Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 21 dec 2012 14:35

Nytt krocktest en hård smäll för Toyota Prius

EFTER TESTET. Toyota Prius+ efter det nya amerikanska krocktestet med 25 procents överlappning.

EFTER TESTET. Toyota Prius+ efter det nya amerikanska krocktestet med 25 procents överlappning.

Amerikanska IIHS fortsätter att krocktesta bilar enligt deras nya, tuffare modell. I senaste omgången briljerade Suzuki Kizashi och Honda Accord medan Toyota Camry och Toyota Prius+ fallerade.

För några månader sedan införde amerikanska Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) ett nytt, tuffare moment i deras krocktest. Av elva bilar i vad amerikanerna kallar lyxiga mellanklassen var det bara två som gick ur krocktestet med huvudet högt Volvo S60 och Acura TL.

Audi, Lexus och Mercedes fallerade totalt medan BMW klarade sig något bättre men inte i närheten av vad Volvo och Acura gjorde.

Mindre överlappning

Det nya delmomentet är ett frontalkrocktest där man i 64 km/h kör mot en 1,5 meter hög barriär med 25 procents överlappning mot bilens front. Tidigare frontalkrocktest (som fortfarande utförs) har inneburit 40 procents överlappning alternativt 100 procents överlappning. Dessa båda varianter har biltillverkarna lärt sig och konstruerat bilarnas deformationszoner och säkerhet efter. Men 25 procents överlappning är något nytt och visar många bilars svaghet i konstruktionen där kupéutrymmet många gånger deformeras. I USA utgör verkliga frontalkrockar med 25 procents överlappning ungefär en fjärdedel av alla frontalkrockar. Krocktestet simulerar frontalkrock mot antingen ett mötande fordon eller en kollision mot ett fast objekt som exempelvis ett träd eller en stolpe.

Prius+ sämst betyg av alla

I nya krocktestomgången som nu publicerats testade man 18 bilar i vad amerikanerna kallar prisvärda mellanklassen. Här var det två bilar som klarade sig med högsta betyg, nämligen Honda Accord och Suzuki Kizashi. Sämst betyg av alla fick två modeller från Toyota Camry (USA-modell) och Prius+ (heter Prius V i USA). Toyota-modellerna gjorde alltså lika illa ifrån sig som sina dyrare Lexus-syskon i förra krocktestomgången.

Chefen för IIHS, Adrian Lund, säger att Toyota har mycket jobb framför sig för att matcha konkurrenternas säkerhet. Han beskriver hur de båda Toyota-modellernas konstruktion ger med sig där A-stolpen på förarsidan trycks in i kupéutrymmet, så även pedalstället samt att ratten förflyttar sig vilket gör att krockkuddens skyddande funktion uteblir.

Han poängterar också att billigare mellanklassbilar inte behöver betyda sämre säkerhet, snarare tvärtom då större andel av dessa klarar krocktestet bättre än de dyrare alternativen.

Ej testad av Euro NCAP ännu

Med svenska ögon sett är det Toyota Prius+ som är mest intressant. Den har ännu inte krocktestats av europeiska krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP som även de utför frontalkrocktest men med det äldre tillvägagångssättet 40 procents överlappning.

I filmen via länken här intill kan du se Adrian Lund förklara hur krocktestet går till och hur bra respektive dåliga bilar beter sig i frontalkrocktestet med 25 procents överlappning.

I listorna via länken intill denna artikel kan du ta del av alla bilar som hittills frontalkrocktestats av IIHS med 25 procents överlappning. Bilar markerade med (ny) är de bilar som ingick i senaste krocktestomgången, det vill säga prisvärda mellanklassbilar. Övriga bilar är de som kallas lyxiga mellanklassbilar och som testades i somras.

Missa inte bildgalleriet (via ovan nämnda länkar) som tydligt visar skadorna på bilarna efter frontalkollisionen. Där kan vi se hur lite kupéutrymmena påverkats på Honda, Suzuki och Volvo medan kupéutrymmena på de båda Toyota-modellerna är kraftigt demolerade.

Relaterat