Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 13 apr 2015 13:56

Ny motorcykel är dubbelt så farligt

Ska du byta hoj? Tänk på att ta det lugnt i början så att du vänjer dig vid köregenskaper och bromsar. Olycksrisken är dubbelt så hög när man byter motorcykel, visar skadestatistik.

Ska du byta hoj? Tänk på att ta det lugnt i början så att du vänjer dig vid köregenskaper och bromsar. Olycksrisken är dubbelt så hög när man byter motorcykel, visar skadestatistik.

1/2

Sitter det nya däck på motorcykeln är det viktigt att veta att de är hala i början. Ett alternativ är att rugga bort den hala skyddande ytan på däcken med sandpapper.

Sitter det nya däck på motorcykeln är det viktigt att veta att de är hala i början. Ett alternativ är att rugga bort den hala skyddande ytan på däcken med sandpapper.

2/2

Foto: Cornelia Nordström

Olycksrisken fördubblas för mc-förare som byter hoj. Det visar skadestatistik från försäkringsbolaget Svedea.

– Man har inte hunnit bekanta sig med köregenskaperna, säger produktchefen för mc-försäkringar.

Enligt Svedea fördubblas olycksrisken när man byter hoj. Första året med en ny motorcykel drabbas var tolfte ägare av en skada, visar statistiken. Har man haft motorcykeln i mer än ett år drabbas var 25:e förare.

– Att byta hoj innebär alltid en ökad risk. Nya ägare drabbas i större utsträckning av skador vilket beror på att man inte hunnit bekanta sig med hojens köregenskaper. Det kan ta tid att vänja sig vid den nya motorcykelns körställning, bromsegenskaper och viktfördelning så det gäller att köra försiktigt från första metern, säger Olle Molin, produktchef för mc-försäkring på Svedea.

LÄS MER: Enklare att ta mc-kort i år

Varning: Nya däck är hala

En annan olycksrisk som kan bidra är nya däck – som har en hal skyddande yta.

– Med helt nya däck kan det räcka med att luta sig normalt i en rondell eller dra på med gasen när man ska svänga ut på en väg så släpper däcken. Har man tur blir det bara en sladd men risken för att köra omkull är stor. Därför vill vi uppmana alla som köper ny hoj att köra extra lugnt, säger Olle Molin.

För att minska risken kan man själv rugga upp däcket med sandpapper eller prata med handlaren vid leverans för att se om butiken kan hjälpa till att få bort den skyddande ytan.