Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 3 mar 2014 14:38

Opel Movano vs Peugeot Boxer

Opel Movano imponerar med luftfjädrad förarstol, backkamera och drivlina med väldigt bra växellåda och bränsleffektiv motor.

Opel Movano imponerar med luftfjädrad förarstol, backkamera och drivlina med väldigt bra växellåda och bränsleffektiv motor.

1/2

Foto: Caroline Berggren

Peugeot Boxer är 6,3 meter lång så det gäller att ha koll i backspegelarna. Motorn är pigg och på hela 180 hästkrafter.

Peugeot Boxer är 6,3 meter lång så det gäller att ha koll i backspegelarna. Motorn är pigg och på hela 180 hästkrafter.

2/2

Foto: Caroline Berggren

Riktigt stora skåp är modellen för de stora transporterna.

Vi har jämfört Opel Movano med Peugeot Boxer. Två stora transportbilar där det gäller att ha koll i backspegeln för att få med sig allt.

OPEL MOVANO: Opels Movano testas i versionen L2 och H2 - det vill säga knappt ett tre meter långt lastutrymme och enkelhytt med tre säten. Dieselmotorn är på 125 hästkrafter - men det finns också en kraftigare variant av 2,3-litersdieseln på 146 hästkrafter. Testbilen har skjutdörr på högersidan men det går att välja till dörr även på vänstersidan.

Men det första som jag lägger märke till - och som imponerar - är den bekväma luftfjädrade förar- stolen. Riktig lastbilskänsla i den.

Vi får också GPS-navigering med fjärrkontroll och backkamera. Speciellt kameran är riktigt bra och värdefull på en sån här lång och stor bil. När det är ett så långt överhäng bak är det nästan helt nödvändigt med en backkamera för att klara av att backa och manövrera bilen.

Imponerar gör också drivlinan med en väldigt bra växellåda och bränsleeffektiv motor. Att sänka förbrukningen på de här "rullande väggarna" är svårt men också viktigt då bilarna körs många mil.

Lastutrymmet är rakt och utan störande saker som sticker in från sidan. Den höga lasttröskeln är svår att undvika men ett handtag på väggen hjälper till bra. Värre är det med dragkroken som sitter i vägen hela tiden. Här borde transportbilarna ta efter personbilstekniken med infällbara krokar.

 

PEUGEOT BOXER: Mot Movano ställer vi den allra största Boxervarianten, L4 H3, med en riktigt stor och trevlig trelitersdiesel på hela 180 hästkrafter. Vår test-Boxer har också fin skinnklädsel och både navigering och hastighetsövervakning som tillbehör. Inuti det stora skåpet finns en verktygsvägg med arbetsbänk och förvaring. Med en Boxer på över sex meter i längd är det som att köra runt med ett arbetsrum. Trots den riktigt stora bilen sticker inte förbrukningen iväg speciellt mycket - om jag håller igen med högerfoten. Dieselmotorn är pigg på riktigt och kraften till och med lite i överflöd.

Precis som Movano är det enkelhytt med tre sittplatser. Här är det inte samma sittkomfort som i Movano. Och det gäller att ha koll i de stora backspeglarna. Med en bil på 6,3 meter behöver föraren tänka till i alla korsningar och rondeller och det är inte bara att ställa ifrån sig bilen på en parkering.

Peugeot har just nu kampanjpris på sin Boxer och testbilen går att få för 285 900, plus moms. Opel ligger på samma nivå med sin Movano i L2/H2- version.