Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 11 dec 2006 15:36

Uppdaterad 11 dec 2006 15:41

Oljebyte - en bra försäkring

Meka själv. Innan det är dags att dra ur pluggen ur oljetråget så kan        det var bra att läsa på i instruktionsboken så att det blir gjort på rätt sätt.

Meka själv. Innan det är dags att dra ur pluggen ur oljetråget så kan det var bra att läsa på i instruktionsboken så att det blir gjort på rätt sätt.

Byt olja i din bil - minst en gång per år och helst på hösten.
- Det är en billig försäkring och ger lägre bränsleförbrukning och mindre slitage, säger oljeexperten Stefan Bengtsson.
Fuktigt och sen kallt och ruggigt. Hösten och vintern är bilmotorns värsta fiende. Oljan blir seg och smörjer sämre. Kallstarterna sliter på motorn. Men det finns en bra medicin för att din motor ska klara de extra påfrestningarna: byt olja. - Det är svårt att plocka fram några exakta procenttal men bättre olja i motorn sänker bränsleförbrukningen och minskar slitaget, säger oljeexperten Stefan Bengtsson på Mobil Oil AB. - Och en bra syntetolja med bra kvalitet skyddar motorn bättre än en mineralolja med sämre kvalitet. Är bra också dyrt? - Ja, tyvärr är det lite så i vår bransch. Jag hade gärna presenterat en bra olja som var riktigt billig men tyvärr så fungerar det inte så. Men dyrt blir ändå billigt i längden. Syntetoljan ger lägre förbrukning och lägre slitage och underhållskostnader. Byter vi olja för sällan? - Det finns inga exakta siffror på hur mycket olja som byts varje år men den totala konsumtionen är ungefär oförändrad. Självklart är det bra, ur en teknisk synvinkel, om vi kan byta olja oftare. Vad är det vanligaste felet bland bilägarna? - Att de går på antal kilometer i stället för tid i serviceboken. Om det står att oljan ska bytas efter 2 000 mil eller ett år så är det många som glömmer bort det där ordet eller och enbart går på 2 000 mil. Men en olja slits och bryts ner med tiden så det är bra att byta minst en gång per år. Är det något speciellt vi bör tänka på inför vintern? - Ja, verkligen. Det är bra att ha en fräsch olja i motorn inför hösten och vintern, den tid då motorn slits mest. Syntet- eller mineralolja? - En tunn syntetolja är bättre, speciellt på vintern. Men det finns också en rad varianter på olja, från mineralolja via olika blandningar med syntetolja till den rena syntetoljan. Och syntetoljan är dyrast? - Ja, ser man på samma tillverkare så kostar en mineralolja kanske 25 procent av vad en syntetolja kostar. Men det blir totalt sett inte så stora pengar. Ett oljebyte per år är inte mycket om man ser till vad det gör för motorn och vad till exempel en bil kostar. Vad är den största risken med att inte byta olja? - Det är inte så lätt att se när en olja blivit sämre och måste bytas, det går inte att se när oljan gör att motorn slits. Går det att lita på att en verkstad alltid har bra oljor? - Ja, auktoriserade verkstäder har oftast bra oljor som baseras på fordonstillverkarens rekommendationer.