Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 23 mar 2016 14:33

Opel Astra – så bra är Årets Bil som kombi

1/4

Foto: / ADAM OPEL AG

2/4

Foto: / ADAM OPEL AG

3/4

4/4

PORTO. Opel Astra utsågs till Årets Bil 2016 med god marginal till tvåan Volvo XC90.

Men tro inte att Opel nöjer sig med det.

Nu är siktet inställt på tjänstebilsförarna och familjerna.

Tionde generationen kompakt kombi från Opel är den bästa hittills.

Ni vet redan att nya Opel Astra hyllats över hela Europa och även i den här tidningen. Men. Hur mycket vi än gillade femdörrarsbilen så var det hela tiden den här varianten - Sports Tourer, eller kombi på svenska - som vi längtade efter. Det är den här bilen som blir storsäljaren i Sverige.

Opel hoppas att sälja 3000 Astra totalt i Sverige under året där hälften är kombibilar. Därmed ska Opel kunna ta tillbaka förlorade marknadsandelar - i Europa och i Sverige.

Jag tror att försäljningen kan gå ännu bättre än så. Opel höjde sin försäljning förra året med succéintroduktion av Astra, bra fart på nya Corsa och många affärer med både Mokka och lilla Karl.

När bilköparna hittat tillbaka till Opel-handlarna så kommer de att upptäcka nya Astra kombi.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är nya Astra kombi

Lastutrymme och benutrymme bak viktigast i klassen

För en mellanklasskombi är två saker avgörande:

* Lastutrymmet. Här har Astra ett riktigt långt och högt lastutrymme även med baksätet uppfällt.

* Benutrymmet i baksätet. Även här briljerar Astra och när jag sitter "bakom mig själv" har jag väldigt bra plats för mina långa ben.

När barnfamiljen sett det här kan de titta vidare på köregenskaper och motoralternativ.

Och kombi-Astra har lika bra och styvt chassi och lika fin styrning som femdörrarsbilen. Opel har arbetat mycket med att sänka vikten på Astra och gjort det i kombination med att få ett styvare chassi som inte kränger så mycket.

Styvheten gör att bilen ligger bra på vägen både på motorväg och när det svänger lite mer. Styrningen är följsam och linjär vilket betyder att du inte behöver jobba så mycket med ratten. När du svänger och håller kvar ratten så följer bilen den linje och riktning du bestämt. Runt neutralläget på ratten är det också stabilt, du kan alltså köra bilen avslappnat rakt fram och behöver inte göra småjusteringar hela tiden.

Både chassi och styrning är två områden där flera premiumbilar tagit stora kliv de senaste åren och för Opel var det nödvändigt att hänga med.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är nya Astra kombi

Lägre vikt ger lägre förbrukning

Viktbesparingen har också betalat sig med lägre bränsleförbrukning och att Astra generellt känns väldigt lätt och smidig. Du kan köra Astra med väldigt små rörelser.

Designen har även den bidragit till det smalare intrycket. Astra ska se lätt och smidig ut och Opel har inte valt att gå mot det aggressiva hållet. När Opel ritade kombin låg fokus också på att bibehålla det låga luftmotståndet och därför ser du lite speciella designlösningar runt bakrutan.

Vi testkör den nya biturbo-motorn som tillsammans med utrustningspaketet Dynamic ska göra Opel Astra till ett tjänstebilsalternativ. Det tricket kan lyckas, trots att det saknas automatlåda till den fina motorn. Anledningen är, enligt Opel, att de automatlådor som finns i dag inte klarar av vridmomentet på 350 Nm från biturbon. Nästa generation automatlådor från Opel ska klara det så i framtiden ska vi få en biturbo med automat.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är nya Astra kombi

Både bensin- och dieselmotorerna är bra

Som privatperson så lockas jag mer av de mindre bensinmotorerna än av den kraftiga dieseln. Men som tjänstebil kan jag förstå de som väljer att satsa på dieseln. Motorn imponerar verkligen med mycket mjuk och följsam körning och trots att vi kör på små bergsvägar utmed Douro Valley i Portugal så upplevs inte den sexstegade manuella växellådan som något stort problem. Jag tänker knappt på att jag växlar, vilket är ett mycket gott betyg.

Opel har såklart också plockat in alla de smarta tekniska finesserna från femdörrarsbilen och kompletterat med ett trevligt system som öppnar bakluckan om du rör foten på rätt ställe (och har nyckeln i fickan).

Bra också att de nya lamporna IntelliLux är standard - där har Opel en klar fördel jämfört med alla konkurrenter i storleks- och prisklassen.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är nya Astra kombi