Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 11 mar 2020 17:27

Nya hotet: Slut på bromsar kan stoppa bilindustrin

Italienska bromstillverkaren Brembo har problem med sina leveranser.

Italienska bromstillverkaren Brembo har problem med sina leveranser.

Bilindustrin har precis parerat coronautbrottet i Kina.

Då kommer nästa stora hot.

Om Italien håller stängt en längre tid får flera tillverkare slut på vitala delar till bromssystemen.

Den italienska bromstillverkaren Brembo har avtal om leveranser till de flesta stora biltillverkare, bland andra Volvo Cars. Brembos bromsar används till flera av de dyraste, snabbaste och mest exklusiva modellerna inom bil- och motorcykelindustrin.

Men håller Italien stängt på grund av utbrottet av coronaviruset Covid-19 under en längre tid så hotas leveranserna. 

Italienska myndigheter beslutade i måndags att försätta hela landet i karantän till början av april. Människor kan fortfarande komma till sina arbeten och flera fabriker håller i gång produktionen. 

Brembo-chefen Matteo Tiraboschi har i ett uttalande för bilbranschtidningen Automotive News sagt att hans fabrik nätt och jämt klarar att producera delar till de bromssystem som säljs till biltillverkare över hela världen. Brembos fabrik ligger i regionen Lombardiet i norra Italien och om italienska myndigheter tvingas utöka restriktionerna till att även gälla arbetarnas transportmedel och eventuellt godstransporter så måste fabriken stänga. 

Volvo Cars håller stängt i Kina

Det i sin tur skulle få en förödande konsekvens på tillverkningen av bilar. Matteo Tiraboschi  fruktar också att grannländer som Frankrike och dess granne Spanien ska tvingas vidta samma åtgärder som Italien.

– Om norra Italien stängs ner helt skulle det påverka hälften av världens alla biltillverkare, säger Matteo Tiraboschi till branschtidningen.

Volvo Cars har haft tre bilfabriker i Kina stängda i mer än sju veckor och det är oklart när de kan nå full kapacitet igen. Fabrikerna i Sverige och Belgien körs fortfarande även om det saknas delar till vissa bilmodeller och vissa utrustningsval. Om flera underleverantörer i Europa får problem med sin tillverkning kommer fabrikerna i Sverige och Belgien att påverkas snabbt.