Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 2 feb 2015 11:30

Ny svensk sportbil – här är första bilderna

von Braun Indigo 3000R Signature Series

von Braun Indigo 3000R Signature Series

1/7

von Braun Indigo 3000R Signature Series

von Braun Indigo 3000R Signature Series

2/7

von Braun Indigo 3000R Signature Series

von Braun Indigo 3000R Signature Series

3/7

von Braun Indigo 3000R Signature Series

von Braun Indigo 3000R Signature Series

4/7

von Braun Indigo 3000R Signature Series

von Braun Indigo 3000R Signature Series

5/7

von Braun Indigo 3000R Signature Series

von Braun Indigo 3000R Signature Series

6/7

von Braun Indigo 3000R Signature Series

von Braun Indigo 3000R Signature Series

7/7

Nu är den svenska sportbilen Indigo 3000 tillbaka. Här är de första bilderna på nya bilen som tillverkas i en ytterst begränsad upplaga.

Indigo 3000 föddes på nittiotalet och tillverkades av Arvikabaserade Jösse Car. Den rörrams-konstruerade bilen började seieproduceras 1996, men bara 43 bilar han rulla ut från fabriken innan nedläggningen.

Men nu får bilen nytt liv – och ny design.

von Braun bakom nysatsningen

Förra året köpte sportbilsförsäljaren von Braun det som var kvar av företaget.

Sedan dess har man jobbat på en ny version av Indigo 3000. Lighthaus Industrial Design i Göteborg fick uppdraget att modernisera designen.

I teamet ingår den ursprunglige formgivaren och Volvos tidigare exteriöra designstudiochef Hans Philip Zachau.

- Efter några workshops hos von Braun i Skene definierades projektet väldigt tydligt. Vår uppgift blev att ta vara på den ursprungliga idén kring formgivningen så mycket som möjligt, men att anpassa den till en rad uppgraderingar med tekniska och aerodynamiska förbättringar, berättar Hans Philip Zachau.

50-tal förändringar

Teamet var begränsat av att man i så stor grad som möjligt skulle använda de gamla tillverkningsverktygen. Trots det lyckades man göra en rejäl förändring med ett 50-tal modifieringar.

Fronten har fått LED-belysning, ny grill, frontsplitter och luftintag för bromskylning. Bakpartiet med venturitunnel, tillsammans med den nya bakvingen förbättrar aerodynamiken markant.

En modifierad motorhuv med längsgående förhöjning och luftutsläpp för att minska lyftkrafter från hjulhus. Ett mer definierat midjeparti samt kraftigare skuldror på bakskärmar.

Bara 10 bilar tillverkas

Coupé-utförandet som presenteras är i grund samma öppna bil, men med ett ”Coupé Package”, vilket består av ett demonterbart tak, utökad ljudisolering, bättre ljudanläggning och ett skräddarsytt väskset bakom bilens säten.

- Det här är fråga om en ytterst begränsad serie av 10 unika bilar som representerar ett svenskt ingenjörs- och sportbilsarv, säger Hans Philip Zachau.

Relaterat