Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 16 jun 2015 13:20

Nya Mazda MX-5 är roligare än någonsin

Nya Mazda MX-5

Nya Mazda MX-5

1/4

Foto: Mazda

Nya Mazda MX-5

Nya Mazda MX-5

2/4

Foto: Mazda

Nya Mazda MX-5

Nya Mazda MX-5

3/4

Foto: Mazda

Nya Mazda MX-5

Nya Mazda MX-5

4/4

Foto: Mazda

NICE. Världens mest sålda roadster har just blivit lättare, snyggare och roligare.

Prismässigt håller Mazda MX-5 däremot lägsta möjliga nivå.

Den nya lättviktaren fortsätter att bära arvet som en riktig folksportbil.

För den nya generationens MX-5 har Mazda valt att gå tillbaka till skissbordet. Knappt en mutter är densamma som på föregångaren. Det kan tyckas vara ett vågat drag, med tanke på att de tidigare versionerna av bilen sålt i närmare en miljon exemplar.

Men det märks att tillverkaren inte har lämnat något åt slumpen med sin nya lättviktare. Drivlinan och karossen bygger på deras egenutvecklade teknikfilosofi Skyactiv – och körkänslan vittnar om storslagen ingenjörskonst.

BETYG 10 PUNKTER – Så bra är nya MX-5!

En fröjd att köra

Mazda har hyvlat bort varje onödigt gram vikt och ersatt flera tidigare tunga komponenter – såsom stötfångare, karossdelar och växellådshus – med aluminium.

På så sätt har man lyckats banta bort 100 kilo jämfört med förra generationens MX-5, samtidigt som bilen blivit aningen kortare, bredare och lägre. Och resultatet är ett kompakt litet lyckopiller på ringa 1000 kilo.

Däcksgummit suger sig fast på den heta asfalten norr om franska Nice. Tack vare den lätta vikten och låga tyngdpunkten är det svårt att inte känna sig som ett med bilen på de snirkelkrokiga bergsvägarna i området.

Sittbrunnen har designats så att föraren sitter så nära mitten som möjligt för att efterlikna den hos tävlingsbilar. Den elektriska servostyrningen ger direkt respons vid minsta lilla rattrörelse, och det är enkelt att peta i rätt växel med den högt belägna spaken till den sexväxlade lådan.

Det befäster intrycket av hur lättkörd bilen är, men viktigast av allt: den är fantastiskt rolig att köra.

Mycket prisvärd roadster

Bensinmotorn på 1,5 liter, 131 hästkrafter och ett vridmoment på 150 Newtonmeter låter kanske inte som mycket för världen. På raksträckor är den heller inte det.

Men de hängivna Miata-fansen vet att storheten hos den snart 26-åriga modellserien aldrig har legat i var nålen på hastighetsmätaren hamnar när man slår plattan i mattan. Precis som många andra lätta sportbilar kommer den mer till sin rätt på landsväg.

Prismässigt får konkurrenterna däremot svårt att mäta sig med Mazdas nya alster. Bilen börjar på 224 900 kronor, vilket gör den betydligt billigare än liknande roadsters från andra tillverkare.

Vill man ha en motor med lite bättre riv i finns bilen med en 160-hästare på 2.0 liter och 200 Newtonmeter. Ska man tro bilhandlarnas siffror är det den modellen som kommer att sälja bäst i september när nya MX-5 släpps i Sverige.

Sett till körglädje och effektkurva är det däremot ingen solklar seger för den större motorn. Faktum är att den mindre varianten känns nästintill lika lekfull och visar större prov på varvillighet.

Men med tanke på att du bara behöver lägga på 15 000 kronor för att få den vassare modellen är det inte så konstigt att den förväntas bli populärast. För pengarna få du dessutom 17-tumsfälgar, navigationssystem, filbytesvarnare och diverse annat som inte finns på instegsmodellen.

För ytterligare 30 000 kronor finns en sportversion av 2.0-litersbilen. Den är bland annat utrustad med sportstolar från Recaro – vilket båda våra testbilar var, trots att de i Sverige bara kommer att finnas i värstingen.

BETYG 10 PUNKTER – Så bra är nya MX-5!

Snyggare än någonsin

Det märks att Mazda sneglat åt flera europeiska sportbilar i formgivningen av karossen – utan att låna för mycket från någon av dem. Det är givetvis inget som designchefen Masashi Takayama vill tillstå, men en sak står klart: han har gjort ett bra jobb.

Den kompakta bilen har begåvats med ett aggressivt utseende som får den att se snabbare ut än den utgående modellen. Kanterna kring hjulen är avfasade på ett stilrent sätt och sittbrunnen – som är den minsta sedan MX-5 lanserades – har flyttats bakåt. Den är riktigt snygg utan att på något sätt vara överdesignad, vilket sannolikt minskar risken för att vi tröttnat på den om några år.

I interiören har plastiga detaljer bytts mot paneler lackade i samma färg som karossen. Det ger en starkare känsla av att det är en sportbil man sitter i, och precis som hos föregångaren sitter reglagen logiskt utplacerade. Men den här gången känns de mycket mer gedigna.

Den låga sittpositionen ger en skön fartkänsla och körställningen är enkel att justera, men tyvärr kvarstår några problem från de äldre MX-5:orna. Längre förare kan få det trångt i sittbrunnen och ratten går fortfarande inte att reglera i djupled.

I sammanhanget känns det som små brister, och det är förmodligen inget som kommer att hindra Mazda från att nå sitt mål om att sälja 30 000 MX-5:or under det första året. Med tanke på att man lyckats med den bedriften med de tidigare versionerna torde den här bilen knappast vara något undantag.

Mazda kan nog ses sig som ohotade rekordhållare ett tag till framöver.

BETYG 10 PUNKTER – Så bra är nya MX-5!