”Ombyggda crossarna måste stoppas”

Ombyggda crossmotorcyklar blir allt vanligare i fjällvärden. Nu efterlyser Snöfo hårdare tag mot fordonen – som inte får köras i terrängen.
Foto: Snöfo

Bandförsedda crossmotorcyklar blir allt fler i fjällvärlden.

De anses hota naturen och samspelet i fjällen.

– De måste stoppas omgående, säger Per Johansson, vd på Snöfo.

– Företeelsen med ombyggda crossmotorcyklar med band i fjällvärlden måste stoppas omgående. De hör inte hemma i fjällvärlden, utan enbart på avlysta motorbanor, säger Per Johansson, vd för Snöfo, Sveriges Snöfordonleverantörer.

Dessa motorcyklar är försedda med bandsats baktill och skida fram. Med den utrustningen kan motorcyklarna - oftast crossmotorcyklar - lätt ta sig fram i oländig fjällterräng.

Förklaringen till att de ombyggda motorcyklarna dras till fjällvärlden är enkel. De behöver djup snö för att fungera optimalt.

Organisationen Snöfo arbetar för att hålla nere ljudnivån i fjällvärlden och ser framförallt två stora problem med "fjällmotorcyklarna".

■ Bullernivån är betydligt högre än hos moderna snöskotrar, vars förare dessutom oftast är mer medvetna om den stora betydelsen av samspelet med andra i fjällen.

■ De smala banden gör att fordonen hamnar djupt ner i snön vilket ökar risken för att den känsliga fjällmarken skadas.

SNÖSKOTERTEST: Vi testar två värstingar i fjällen

Bryter mot lagen när de körs i terräng

– Dessutom bryter motorcykelförarna mot lagen när de kör i fjällterrängen. En crossmotorcykel är ett oregistrerat fordon och får endast framföras på godkända motorbanor eller liknande. Inte i fjällvärlden, säger Per Johansson.

Hur nytt är det här problemet?

– Jag vet inte exakt, men det har nog funnit ett par år.

Är det någon speciell del av fjällvärlden som är mer utsatt än andra?

– Nej, det är nog rätt jämnt fördelat, säger Per Johansson.

Han hoppas att polisen ska kunna stävja problemet eftersom crossmotorcyklarnas framförande i fjällen är olagligt.

– Polisen är mycket väl medveten om detta, säger Per Johansson.

Per Johansson poängterar att han inte har något emot företeelsen som sådan med ombyggda crossmotorcyklar.

– Men de ska hålla sig på crossbanor. Vi är livrädda om fjällmiljön, säger Per Johansson till Allt om bilar.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: