Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 16 dec 2015 11:10

Opel arbetar för korrekta CO2-värden

Opels vd Karl-Thomas Neumann.

Opels vd Karl-Thomas Neumann.

Foto: Uwe Zucchi

Opel agerar för att visa på riktiga utsläppsvärden.

Från och med våren 2016 ska Opel presentera CO2-siffror baserad på tester vid verklig körning.

Opel utvecklar också teknik för att använda additiv till sina dieselmotorer.

Opel har figurerat i utkanten av den så kallade dieselskandalen under ett par månader. Bland annat har några av Opel-modellerna funnits bland de bilar som påstås ha för höga utsläppsvärden men Opel har dementerat uppgifterna.

Nu agerar Opel för att visa på ärliga utsläppsvärden. Från och med andra kvartalet 2016 ska Opel publicera värden för CO2-utsläpp för vissa utvalda modeller enligt den så kallade WLTP-mätmetoden. Metoden anses ge siffror som ligger närmare verkliga körförhållanden och Opel tänker publicera dessa värden tillsammans med dagens uppgifter enligt NEDC-metoden. Bland annat kommer de nya värdena publiceras för nya Opel Astra.

NEDC kommer troligen att bytas ut till en ny och mera verklighetsanpassad mätmetod 2017 men Opel vill förekomma det skiftet med att redan nu uppge CO2-värden som stämmer mer överens med daglig körning och förbrukning.

Opel agerar också för att anpassa sina Euro6-dieselmotorer till mätmetoderna enligt RDE-metoden. RDE står för Real Driving Emission och Opel anser att de redan nu behöver börja utveckla teknik för att anpassa motorerna till kommande krav på nox-värden enligt RDE.

 

LÄS MER: Köpläge på Blocket – 10 bilklipp i jul

 

Ingen olaglig mjukvara

För Opel handlar det om att utveckla teknik för så kallade additiv till bilarna. Enligt Opels vd Karl-Thomas Neumann har Opels egna undersökningar visat att de inte använder någon form av olaglig mjukvara för att manipulera med mätvärden vid tester men att kommande krav enligt RDE kommer att kunna uppnås enbart om Opel använder additiv till dieselbränslet.

För att få ner nox-värdena behöver Opel använda additiv till dieselbränslet i Euro6-motorerna och redan sommaren 2016 ska Opel bygga in tekniken i sina nyproducerade bilar.

Tidigare har Opel -chefen Neumann sagt att diesel är det bränsle han ser är det enda som på kort sikt kan sänka CO2-halterna i utsläppen till de krav som myndigheterna ställer.

Additiv är ett sätt för Opel att ändå plocka hem de investeringar som gjorts på Euro6-dieslar och köpa sig tid för att utveckla alternativa drivlinor.

Relaterat