Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 2 mar 2016 15:39

Nu ska vi lita på franska bilar

Peugeot 308 ska vara beviset på att kvaliteten blivit bättre inom PSA-koncernen.

Peugeot 308 ska vara beviset på att kvaliteten blivit bättre inom PSA-koncernen.

Foto: Peugeot

Franska bilar har haft ett hopplöst kvalitetsrykte i Sverige.

Och det är nog många som fortfarande skulle dra sig för att välja en bil från Peugeot eller Citroën.

Men nu pågår ett intensivt kvalitetsarbete inom PSA-koncernen, ett arbete som redan resulterat i modeller som upplevs hålla högre kvalitet.

– Jag kan bevisa att det är så, säger Philippe Pelletier som är kvalitetschef hos PSA Peugeot Citroën Group.

Peugeot har kämpat hårt för att ta sig uppåt i den europeiska bilhierarkin. Och med hjälp av nya modeller som Peugeot 208 och kanske framför allt Peugeot 308 har man tagit några viktiga steg för att berätta för bilägare runtom i världen att man nog kanske kan våga satsa på en fransk bil igen.

Nu har Philippe Pelletier noga studerat sin modell 308 under de två år bilen funnits på marknaden och han är nöjd med det han ser.

– Vi har kommit långt, men vi är inte i toppen överallt. Vi vill ligga på toppen i alla länder när det gäller tillförlitlighet, service, försäljning och eftermarknad. Och det finns fortfarande en del arbete att göra, säger han.

LÄS MER: 11 sämsta bilköpen på Blocket

”Tyskarna inte bäst i våra undersökningar”

Förlåt mig om jag blir oartig nu – men hos oss i Sverige är det många som säger att man aldrig skulle kunna köpa en fransk bil. Om man ska generalisera så litar vi bara på svenska, japanska och kanske framför allt tyska bilar. Hur ska ni få oss att ändra den här uppfattningen?

– Det är så klart mycket svårt, vi hoppas till exempel på att ni motorjournalister ska berätta om vad som sker hos oss. När jag säger att våra bilar har blivit bättre behöver man kanske inte tro mig, men jag kan säga att i de undersökningar vi nu gör är det inte tyskarna som är bäst. När vi tänker på tyska bilar tänker vi på att de är bra på prestanda och service i samband med försäljning, men de ligger efter på flera andra områden. När det gäller tillförlitlighet är det till exempel japanerna som är bäst.

”308 är beviset på vårt kvalitetsarbete”

Men hur ska detta kommuniceras?

– Det kommer att ta tid. Se på Peugeot 308, det tog två år innan vi fick riktiga resultat och när vi nu berättar att Peugeot 308 är en bil som håller har vi bevis för det.

Ni talar mycket om det här med att utveckla kvaliteten på era bilar och ni säger att mycket har hänt. Men vilka utmaningar har ni framför er?

– För mig är de stora framtida utmaningarna digitala. Det kommer att finnas allt fler digitala funktioner och det kommer att innebära nya problem är jag rädd för. Vi har teams som jobbar på det här för att komma till en punkt när vi inte har några fel.

– Det andra är kvalitet på bränsle. Med högprestandamotorer ställs höga krav på bränsle och smörjmedel. Och det är en utmaning med rätt kvalitet på flera håll i världen, som till exempel Afrika och Latinamerika.