Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 24 okt 2016 16:00

Nu lanserar Triumph fabriksbyggd bobber

Triumph Bonneville Bobber. Klicka vidare för fler bilder!

Triumph Bonneville Bobber. Klicka vidare för fler bilder!

1/10

Foto: Triumph

Triumph Bonneville Bobber

Triumph Bonneville Bobber

2/10

Foto: Triumph

Triumph Bonneville Bobber

Triumph Bonneville Bobber

3/10

Foto: Triumph

Triumph Bonneville Bobber

Triumph Bonneville Bobber

4/10

Foto: Triumph

Triumph Bonneville Bobber

Triumph Bonneville Bobber

5/10

Foto: Triumph

Triumph Bonneville Bobber

Triumph Bonneville Bobber

6/10

Foto: Triumph

Triumph Bonneville Bobber

Triumph Bonneville Bobber

7/10

Foto: Triumph

Triumph Bonneville Bobber

Triumph Bonneville Bobber

8/10

Foto: Triumph

Triumph Bonneville Bobber

Triumph Bonneville Bobber

9/10

Foto: Triumph

Triumph Bonneville Bobber

Triumph Bonneville Bobber

10/10

Foto: Triumph

Det här kan vara vårens snyggaste retrohoj.

Triumph har visat upp sin senaste Bonneville – en fabriksbyggd bobber!

Många drömmer om en bobber. Men i verkligheten är det besvärligt med stelbelsram och begagnde maskiner. Här är hojen för alla som vill ha en snygg bobber – men med modern pålitlig teknik och köregenskaper.

Nu lanserar Triumh den ultimata retromaskinen Bonneville Bobber. Den helt nya ramen kanske ser stelopererad ut vid en första anblick, men Triumph använder samma koncept som Harley gjort länge med sina Softail-cyklar. Den så kallade sving-buren är ledad nedtill och har en enkel dämpare länkad i överkant under den justerbara enkelsadeln.

Harley skrotar Twin Cam – här är helt nya motorn

Ser gammal ut – men är toppmodern

Bobbern må se gammal ut, men den rymmer massor av modern teknik som elektroniskt vajerlöst gashandtag, elektronisk bränsleinsprutning ABS och antispinn. Det finns två olika körlägen, ett normalt och ett för regn som ska göra körningen säkrare.

Triumph har ansträngt sig för att gömma undan alla moderniteter. Samtidigt har man jobbat med små läckra detaljer för att ge hojen premiumfinish – allt från en snygg batteribox, snygga trottelhus, ”bullet”-blinkers och trumbromsinspirerat baknav.

Motorn är samma vattenkylda 1200-twin som sitter i T120. Men i Bonneville Bobber har man satsat på mer vridmoment längre ned i registret – och fetare ljud redan i originalutförande.

Ingen hjälm behövs på BMW:s nya mc

Massor av tillbehör

Några effekt- och vridmomentssiffror är ännu inte kommunicerade, men vanliga T120 har 80 hk och ett vridmoment på 105 Nm.

Redan vid lanseringen finns 150 olika tillbehör till motorcykeln. Här finns allt från aphäng-styre och väskor till öppna avgassystem från Vance&Hines.

Priset är ännu inte klart, men troligen blir den något dyrare än vanliga Bonneville.