bella Seger och Johan Sjöberg. Därför har de tagit fram "Den trafiksäkra menyn".

– Att äta snabbmat när man är ute och kör i jul är ingen bra idé. Det är fet mat med snabba kolhydrater. Det gör dig mer dåsig och trött. Det är inga bra egenskaper bakom ratten, säger Bella Seger som till vardags är kock på Fridas restaurang i Helsingborg.

Håll blodsockret uppe

Menyn har skapats med fokus att hålla blodsockret i kroppen på en jämn nivå – rik på protein, zink och järn.

– Vi har tittat på en rad källor för att lyckas ta fram trafiksäker mat. Magert kött är bra och kan göra din hjärna mer pigg. Järnet hjälper till att transportera syre och är trötthetsbekämpande medan zink ökar din koncentrationsförmåga, säger Lukas Fryklund, vd på Assistansbolaget och initiativtagare till "Den trafiksäkra menyn".

– Vi hoppas kunna sprida kunskap om hur man kan förebygga trötthet på vägarna och därigenom få ned antalet incidenter på vägarna.

 LÄS MER: Ny teknik väcker sovande förare

Den trafiksäkra menyn

Frukost: Energishot och egengjord müsli med turkisk yoghurt

Innehåller bland annat mängder med C-vitamin, nötter, frön och färska bär.

 

Lunch: Wraps med rimmad oxbringa

En proteinbaserad lunch som med enkelhet kan intas antingen i bilen eller vid en rastplats. Proteinet minskar mängden serotonin, som gör dig sömnig.

 

Mellanmål: Rågbröd to go

Ett mellanmål perfekt att ta med i bilen. Magert kött, som är rikt på både protein och järn, tranbär, avokado och ärtskott finns bland ingredienserna.

 

Middag: Hälsosam Chili con carne

En middag som passar hela famoljen. Rik på både protein, järn, zink och långsamma kolhydrater.

HÄR hittar du hela menyn, ingredienserna och hur du lagar till rätterna.