Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 2 mar 2014 08:00

Orsa Speedweekend: Fartfesten på sjön

Jim Nilsson från Svarthålet Racing i Åre hade en rejäl jetmotor.

Jim Nilsson från Svarthålet Racing i Åre hade en rejäl jetmotor.

1/13

Foto: Roger Schederin

Jim Nilsson från Svarthålet Racing i Åre hade en rejäl jetmotor.

Jim Nilsson från Svarthålet Racing i Åre hade en rejäl jetmotor.

2/13

Foto: Roger Schederin

Jim Nilsson från Svarthålet Racing i Åre hade en rejäl jetmotor.

Jim Nilsson från Svarthålet Racing i Åre hade en rejäl jetmotor.

3/13

Foto: Roger Schederin

Lars Matsson från Östhammar driver sitt gamla badkar med en fyrcylindrig mc-motor.

Lars Matsson från Östhammar driver sitt gamla badkar med en fyrcylindrig mc-motor.

4/13

Foto: Roger Schederin

Den lilla elektriska streamlinern Propster krashade i 140 km/h härom året. I år klarade sig Jonas Gustafsson från Uppsala bättre.

Den lilla elektriska streamlinern Propster krashade i 140 km/h härom året. I år klarade sig Jonas Gustafsson från Uppsala bättre.

5/13

Foto: Roger Schederin

Alla farkoster är tillåtna i Orsa, och här gick det verkligen undan.

Alla farkoster är tillåtna i Orsa, och här gick det verkligen undan.

6/13

Foto: Roger Schederin

Is kräver dubbar som håller måttet.

Is kräver dubbar som håller måttet.

7/13

Foto: Roger Schederin

En sparkstöttning som fått riktigt mycket stöttning.

En sparkstöttning som fått riktigt mycket stöttning.

8/13

Foto: Roger Schederin

Nabge Frösén från Fjuckby i Uppland med sin hot rod.

Nabge Frösén från Fjuckby i Uppland med sin hot rod.

9/13

Foto: Roger Schederin

John Ellwoods”Toffee Rocket” har kostat 500 kronor att bygga och drivs med gasol, lustgas och engelsk smörkola. Avgaserna doftar sött och ljuvligt!

John Ellwoods”Toffee Rocket” har kostat 500 kronor att bygga och drivs med gasol, lustgas och engelsk smörkola. Avgaserna doftar sött och ljuvligt!

10/13

Foto: Roger Schederin

På fartfesten i Orsa kör man till isen är redo att ge upp.

På fartfesten i Orsa kör man till isen är redo att ge upp.

11/13

Foto: Roger Schederin

19-åriga Pernilla Witasp från Rättvik valdes som föarare när farsan befanns ha för stort luftmotstånd. Fordonet är en trimmad Gilera-moped.

19-åriga Pernilla Witasp från Rättvik valdes som föarare när farsan befanns ha för stort luftmotstånd. Fordonet är en trimmad Gilera-moped.

12/13

Foto: Roger Schederin

19-åriga Pernilla Witasp från Rättvik valdes som föarare när farsan  befanns ha för stort luftmotstånd. Fordonet är en trimmad Gilera-moped.

19-åriga Pernilla Witasp från Rättvik valdes som föarare när farsan befanns ha för stort luftmotstånd. Fordonet är en trimmad Gilera-moped.

13/13

Foto: Roger Schederin

En högtid för bonnsmeder och uppfinnare från när och fjärran. Det ska sättas hastighetsrekord på isen med alla tänkbara och otänk- bara fordon. Speedweekend är ett helt världsunikt arrangemang - som USA:s Bonneville Speed Week fast i andra änden av termometern. ALLT OM BILAR var på plats vid förra årets Orsa Speedweekend.

En häckig gammal Audi Quattro från 1984 rullar på fulldubbade däck fram mot startlinjen. Den nervösa, knattrande tomgången skvallrar om att ­något helt annat än original­motorn ruvar under huven - en vråltrimmad Audi S2 turbomotor på drygt 800 hästkrafter. Några sekunder senare vrålar den buckliga ­Audin över mållinjen i 304 km/tim.

Fartdårar från hela Europa har kommit till Orsasjön för att försöka slå hastighetsrekord. Fordonen i depån trotsar all beskrivning. Här finns bilar, motorcyklar och isjakter som drivs med bensin, nitro, metanol, elektricitet och ­gasol. Flera fordon drivs av hembyggda gas­turbiner eller jetmotorer, och här finns till och med - tro det eller ej - en jet-­motorkälke som eldas med engelsk smörkola!

Spårade ur

Alltihop började för fyra år sedan som ett helt ­privat litet arrangemang. Glenn ­Ocklund från Norrtälje hade samlat en handfull ­kompisar för att köra med fyr­hjulingar på isen i Funäsdalen. Därefter spårade det snart ur fullständigt, berättar Glenn som fortfarande står som huvudarrangör:

– En raggartidning kom och gjorde reportage, folk började ringa och ville vara med, och detta blev resultatet. Det hade jag aldrig ­kunnat drömma om, säger Glenn och berättar att 160 team från flera europeiska länder deltar i år.

Mixen är total. Det är Porsche och japanska sportbilar, raggarpråmar och hot rods, en tio meters limousin och en Peterbilt lastbil, motorcyklar, mopeder och ett motoriserat badkar. En och annan kör sparkstötting med hjälpmotor.

Jet imponerar

Ändå är det de jetdrivna fordonen som imponerar mest på publiken. Kanske inte så konstigt med tanke på ljudet - en obeskrivlig åska som bokstavligen tränger genom kroppen och får de inre organen att vibrera och isen att skaka. Dagens kungar är Svart­hålet Racing från Åre som har den största jetmotorn med en diameter på 40 centimeter.

– Det är faktiskt ganska enkelt att bygga en sådan här motor, berättar föraren Jim Nilsson.

– Principen är densamma som i Hitlers flygande V1-bomber, en pulsjetmotor där flamfronten kommer i självsvängning och vibrerar fram och tillbaka 60 gånger i sekunden inuti motorn.

Jetmotorn drar 12 liter vanlig bensin i minuten och verkningsgraden är verk­ligen inte mycket att skryta med. 99 procent av ­energin värmer upp luften och bara 1 procent driver fordonet framåt, så det är verkligen att elda för kråkorna. Ändå lyckas teamet pressa upp monstret i 150 kilometer i timmen.

Eldar med kola

Dagens kanske galnaste uppfinnare är nog ändå John Ellwood från Newcastle, som eldar sin "Toffee Rocket" med fyra kilo engelsk kola! När sockret börjar brinna ordentligt sprutar han in gasol och lustgas i röret.

– Det är ett verkligt lågbudgetprojekt, den har bara kostat mig 500 kronor att bygga. ­Tyvärr hade jag inte råd med en tillräckligt stor lustgastub så i år kom jag aldrig i väg från startlinjen, berättar John Ellwood. På den självklara frågan varför man bygger något sådant här har han ett lika självklart svar:

– För att ingen annan gör det!

Underlaget sämre

För varje repa på isen river dubbarna upp banan så att underlaget blir allt sämre, och i skymningen runt fem på lördag eftermiddag går det inte att fortsätta.

Evenemanget blev fritt från olyckor och snabbast på årets Speedweekend blev Andreas Martinsson från Ludvika med den vråltrimmade Audin. 304 km/tim på den knöliga isen imponerar, ändå är ­Andreas lite besviken eftersom bilen bör ha kapacitet för drygt 340. Nåja, om ett år kommer nya chanser att bättra på rekordet.

 

Av: Totte Wiman