Marknaden för så kallade chiptrimningar har ökat de senaste åren. För vem vill inte öka effekten och accelerationsförmågan samtidigt som förbrukningen kan sänkas något?
En Audi med 1,8T-motorn har i original 150 hk. Med ändrat motorchip kan effekten ökas med 45 hk. Accelerationstiden upp till 100 km/tim minskar med cirka en sekund. I farter över 70 km/tim minskar förbrukningen med mellan 5-7 procent.
Volvo 850 Turbo - från 225 hästkrafter till 300. På en bil med sugmotor, alltså en bränsleinsprutad bil utan turboladdning, ger chiptrimning ganska liten effektökning. Vanliga bilar att chiptrimma är därför Saab, Audi, Volkswagen, Volvo samt turbodieslar från exempelvis BMW och Mercedes.
Upptäcker polisen dig kan du hamna i klistret.
Mera krut. Effektboxen kommer från företaget SAM och är avsett för Vovobilar med D5-motorn. Boxen kostar 6 900 kronor.
Har uppenbara nackdelar
Priset för en sådan trimning är cirka 6 500 kronor - och en del problem: Om du ökar bilens effekt måste den registreringsbesiktas på nytt för att vara laglig att köra med. Detta oavsett om bilen omfattas av EU-regeln om helbilsgodkännande eller inte. Det är bara tillverkaren som kan godkänna att bilen klarar av effektökningen som trimningen innebär. Om bilens chiptrimmas upphör bilfabrikanternas garantier. Detta löser en del trimfirmor genom att själva erbjuda motsvarade motorgaranti. Försäkringsbolagen är inte speciellt förtjusta i chiptrimning. Dels ökar riskerna för att motorn går sönder, dels ökar också olycksrisken med motorstarkare bilar. - Om fabrikanten har godkänt trimsatsen så gör vi också det vad det gäller maskinskadeförsäkringen, säger Mats Green, Länsförsäkringar i Stockholm.Gott om trimmade bilar
- I övrigt vill vi klassa om bilen, eftersom med högre effekt blir också olycksrisken högre. Inte heller polisen ser särskilt positivt på chiptrimning. Men risken att åka dit är relativt liten och det gör att många förare chansar. Därför åker det omkring massor med olagligt trimmade bilar på våra vägar.Detta är chiptrimning:
Chipet som programmeras om eller byts ut är en minnesmodul för motorstyrenheten. Chipet lagrar information om motorns tändning, bränsleinsprutning och turbotryck. Chipet fungerar ungefär som en slags diskett till en dator. I turbomotorer regleras trycket elektroniskt via en ventil, en så kallad wastegate. Om chipet tillåter högre turbotryck så ökar också effekten. Ett exempel: En Volvo 850 Turbo har i originalutförande 225 hk. Med ett ändrat chip kan effekten öka till 260-300 hk.Men med chiptrim minskar också motorns säkerhetsmarginaler. Risken för överhettning ökar, likaså slitage för dåligt bränsle eller dåliga tändstift. Katalysatoron slits också mer. Beroende på effektökningen och hur motorn används kan också livslängden på motorn minska. Ibland kan också bilens elektroniska stöldskydd, en så kallad immobilizer, sättas ur spel av motors ändrade chip.