Opel Astra kombi – vi sätter betyg i 10 kategorier

1. Motor 

Foto: / ADAM OPEL AG

Opel har fått massor av beröm för sina nya bensin- och dieselmotorer. Om vi från början var mest nyfikna på den lilla bensinaren på en liter så är tjänstebils-Astra förpackad med en ny biturbo på 160 väldigt snälla och behagliga hästkrafter. 350 Nm redan på låga varv är lite för mycket för Opels nuvarande automatlådor så vi nöjer oss med en fin sexväxlad manuell.





2. Körupplevelse 

Foto: / ADAM OPEL AG

Här fick femdörrars-Astra tre getingar. Vi lägger på en geting då kombin har samma fina egenskaper trots att bilen blivit längre och högre. Chassit är stabilt och styrningen väldigt följsam och direkt - speciellt i sport-läget. Drivlinan bidrar till den fina körupplevelsen och det märks tydligt att Opel sparat på vikt. Inte någonstans känns kombin klumpig.



3. Utrustning 

Foto: / ADAM OPEL AG

Vill du ha Biturbo-dieseln så finns det bara en utrustningsnivå - toppnivån Dynamic. Men tyvärr måste du ändå betala för parkeringsassistans, nyckelfritt system där du kan "sparka" upp bakluckan, backkamera och navigation. Även de nya bekväma stolarna kostar extra så räkna med 50 000 till på prislappen. 



4. Komfort 

Foto: / ADAM OPEL AG

Opel har isolerat bort en hel del av dieselljudet och att motorn klarar sig på låga varvtal bidrar också till den låga ljudnivån i bilen. Mycket lite vindbrus från a-stolpen och lågt vägljud från däcken. Wellness-stolarna imponerar men är tillval. Bra utrymme i baksätet.



5. Miljö 

Foto: / ADAM OPEL AG

Vi kryper neråt fyra liter per tio mil för Opels dieslar och tack vare lågt luftmotstånd har förbrukningen kunnat hållas nere även för kombin. Opel ska i vår också presentera förbrukning i "verklig körning" och troligen gör de det eftersom de vet att de ligger bra till med sina nya modeller. Vi uppskattar initiativet.




6. Säkerhet 

Foto: / ADAM OPEL AG

Fem krockstjärnor i EuroNCAP och det mesta av säkerhetssystemen sköts via det så kallade Opel Eye. Kameran är standard från utrustningsnivå Enjoy och finns alltså i Biturbon. Autobroms upp till 60 km/tim och där har redan flera konkurrenter nått högre farter. En mjuk och fin filkörningsassistent. Bra med IntelliLux-lamporna.



7. Design 

Foto: / ADAM OPEL AG

Du kanske inte ser det direkt med ögat men Astra Sports Tourer är en relativt lång bil för att hålla till i Golf-klassen. Men på utsidan har Opels designavdelning lyckats trolla bort längden. Bilen ser väldigt lätt och smidig ut och vi tackar för att Opel sparat på linjerna och utsvävningarna. Kromlisten på sidan som sveper ner bakom bakfönstret särskiljer Astra från andra mellanklasskombisar.



8. Interiör 

Hela instrumenteringen är förstås exakt som i femdörrars-Astra. Det är en blandning av knappar och stor pekskärm. Men de knappar som finns sitter logiskt placerade och det är enkelt att hitta rätt funktion. Knapparna på ratten lite plottriga. Den här designen blir grunden i alla Opel-modeller framöver. Jag gillar On Star-funktionen som ska lanseras i Sverige i år och funktionen med bilen som en wifi-hub. Bra laddmöjligheter.



9. Ekonomi 

Foto: / ADAM OPEL AG

Vi ser ett tydligt större spann mellan billigaste och dyraste Astra. Biturbo-bilen ska locka tjänstebilsförarna och har prissatts därefter. Som privatperson hade jag nöjt mig med någon av de andra fina motorerna och därmed fått ner prislappen rejält. Då har jag också råd med lite av den fina utrustningen. 



10. Lasta 

Foto: / ADAM OPEL AG

Baksätet går att fälla 40-20-40 vilket ger en mängd lastmöjligheter. Med baksätet uppfällt rymer Astra Sports Tourer 540 liter och med sätet nere hela 1630 liter. Ilastningshöjden är 619 mm. Sidoplatserna i baksätet har Isofix-fästen och det ska gå att få in tre barnstolar i baksätet, beroende på modell på stolen. 


Totalt: 37 (av 50)



Annons: