Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 9 jan 2006 13:22

Uppdaterad 11 jan 2006 13:08

Olagligt chip ger snabb bil

Volvo S40 (nya) - från 140 hk till 170.

Volvo S40 (nya) - från 140 hk till 170.

Fler hästkrafter, bättre prestanda och lägre förbrukning för bara några tusenlappar.
Så marknadsförs chiptrimning, som blir allt populärare i Sverige. Men fenomenet är faktiskt olagligt.
Marknaden för så kallade chiptrimningar har ökat de senaste åren. För vem vill inte öka effekten och accelerationsförmågan samtidigt som förbrukningen kan sänkas något? En Audi med 1,8T-motorn har i original 150 hk. Med ändrat motorchip kan effekten ökas med 45 hk. Accelerationstiden upp till 100 km/tim minskar med cirka en sekund. I farter över 70 km/tim minskar förbrukningen med mellan 5-7 procent.

Har uppenbara nackdelar

Priset för en sådan trimning är cirka 6 500 kronor - och en del problem:
  • Om du ökar bilens effekt måste den registreringsbesiktas på nytt för att vara laglig att köra med. Detta oavsett om bilen omfattas av EU-regeln om helbilsgodkännande eller inte.
  • Det är bara tillverkaren som kan godkänna att bilen klarar av effektökningen som trimningen innebär.
  • Om bilens chiptrimmas upphör bilfabrikanternas garantier. Detta löser en del trimfirmor genom att själva erbjuda motsvarade motorgaranti.
  • Försäkringsbolagen är inte speciellt förtjusta i chiptrimning. Dels ökar riskerna för att motorn går sönder, dels ökar också olycksrisken med motorstarkare bilar. - Om fabrikanten har godkänt trimsatsen så gör vi också det vad det gäller maskinskadeförsäkringen, säger Mats Green, Länsförsäkringar i Stockholm.

    Gott om trimmade bilar

    - I övrigt vill vi klassa om bilen, eftersom med högre effekt blir också olycksrisken högre. Inte heller polisen ser särskilt positivt på chiptrimning. Men risken att åka dit är relativt liten och det gör att många förare chansar. Därför åker det omkring massor med olagligt trimmade bilar på våra vägar.

    Detta är chiptrimning:

  • Chipet som programmeras om eller byts ut är en minnesmodul för motorstyrenheten. Chipet lagrar information om motorns tändning, bränsleinsprutning och turbotryck. Chipet fungerar ungefär som en slags diskett till en dator. I turbomotorer regleras trycket elektroniskt via en ventil, en så kallad wastegate. Om chipet tillåter högre turbotryck så ökar också effekten.
  • Ett exempel: En Volvo 850 Turbo har i originalutförande 225 hk. Med ett ändrat chip kan effekten öka till 260-300 hk. Volvo 850 Turbo - från 225 hästkrafter till 300.
  • På en bil med sugmotor, alltså en bränsleinsprutad bil utan turboladdning, ger chiptrimning ganska liten effektökning. Vanliga bilar att chiptrimma är därför Saab, Audi, Volkswagen, Volvo samt turbodieslar från exempelvis BMW och Mercedes. Upptäcker polisen dig kan du hamna i klistret. Mera krut. Effektboxen kommer från företaget SAM och är avsett för Vovobilar med D5-motorn. Boxen kostar 6 900 kronor.

  • Men med chiptrim minskar också motorns säkerhetsmarginaler. Risken för överhettning ökar, likaså slitage för dåligt bränsle eller dåliga tändstift.
  • Katalysatoron slits också mer. Beroende på effektökningen och hur motorn används kan också livslängden på motorn minska. Ibland kan också bilens elektroniska stöldskydd, en så kallad immobilizer, sättas ur spel av motors ändrade chip.

    Detta kan hända om du kör chiptrimmat:

  • Om polisen vid en flygande besiktning upptäcker att din bil är chiptrimmad får du ett föreläggande om registreringsbesiktning hos Bilprovningen. Den måste göras inom en månad och leder troligen till att bilen blir underkänd.
  • Då tvingas du återställa bilen till standardutförande. Sedan måste bilen besiktas igen hos Bilprovningen. Om polisen kan bevisa att du kört omkring i en chiptrimmad bil i mer än en månad kan du få böter. Men det är en liten risk att åka fast - polisen upptäcker nästan aldrig chiptrimmade bilar vid flygande inspektioner.
  • Vid den ordinarie besiktningen är risken för upptäck av chiptrim ganska liten. Dessutom kan vissa chip ändras till standardutförande relativt enkelt. Vid besiktningen blir det alltså standardbilen som godkänns. Sedan åker ägaren hem till garaget eller trimfirman och ändrar tillbaka på chipet.
  • På vissa försäkringsbolag gäller inte maskinskadeförsäkringen om bilen är chiptrimmad. Högre försäkringspremier kan också förekomma.

    Relaterat