Nydesignad svensk hjälm räddar liv

HUVUDSAKEN. NÄR HUVUDET SLÅR I MARKEN LITE SNETT KAN HJÄLMENS YTTERSKAL RÖRA SIG LITE I FÖRHÅLLANDE TILL DEN INRE DELEN AV HJÄLMEN. DET REDUCERAR KROCKKRAFTERNA PÅ HJÄRNAN MED 40 PROCENT. ILLUSTRATION: J. LÖÖF
Foto: - -

Det är stor skillnad på om man sitter på en hästkraft eller flera hundra. Men om man kastas av skadar man sig på liknande sätt. 

Ändå testas inte hjälmar för den sorts fall de flesta råkar ut för när ryttaren ramlar av hästen eller mc-åkaren åker av cykeln. 

Med en bättre hjälmdesign skulle fler liv sparas.

Magnus Aare och Peter Halldin, forskare på Kungliga Tekniska högskolan, KTH har doktorerat på vad som händer när man landar på huvudet.  Och deras arbete har resulterat i en hjälm, MIPS (Multi-directional impact protection system), som skyddar bättre än de som finns på marknaden.  Enligt dagens krav ska en hjälm klara en definierad smäll rakt mot hjälm och huvud.  Men så ser olyckan sällan ut. I stället landar ryttare, mc- och mopedåkare oftast i en vinkel på 30-45 grader. Det gör att hjärnan utsätts för krafter som vill sätta den i rotation och det kan ställa till stor skada på hjärnan.   Glidskikt dämpar  Genom att göra ett glidskikt mellan hjälmens yttre skal och den inre stoppningen har de lyckats ta ner krockkrafterna på hjärnan med 40 procent. Den inre delen av hjälmen lindrar kraften från slaget mot hjälmen genom att rotera med en aning och dämpa rotations krafterna mot hjärnan.  Av olika skäl har det gått trögt att få någon tillverkare att nappa.  - Det har inte hänt mycket i hjälmbranschen på många år, menar Magnus Aare och Peter Halldin. Det är en konservativ bransch som är mycket prispressad. Man har inte råd att göra misstag och när inte testen kräver att hjälmen klarar rotationsvåld vill ingen börja. Vår målsättning är att få ut en mc-hjälm på marknaden inom kort. Ridhjälmbranschen däremot har visat betydligt mer intresse hitills.   Kan bli av i Kina  - Den här hjälmen är faktiskt lika revolutionerande som krockkudden, säger Peter Halldin. Skador i huvud och nacke efter olyckor med mc och moped kostar enorma summor varje år. Vår hjälm kan spara både liv och pengar.  Det finns i dag ingen svensk mc-hjälmtillverkare. Men Aares och Halldins konstruktion har väckt intresse hos tillverkare i Kina.

Annons: